Golf MK1, vindusviskermotor, går tregt, intervall fungerer ikke

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg sliter med at vindusviskeren går veldig tregt når jeg kjører, og må derfor kjøre den på trinn 2. Det hjelper om det regner ute (lavere friksjon mot ruten), og kan da tidvis kjøre den på trinn 1.

Intervall ser heller ikke til å fungere.

 

Jeg har koblet fra armene mellom motor og ut til viskerne, og jeg kan enkelt flytte på begge viskerne hver for seg uten stor motstand.

 

Når jeg kjører motoren med både på- og avmontert viskere er det litt mekanisk knitrelyd i driverket på viskermekanismen.

Så det kan være at denne er utslitt, men det jeg reagerte på var at jeg ganske greit klarte å holde igjen den korte braketten som er koblet rett inn på drivverket når jeg kjørte på maks.

 

Kan det være slik at motoren rett og slett er utslitt? Eller kan det være releet? Eller begge deler?

 

Noen som har evt. har tips til hvor en enkelt kan kjøpe en ny motor og rele?

 

Takker for alle tips!

 

Mvh Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hver gang jeg har slitt med viskerstyring, har det vært viskermotoren.

 

Da har jeg alltid kjøpt ny "billig" viskermotor (mister-auto eller bildeler24), og smurt akslingene - Funker som gull hver eneste gang!

 

(Prøvd ut på Golf MK3, Golf MK3 VR6 og Corrado)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tipset!

 

Var litt heldig å fikk tak i ny motor mekanisme, byttet dette og viskeren ser ut til å fungerer bra. : rock :

 

Men etter å ha studert litt, er det ikke rele for vindusviskeren for trinn 1 og 2, går tydligvis rett på spaaken.

Og en to trinnsmotor av noe slag..?

2 børstesett?

 

Jeg har sannsynligvis surra litt og aldri hatt intervallvisker.

Men for å få intervallvisker trenger en vel tidsrele? Ser ikke ut som at dette er være koblet inn. Var kanskje litt for luksus for en kjip Golf L? : smil :

I koblingskjema i Haynes boka står dette åpent, så det er kanskje mulig å oppgradere med å få intervall visker også? Ser ut som at det er rele "J31" i boka.

 

Noe som har kunnskap om dette? Virker som at dette er hakket under "nøytral" på viskeren.

 

Mvh Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har byttet til Caddy/ golf 3 motor på ett par av einserene mine å det er skamdeilig skikkelig sterk og kjappe motorer i forhold til de orginale golf 1 motorene.

Eg har og lagt merke til at 83 Jettaen min ikke har intervall, men det har begge 83 golfene mine.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har byttet til Caddy/ golf 3 motor på ett par av einserene mine å det er skamdeilig skikkelig sterk og kjappe motorer i forhold til de orginale golf 1 motorene.

Eg har og lagt merke til at 83 Jettaen min ikke har intervall, men det har begge 83 golfene mine.

 

Får vel holde det originalt og droppe intervall da kanskje.. ;)

 

Greit å ha viskere som funker ihvertfall! :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg leita fram en gammel type viskerbryter som enten satt i en bil jeg hogde rundt årtusenskiftet eller om den fulgte med på kjøpet av den samme bilen. Dette var en 1975 Golf av stusseligste type som originalt hadde hatt tromler foran. Nå kjørte jeg den bilen bare fra Molde og hjem til Drøbak, så jeg greier ikke å huske om det var intervallvisker på den, men jeg tviler (selv om han jeg kjøpte bilen av hadde gjort en del oppgraderinger, så den var ikke så stusselig som originalt lenger). Uansett: Bryteren jeg har tatt vare på til langtidsprosjektet mitt har tre trinn; ett ned og to opp. Den ser mistenkelig lik ut som den 03 Boble har (ikke spesielt overraskende, egenltlig):

 

https://www.vwheritage.com/shop/beetle/111953519GR/column-w-wipe-switch-10-73-approx-7-74-8-75-luxury-all-1303/?crumbStartPage=4&crumbStartRow=85

 

 

Når det gjelder biler nyere enn 81 så er det lettere å bygge om til intervallvisker og visk-/vaskautomatikk enn å henge opp en Wunderbaum. Man demonterer viskerhendelen og plukker ut sperra som hindrer hendelen i å gå ned i trinnet for intervallvisker. På bildet på linken ser man denne oppe til venstre og den er hvit. Videre bytter man ut viskerreleet med et som er for intervallviskerfunksjon. Alt av nødvendig kabling finnes der fra før av og etter å ha gjort disse to tingene er oppgraderinga ferdig. I dag vil man gjerne bruke viskerrele fra Golf 3, for å få justerbart intervall.

 

https://www.vwheritage.com/shop/golf-mk1/321953519/wash-wipe-switch-mk1-2-golf-jetta-78-86-no-mfa/?crumbStartPage=2&crumbStartRow=45

 

Nå gjelder ikke dette Jørn Kristian, men for andre som måtte ha problemer med at viskerne går treigt kan dette like gjerne skyldes at viskerakslene har rusta. Om bilen har stått mye ute kommer det vann inn gjennom de stadig mer morkne O-ringene og akslene ruster i hylsa. På vinter-Golfen min gikk mekanismen så treigt at motoren til slutt ikke orka å dra viskerne mer enn halvveis opp. Jeg plukket ut akslene, slipte reint og fetta opp, men det var så mye gravrust at det aldri ble noe greie på det før jeg bytta mekanismen med en annen jeg hadde liggende. Jeg ser på VW Heritage at de har viskeraksler separat, så det er håp om å få mekanismen gangbar igjen for de som ikke har samla på seg så mye deler.

 

Godt at det ordna seg, Jørn Kristian. Motoren din må ha vært helt i siste livsstadium, for en slik motor er råsterk og klipper lett fingre om man får slike imellom i viskermekanismen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.