#1 Skrevet Juli 19, 2015 Hei. hadde bilen på møller verksted i forrige uke grunnet fusking på høye gir og lavt turtall med forsiktig gass: mad : Har sett at det kommer masse luft i den gjennomsiktige slangen i motorrommet hvis jeg sperrer gasspedal på litt turtall.(eks. 2000omdr.) Kommer nesten ikke noe luft når motor går på tomgang, må ha litt turtall. Hele tiden har jeg vært 100% sikkker på at den gjennomsiktige slangen er turledningen. Men så sier dem på møller at det er returledningen og at det ikke er uvanlig med luft i den slangen:confused: Er det noen her på forumet som kan si med sikkerhet om jeg har misforstått totalt? fikk nemlig altfor mye luft i systemet når jeg kålet rundt med noe slanger bak ved tanken engang, noe som resulterte i at motor stoppet og jeg ikke fikk start på den igjen. Da kjøpte jeg den store vakumpumpen fra biltema, koblet fra tur og returslanger fra dieselfilteret. ( på dieselpumpe siden) sugde diesel fram til filteret, så ordnet jeg et rør som rommet rundt 4l hang det opp i panseret og koblet det til den gjennomsiktige slangen inn til dieselpumpa (noe jeg trur er tursiden). Så koblet jeg vakumpumpa til den andre svarte slangen som jeg trur er retur. Suger da diesel imellom dieselpumpa, gjør dette rundt 15 min, etter dette så kinner jeg motoren. må kinne 2-3 ganger så starter motor.Kobler så bare sammen slanger til dieselfilter. (må være forsiktig å ikke få inn luft i systemet igjen) Dette hadde vel ikke fungert hvis jeg hadde sugd vakum feil vei vel??? Motor startet jeg å gikk helt fint som før. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 19, 2015 på 2,5'en akn motor så dro jeg bare bilen i en bakke slik at tanken kom høyt, løsnet to dyserør og kjørte den noen omdr. på starteren.. startet, skrudde til dyserørene og alt ok. hadde problem med hvis bilen ble stående over noen dager så seg dieselen bak i tanken. en lekasje som jeg ikke fant ut av.. sansynlig inv. i pumpen.. mener og å si at den gjennomsiktige ikke var retur, men husken kan ta feil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 20, 2015 Den gjennomsiktige er turslangen ja. Dette mtp å lettere kunne se etter luft i systemet, som bl.a ved tett dieselfilter - slik at man ser når det er på tide å bytte den. Hvis man får mer luft i slangen, ved å ruse opp motoren, så er det sannsynligvis filteret. Meg fortalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 20, 2015 Det skal normalt sett ikke komme noe luftbobler i turslangen i det hele tatt. Som nevnt over kan det være dieselfilteret som burde byttes, det kan være enveisventilen som sitter på filteret eller i værste fall intern lekkasje i dieselpumpa (dette vil føre til at det kommer luft tilbake i filteret via returslangen). Sistnevnte feil hadde jeg på min gamle A6 en stund før pumpa tok kvelden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 20, 2015 Heisann. Takk så mye for svar. Dieselfilteret er vel topp et år gammelt og enveisventil er kanskje 6 måneder. Men blir jo veldig forundret over at møller forteller meg at den gjennomsiktige slangen er returslangen og at det ikke er uvanlig at det kommer luft der?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 20, 2015 Heisann.Takk så mye for svar. Dieselfilteret er vel topp et år gammelt og enveisventil er kanskje 6 måneder. Men blir jo veldig forundret over at møller forteller meg at den gjennomsiktige slangen er returslangen og at det ikke er uvanlig at det kommer luft der?? Det er definitivt ikke returslangen Det som er normalt er at det kan være en liten boble i slangen når bilen har stått over natten. Når motor går skal det ikke være noe luft. Da kan det være pumpa som begynner å bli sliten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 20, 2015 Byttet uansett dieselfilter istad, da det gamle allerede har vært med på ca 30000km=) virket som det ble noe bedre. ( mulig det er noe jeg bare innbiller meg). Men kommer endel luft når jeg drar opp diesel med vakumpumpa fra turslangen før dieselfilteret. så lurer på om det skjer noe på veien fra tanken??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 21, 2015 Hvis du ikke gjør dette på riktig måte vil det komme masse luft. Du må sette klammer på returslangene på begge sider av filteret og sette vakuum på returslangen fra den ene sylinderrekka. Uten klammer på returslangene vil det komme luft hele tiden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...