A4 B6 1.8TQ, mye resonans fra originaleksos under 2200omdr.

Anbefalte innlegg

Har hatt et plagsomt problem siden jeg kjøpte bilen, og det er mye bråk fra eksosen. Da midtre potta på anlegget som sto på hadde takket for seg, så har jeg fått montert et annet brukt anlegg som er i god stand og uten lekkasjer. Problemet er fryktelig resonans i kupeen når jeg gir litt gass under 2200omdr. Hvis jeg drar på fra lavt turtall så er det er en voldsom peak rundt 2200omdr. Cruise i hastigheter hvor jeg har lavt turtall er rett og slett håpløst. Noen som har vært borti det samme? Kjører originalt luftfilter og hele eksosen fra turbo og bakover er original. Har ikke hatt bilen på bukk, men kjennes ut som om flexirøret etter cat er hel. Høres heller ikke ut som om det er noe lekkasje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løfter denne litt. Etter å ha byttet til andre plugger og gappet disse riktig har lyden blitt noe bedre, men er fremdeles ganske håpløs ved pådrag fra lavt turtall og motorbrems i nedoverbakke på rundt 2000rpm. Er rett og slett kun 2500rpm og høyere som har et normalt lydnivå. I hastigheter over ca. 70km/t er det derimot nesten ingen unormal støy. Eneste jeg kan komme på som kan ha vært gjort av tidligere eier er at innmat i kat er fjernet. Kan det forårsake en slik resonans? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har de siste dagene lagt merke til at det er merkbart mindre lyd når det er kaldt i været (når det kryper ned mot 0) Noen som har en formening om hva som kan være synderen her? Har ingen feilkoder, og bilen går som den skal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar denne opp igjen. Har siden sist trykktestet innsug og sjekket kombiventilen i bakkant av motor. Lyden har blitt endel bedre etter litt småfix, men fortsatt langt fra bra. Mye lyd ved motorbrems på lavt turtall i nedoverbakker, dog blir det stille bare jeg såvidt er borti gasspedalen. Skrangler i gebisset hvis jeg gir full gass under 2000rpm :P Det positive nå er at det er null ekstra støy fra ca. 70km/t og oppover. Noen som har en anelse om hva problemet kan være? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden ingen svarer kan jeg resonnere litt jeg også, og tom kat er vel noe av det som slår meg også. Det vil nok kunne måles på EU, men skjønner ikke helt hva annet det kunne være så lenge resten av eksosen er hel..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden ingen svarer kan jeg resonnere litt jeg også, og tom kat er vel noe av det som slår meg også. Det vil nok kunne måles på EU, men skjønner ikke helt hva annet det kunne være så lenge resten av eksosen er hel..

 

Jeg har vel ikke spesifisert det tidligere, men når det jaller som værst, er det helt tydelig at det kommer mest lyd bakfra. Er derfor jeg også mistenker kat og ikke lekkasje. Vil dette kunne avdekkes ved avlesning av lambdaverdier? Sitter jo en før og en etter.

 

Såvidt jeg la merke til på EU i vår, ble det aldri målt avgass..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyden kommer nok uansett bakfra, ja!

Ja, lambdaverdier vil vel avsløre, er nok definitivt høyere verdier uten innmat selv om det er innenfor kravene. Jeg føler det er litt bingostemning ved EU-kontroll, men de skal jo måle det, da. Tipper de ser en original bil med original eksos og ikke mistenker problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyden kommer nok uansett bakfra, ja!

Hehe, jeg vet jo at mye av lyden fra en bil kommer bakfra ;) Tenkte mer i retning av at det trolig ikke er lekkasje ved manifold eller fra turbo til flexpipe :)

 

Ja, lambdaverdier vil vel avsløre, er nok definitivt høyere verdier uten innmat selv om det er innenfor kravene. Jeg føler det er litt bingostemning ved EU-kontroll, men de skal jo måle det, da. Tipper de ser en original bil med original eksos og ikke mistenker problemer.

 

Foruten litt optimalisering som de kaller det, er motor og eksos 100% original. Kan jo være det er derfor de bare har satt noen tall på skjemaet : rolleyes

 

Noen som vet hvilke målinger jeg burde ha på lambda i VCDS? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten oppdatering her. Var ute og kjørte litt tidligere. Sto i et kryss med god og varm motor etter ca. 30min kjøring. Ved lett pådrag ut av krysset var det plutselig MYE mer lyd og vibrering - hørtes nesten ut som fri eksos. Stoppet inn til siden. Kikket litt her og der med lommelykt uten å finne noe. Regnet med det måtte være flexirøret eller noe deromkring som hadde sprukket. Motor gikk akkurat som den skulle både på tomgang og ved pådrag. Kjørte videre, og etter 10min var alt tilbake til normalen. Dro på flere ganger uten noe ekstra lyd. Nå skjønner jeg INGENTING : bh : Har konkludert med at problemet må ligge ifm. eksos, men har ikke mye erfaring med selvreparerende anlegg :P

Hvor mye ulyd kan feks. løs innmat i cat lage? Og kan innmaten kile seg fast igjen? Har mistenkt tom cat, men luer nå på om den bare rett og slett har gjort sitt.

 

Jeg er åpen for innspill, for er ikke helt med på hva som egetlig er problemet her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha! Du har fått gremlins i bilen! :D

Sikker på du ikke har sportseksos med automatiske ventiler for frislipp??

