#1 Skrevet Juli 27, 2015 Hei, hva er riktig moment på 2.5 tdi ael i5 topplokk? Og skal det etterstrammes etter varmkjøring? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 27, 2015 (endret) 40Nm + 60Nm + 180 grader. (edit: skrev først feil at det var 90) Nei, dette er strekkbolter som ikke skal etterstrammes. Husk olje på gjengene, bolthodet og skivene for at momentene skal stemme. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 28, 2015 Steinar; hvor har du den infoen fra? I de filene jeg har i samletråden står det 40nm 60nm 90° 90°, altså 90° 2 ganger. Daniel, hvis du følger linken i signaturen min finner du en del info. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 28, 2015 høres mest riktig ut med 2x 90 grader.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 28, 2015 Steike dette må jeg være sikker på. Farlig med forskjellige meninger på sånt, hørte pass 90 grader og så varmkjøring før siste 90 grader. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 28, 2015 Beklager, feil fra min side. Skal være 180 grader ja, og ikke 90. Bra vi har så mange andre våkne medlemmer som kan korrigere feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 28, 2015 Standard VAG regel. 40nm+60nm+90 grader + 90 grader. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 28, 2015 Takk, fikk autostart fra verksted i fag og det stemmer. Men skal ikke varmkjøring før siste 90 grader? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 28, 2015 Nei, dra 90 grader + 90 grader så er du ferdig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 29, 2015 Men skal ikke varmkjøring før siste 90 grader? Varmkjøring var vel i gamle dager på motorer som brukte "papir" pakninger og stumme bolter. På 2,5tdi er det stålpakning og strekkbolter, hvor det ikke skal ettertrekkes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 30, 2015 Tok min for 2 uker siden. Sjekka Autohidden før jeg begynte. 40nm + 60nm, så 90 grader + 90 grader igjen. Ser noen har skrevet 180 grader med en gang etter 60nm. Hadde sikkert gått bra, men tar du 90+90 grader er du trygg. Det kan umulig bli feil hvis du gjør det slik. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 30, 2015 Tok min for 2 uker siden. Sjekka Autohidden før jeg begynte. 40nm + 60nm, så 90 grader + 90 grader igjen. Ser noen har skrevet 180 grader med en gang etter 60nm. Hadde sikkert gått bra, men tar du 90+90 grader er du trygg. Det kan umulig bli feil hvis du gjør det slik. Haynes boka skriver at det skal være 180 grader men at 90+90 går bra. Det er raskere å ta alle 180 gradene samtidig, og mindre fare for at man tar for lite eller mye. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...