2005 1,9 T5 - bytte av Gates-kobling/bendix drev dynamo og ac kompressor?

Anbefalte innlegg

Har fått problem med at ladelampa på bilen plutselig blinker av og til. Har sett over koblinger/ledninger, men ikke funnet noe som er løst.

Har prøvd å lest meg opp litt på nett, og forstår det slik at det skal byttet en form for kobling/frihjul på dynamo og ac kompressor på rundt 150k. Min bil har gått ca 145k, så om det ikke er dette som er problemet nå, så må det vel byttes snart uansett? Verserer mange forskjellige navn og forklaringer og lurer derfor på om det er noen her inne som har gjort dette og vet hva jeg trenger av deler.

 

på forhånd takk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke gates koblinger på 1.9

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke gates koblinger på 1.9

 

betyr det at det ikke skal byttes noe på dynamo/ac-kompressor på 1,9?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke byttes noe der nei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke byttes noe der nei.

 

så bra! da får jeg fortsette feilsøkinga: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har da prøvd å søkt og lest litt mer og finner ut at:

 

firesylindret 1,9-liter har også frihjul på dynamoen. Det sitter inni reimhjulet. Det hender dette setter seg fast, og da begynner reima å vibrere. Du kan se at strammemekanismen står og slår når motoren går på tomgang.

 

Ser at strammehjulet mitt står å vibrerer litt, så da kan det kanskje være det som er feilen.. Alle gode forlag, erfaringer mottas med takk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja kan være det som er feil ja, du har frihjul på dynamoen (men er ikke skift intervall på dette)

 

1. Lettvint og finne ut det er defekt, hekt av profilreima og kjenn om hjulet frir en veg.

 

2. Man kan også gjøre det på en annen måte som er lettere, finn en tynn flat trekker og før den nedi dynamoen mellom åpningene ved reimhjulet så skal du klare og vri innmaten rundt i dynamoen ved og vri opp eller ned. (Så klart når motor er stoppet) om du ikke forsto så bruk forklaring nr 1.

(Vi på verksted bruker denne metoden)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Touranen min fikk eg vibrasjoner som om en 18" sto å spilte, på ca 140k, forsvant etter to uker. Nevnte det på regreim service og de ville da bytte frihjulet. Det falt u biter da de plukka det av

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for gode tips!! sitter offshore akkurat nå, men skal teste dette når jeg komme hjem igjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.