Prøvde å skifte tennplugger, nå starter ikke bilen. Stygg lyd=blå røyk

Anbefalte innlegg

Skulle skifte plugger, men fant fort ut at pluggene ikke passet på ledningene så måtte pent skru tilbake den ene tennpluggen eg hadde tatt ut. Men skiftet rotor, fordelerlokk og ledninger siden eg allikevel var igang.

Skulle starte bilen men den starter ikke. Starteren går noen sekunder før det kom en særs stygg lyd (nesten som du fyrer på en rakett, du vet lyden den lager når den akuratt letter..FFFFfffff) så kom det en liten sky med blå røyk. Vanskelig å se hvor røyken kommer fra, men ser ut som det er i området registerreim/første tennplugg)

Hva har skjedd er nå, har eg herpa hele bilen? Eg turde ikke kødde mer med det etter den blårøyk skya...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har nok bomma litt på tenningsrekkefølgen du tenker jeg :)

så du får sjekke at den er riktig

1-3-4-2 er rett rekkefølge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja. Fikk det til. Eg var veldig obs når eg tok de av at eg passet på å få de på rett plass. Men det eg nok har gjort er at eg satt ledningene på riktig sted på fordelerlokket, men at dette har stått feil vei. Så når en først begynner å rote så er det lett å rote seg helt vekk.

Men takk for rekkefølgen! Den fyrte på under sekundet nå :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pluggene skal passe, så mest sannsynlig må du skru av "toppen" som skal inn i plugghetta på de nye pluggene før du passer:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ser gjengene på toppen på de gamle pluggene, må du skru av denne hetta som er på de nye pluggene for at de skal passe i pluggledningen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, trodde det bare var å skifte plugger å kjøre de nye ledningene over... :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes to typer plugghetter, og da er det en avtagbar del på tennpluggen for at den skal passe med begge typer plugghette ;)

Spark-Plug-Nut.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dæven det visste eg ikke. Takk for info :) Lærer noe nytt hver dag. Men den lille hvese/knitre lyden etterfulgt av den lille blårøyk skyen som kom da bilen hadde prøvd å starte i roughly 2 sek, hva tror dere det var? Har eg svidd av noe eg ikke burde svidd av? Eller var det pga feiltenning elns?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge fordeler lokket satt feil, er det kun feiltenning.

Ingen fare på noen måte.:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok flott. Blir litt skeptisk når det kommer slike lyder etterfulgt av blårøyk fra motorom :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer av at ventiler står åpne, når pluggen antenner bensin/luft.

Da smeller det enten i innsug eller eksos.

Uansett får du en lyd som kan skremme deg:p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, bra at røyken og lydene ikke betydde slutten på hele kjerra da! :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.