 

Tror du får finkjemme flexikoblingen igjen, men skjønner ikke helt hvordan den skal kunne bli dårlig og så bra igjen, jeg heller.. Ja, veldig merkelig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

a4en min knakk eksosen i flensen der den går inn på turbo, da kunne den noen ganger skli ut av flensen og bråke noe hinnsides også kunne den plutselig skli på plass igjen og ikke bråke mer enn normalt :P tokk litt tid før jeg fant feilen xD

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått kikket litt i dag, og flexirøret er helt og fint. Ingenting som tyder på lekkasje. Flensen på kat ser også strøken ut.

Blir litt brainstorming akkurat nå, så lurer på om det kan være kombiventilen som tuller? Denne er jo vakumstyrt. Hva er det som trigger åpning av denne? Skulle denne plutselig stå åpen under kjøring vil jo det kun lage endel lyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg handlet brukt kat, pakninger og bolter/muttere, så blir snart en skruøkt. Satser på at det er kat som er synderen. En ting jeg ikke har reagert på tidligere før jeg leste på ymse forum, er at det det lukter endel av eksosen, spesielt ved kaldstart. Da lukter det som god, gammel årgang med choke :) Dette skal visstnok være tegn på fraværende kat. Jeg gidder hvertfall ikke demontere alt uten å ha det som evt. må byttes :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta gjerne noen bilder, jeg mistenker jeg må av med skiten for å bytte flex om ikke så altfor mange 'år'..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har skrudd litt i dag. Katalysatoren er det neppe noe galt med, så siden jeg sto på gårdsplassen, droppa jeg å ta den ut etter å ha tatt en kikk inni. (Litt rar vinkel på bildet)

 

20161217_143729.jpg

 

Dog var pakningen kjørt og mutteren som sitter midt under var ikke strammet til: rolleyes Tok en prøvetur,og hører nesten ikke turbo lenger, men resonansen er den samme : bh :

 

Har kikket litt på kombiventilen, og virker som den henger litt. Men er usikker på om det kan være synderen da det ikke er noen feilkoder.

 

Hvis noen er interessert i en kat, så har jeg en til salgs komplett med begge lamdaer :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ikke av typen som gir meg med det første, så ble ny økt i dag. Var ute med kat og DP. Skruer satt relativt løst mot DP også, så ble nye bolter og pakning. Byttet også skjøt mellom dp og resten av eksosen. Flexi på DP var hel og fin. Skrudde alt sammen igjen, men resonansen er der fortsatt. Men nå er det lett å høre at det også kommer forfra. Så ut som skjøten mellom DP og eksos lakk noe, og det har blitt endring i lyden etter at alt ble skiftet. Nå begynner jeg å gå litt tom for ideér :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sikker på at ikke noe av eksosen ligger inntil karosseri eller girkassefeste?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sikker på at ikke noe av eksosen ligger inntil karosseri eller girkassefeste?

 

Etter i dag er jeg 100% sikker at det ikke er tilfelle. Mistenkte det tidligere, men er fin klaring hele veien :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått kjørt noe mer i dag, og kan konstatere at lyden har endret karaktér. Er nå helt klart at lyden kommer forfra, og høres definitivt ut som eksoslekkasje. Men det som gjør at jeg ikke helt kan få det helt til å stemme er at lyden bli normal fra ca. 2500rpm og oppover. En evt. eksoslekkasje ved manifold/turbo burde vel bråke over store deler av registeret? Nå ser jo flexibiten på DP fin ut, men kan den fortsatt lekke?

Har lest litt på diverse utenlandske forum, og der blir ofte seafoam nevt ifm. leting etter lekkasjer. Får en kjøpt noe slikt i Norge? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også noe resonans fra exsos på mindre turtall,har bestandig vært sånn. Audi a4tq b6.(orginalt alt)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også noe resonans fra exsos på mindre turtall,har bestandig vært sånn. Audi a4tq b6.(orginalt alt)

 

Hehe, litt er jo helt greit. Men jeg kan lett ta knekken på noen med dårlig hjerte hvis de sitter på :P Hvis jeg gir full gass der det bråker som værst, så jaller det noe helt sinnsykt.

 

Men etter å ka kjørt noen mil nå, høres det mer og mer ut som eksoslekkasje, så spørs om ikke flexirøret må sjekkes nærmere. Som nevnt tidligere kan jeg hverken se eller høre tegn på lekkasje fra manifold/turbo.

 

Edit: Hvor mye bevegelse skal det være i flexirøret? Var vel relativt mykt når jeg hadde det av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan tørke støv av denne gamle tråden og legge ut løsning på problemet. Hadde først av downpipe - flexirør så helt og fint ut, selv det jeg kunne se fra innsiden med lommelykt. Med nye pakninger på kat ble det noe bedre, men fortsatt mye lyd. Og som jeg fikk med i min andre tråd ang. leting etter eksoslekkasje, gikk bilen fint på tomgang selv med blokkerte potter bak :) Handlet ny DP fra Tyskland for et par uker siden, og skiftet den i dag siden jeg har ferie :P. Og jaggu hjalp det, gitt. Eneste bråket som er igjen nå antar jeg er normalt iom. det er relativt grove utblås på de bakre pottene. Men kan fortsatt ikke se noen lekkasje på det gamle flexirøret, så det får forbli et mysterium :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du link til selger? Har ikke stort igjen av flex'en på cabben.. [emoji14]

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ikke ut hvordan jeg skulle linke til selger på mobilsidene, men her er alle ting han har ute på ebay :) Vil bare legge til at røret jeg kjøpte ikke var 100% bolt on. Festet på girkassa rakk ikke frem, så måtte lage et mellomstykke. Ellers var passform og kvalitet bra :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.