Anbefalte innlegg

Hei, sliter med en tikke lyd som kommer fra motoren etter den har blitt køyrd hard over litt tid(høge turtal)

 

Står ca 20 sekunder så blir lyden borte. Er en 2,2 turbo 20v

 

Noen som ver hva som gjør det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dårlige løftere. olja blir tynn når den blir veldig varm. da kan du få tikking fra løfterene.

 

 

skift til tykkere olje eller bytt løftere :)

 

alternativt kan det være at oljepumpa har problemer med å holde trykket oppe når olja bir varm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk får raskt svar :-)

 

Oljepumpa tror eg er ok, har oljetrykksmåler å den viser 5-6 under kjøring så det er vel ok?

 

Mne viss eg bytter til tykkere olje, å lyden blir borte, da er det løfterene? :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan jo ikke utelukke at det er noe annet, men det kan fort være det

 

kan jo selvsagt være noe anna som tikker og. vanskelig å si uten å høre lyden selv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, skjønner.

 

Prøver med olje bytte først, fungerer det bestiller eg nye ventilløftere så det er gjort

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

husk at du har 20 løftere. og kammene må av for å bytte de. og da må hele registeret stilles inn igjen. og da kan man like greit bytte register-reim og vannpumpe om det er lenge siden :)

 

dette er bare basert på at det tikker i toppen, jeg har ingen bakgrun for å si nøyaktig hva det er uten å ha hørt det. lett tikking som følger motor er løftere som regel.

 

kan jo ikke utelukke at det er noe annet.

 

men bytt olje først du.

 

 

hvilken olje kjører du på i dag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

20v 5syl tikker etter min erfaring hvis oljenivået ikke er helt på max. erfart på alle mine aan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ha vet jeg må av me kammene å det, men det er no bare noen kvelder i garasjen det :)

 

Bytta reg reim å vannpumpe får bare 2 månder siden, har vel kanskje køyrd 30 km etter det :)

 

Kjører på castrol sin 5w40 i dag :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

burde jo være grei nok den mtp tikking men

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg får se va som skjer med å bytte olje , så tar eg det derifra :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ta gjerne en film av tikkinga, kan være lettere å identifisere da. kan jo være en taktventil av noe slag som starter å tikke når det er varmt under der og

 

beste du eventuelt kan gjøre er å ta en skrutrekker å bruke som stetoskop å høre på toppdeksel når motor går for å identifisere hvor det kommer ifra

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er løfterne som tikker er dette ganske vanlig på alle eldre 8V, 10V, 16V og 20V med hydrauliske løftere.

Jeg har kommet rundt dette ved å bytte løftere, men også opplevd at det kommer tilbake. Olje har mye å si, jeg ville ikke fylt på tykkere olje, da får du dårligere smurning under oppstart når det er kaldt for eksempel isteden.

Disse løfterne er kresen på olje, Shell sin olje som møller brukte før var håpløs mens Esso Ultron 5W-40 olje tok vekk tikkingen fra en del av de jeg prøvde på. Men den selges ikke lenger tror jeg.

Etter jeg fant produktet QMI Motorbehandling på slutten av 90 tallet har jeg aldri hatt tikking igjen og mange flere fordeler, lurt å kjøre innvendig motorvask i samme slengen fra QMI. Dette kombinert med Royale Purple olje som også QMI forhandlere selger har stilnet de maskinene jeg har prøvd dette på.

 

Første nyere bil jeg har hatt tikking på er 1.8TFSI, den tikket 2-3sek under kaldstart. Kjørte rens, motorbehandling og Royal Purple olje for to uker siden og har startet motoren med åpen dør hver dag siden for å høre og det har ikke vært en lyd siden.

 

Om du skulle være skeptisk har jeg brukt disse produktene i over 15 år på alle biler og båter jeg har eid siden og aldri hatt problemer.

Ikke alle man merker forskjell på om det ikke er noe galt i utgangspunktet, men det hjelper for samvittigheten at motorene har det godt.

I snitt så hører man forskjell i lydbildet på motor og spesielt på større diesel maskiner i båtene jeg har hatt er det merkbart mindre kakling og vibrasjoner.

Gi meg gjerne en lyd om du trenger produkter:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei , innvendig motorrens og QMI anbefales,har selv prøvd på 2stk 18T og en gammel motorsykkel og resultatet må oppleves.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.