Hvordan koble ut ryggesensorer ved rygging med tilhenger?, Passat 3bg.

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan jeg kan få ryggesensorene (originale) til å koble seg ut ved rygging med tilhenger?

 

Jeg ettermonterte Westfalia avtagbart for en stund siden, med kabelsett fra Mekonomen som er koblet i baklyktene. Har en blå ledning "til overs" som visstnok skal gå til utkobling av tåkebaklys? Er det denne som må kobles til for at ryggesensorene skal utkobles ved tilhengerkjøring?

 

Noen som kan si meg hvordan jeg skal koble for å løse problemet?

 

Passat 3bg sedan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som vet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte origninalt Westfalia ledningsnett på min og der er det en bryter i hengerkontakten som jorder en ledning når man stikker i tilhengerkontakten. Ledninga denne er koblet til er militærgrønn og sitter godt skjult inni masse tekstilteip i kabelsalaten oppunder bakre sidevindu på høyresida (ganske nøyaktig midt på i vår bil i alle fall).

 

Hos oss har jeg fått løsninga med bryter i kontakten til å funke hvert jubelår, så jeg har lagt denne kabelen på utsida av førstehjelpsputa. Lengden er slik at stikkeren kommer på og det er lett på koble disse sammen når man skal kjøre med henger. Den militærgrønne ledninga må altså jordes for å få ryggevarsleren til å holde munn, så jeg hadde rett og slett bare festa en passe lang ledning til jord ett eller annet sted i området førstehjelpspakke/høyre baklys og koblet denne inn på den militærgrønne ledninga når jeg skulle kjøre med henger. Ligger det hele rett bak luka på høyresida er det jo veldig lettvint, da:).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammel tråd, men dette har jeg fikset, og tenkte folk kunne ha nytte av løsninga. Det er også veldig godt forklart i forrige innlegg her.

 

Bak panelet på høyre side i bagasjerommet på Passat 3bg sedan (tror det også gjelder stasjonsvogn) er styreenheten for ryggesensorene. Det går flere ledninger ut og inn av denne, og blant ledningene er det en kontakt med 1 pin, som er surret inn i masse tekstilteip. Denne tekstilteipen må fjernes, og da vil man se kontakten (se bilde). Løsningen min ble å koble en originalkontakt inn her, så jeg slapp å skjøte. Ledningen fra kontakten ble koblet til en bryter. Den andre ledningen fra bryteren ble koblet til jord (koblet bak mutteren til festet til baklykten). Dermed kan bryteren brukes til å bestemme om kontakten skal jordes eller ikke, og det vil si at ryggesensorene kan slås av eller på etter ønske :-)

 

Ledningen i 1-pin-kontakten er lyseblå og rød (hos meg i hvert fall), og denne jordes for å få ryggesensoren til å være stille. Det var meget kjekt med en bryter i mellom her, og håper noen fler får nytte av denne enkle modifikasjonen :). Fungerte meget bra hos meg i hvert fall, og har ikke hatt noe tull i etterkant. Bryteren plasserte jeg rett under hullene i "panelet" på høyre side, og stripset den fast, ledningene ble helt skjult bak "panelet".

 

IMG_5183.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne man koble et 12V rele til ryggelyset, hvor kontaktsettet står i serie med pin-1 og jord?

 

Så slipper man en manuell bryter slik jeg forstår du har?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med relé vil vel ryggesensorene slå seg av hver gang du rygger?

 

Jeg satt inn manuell bryter ja, og dette er en fordel synes jeg, da jeg kan selv velge når jeg vil bruke sensorene eller ikke :-). Må jo uansett inn i bagasjerommet å hente hengerfestet (er avtagbart) så derfor kan jeg bare trykke inn bryteren i samme slengen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe ok jeg trodde pin 1 kun var aktiv når du brukte henger (altså at kontrollmodulen detekterte hengeren var i bruk) Er jo lett å teste isåmåte.

 

Tenkte bare det var fort gjort å glemme bryteren; jeg kjører alltid med hengerfestet på (bulkeforsikring)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordelen med bryter, slik Jørgen har ordna, er at man slipper å fiske ut mikrobryteren i hengerkontakten annenhver gang man har kjørt med henger. Når alt er nytt trenger man naturligvis bare den originale løsninga, men etter ikke altfor lang tid blir mikrobryteren hengende og da funker ikke ryggevarsleren i det hele tatt. Når man har fiska ut bryteren i møkk og slapps noen ganger er det nærliggende å komme opp med noe mer genialt.

 

Skjønner nå at det var Jørgen som sto ved sida av meg og tømte hageavfall på Rødmyr for noen uker siden. Fin Passat ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var utrolig deilig å slippe pipingen når jeg rygga med henger nå sist, og kosta totalt under 50kr for hele modifikasjonen her, så kan jo si det var en grei investering :-)

 

Takk, hehe ja det kan godt stemme at det var meg du så da ja :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.