#1 Skrevet Juni 12, 2005 Står her og klør meg i huet, veit ikke hvordan jeg skal lufte bremser og bilen står på bukken. Jeg skulle vært hjemme snart men ser kanskje ut som om jeg på krype til korset og be om en ekstra hånd 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 12, 2005 enkelt.. pump opp trykk på pedalen og hold den inne, mens den ene holder pedalen med trykk, løsner den andre luftenippelen på calipperen og slipper ut bremsevæske med luft i. du holder skruen åpen til han inne har trødd pedalen helt til bunns. så strammer du lufeskruen før mannen inni slipper pedalen opp igjen og pumper opp nytt trykk for å gjøre dette igjen.. slipper ut væske helt til du ser at det ikke kommer luftbobler ut.. gjør dette på alle bremsene du har hatt oppe og arbeidet med.. husk å etterfylle bremsevæske.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 12, 2005 Luft like godt hele systemet så er du sikker. Rekkefølgen er også viktig. 1. Høyre bak 2. Venstre bak 3. Høyre foran 4. Venstre foran 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 12, 2005 du holder skruen åpen til han inne har trødd pedalen helt til bunns. Man skal ikke trykke pedalen helt til bunns, pakningene i mastersynlindern kan ryke. Legg en 1-2" trekloss under pedalen slik at den ikke kan gå helt ned. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 13, 2005 Man skal ikke trykke pedalen helt til bunns, pakningene i mastersynlindern kan ryke. Legg en 1-2" trekloss under pedalen slik at den ikke kan gå helt ned. kjekt å få vite nå, bremsene blei lufta igår kveld..... Lufta bare foran, men ser ikke ut til at det ble noe luft i systmet, bremsene fungerer som dem skal - foreløpig! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 13, 2005 Stemmer dette.. har bare aldri gjort det, og har alltid gått bra, så det er gått i glemmeboken 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 13, 2005 Nå vet ikke jeg om dette funker på bil, men når jeg hadde moped så gjorde jeg så enkelt som å fylle en sprøyte med bremseveske som passa ned på nippelen, for så å pumpe lufta ut oppe i bremseveskebeholderen. Var gjort på noen knips. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 13, 2005 Man skal ikke trykke pedalen helt til bunns, pakningene i mastersynlindern kan ryke. Legg en 1-2" trekloss under pedalen slik at den ikke kan gå helt ned. Da skal du trå rimelig hardt på pedalen og jeg tviler på at noen som lufter bremser gjør det. Tenk på at bremsesystemet skal tåle et pedaltrykk på 100 kp...det er mye krefter det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 13, 2005 Da skal du trå rimelig hardt på pedalen og jeg tviler på at noen som lufter bremser gjør det. Tenk på at bremsesystemet skal tåle et pedaltrykk på 100 kp...det er mye krefter det. Det er ikke kreftene som er i sving som er problemet. Hvis stempelet passerer pakningen, noe det gjør hvis man trykker pedalen til gulvet, kan pakningen ryke. Vanligvis går dette greit uansett, men en liten trekloss kan spare "bremselufteren" for mange problemer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 13, 2005 Det er ikke kreftene som er i sving som er problemet. Hvis stempelet passerer pakningen, noe det gjør hvis man trykker pedalen til gulvet, kan pakningen ryke. Vanligvis går dette greit uansett, men en liten trekloss kan spare "bremselufteren" for mange problemer Da er jeg med... Har aldri opplevd dette...og jeg har luftet noen bremser etter hvert. Men men, man lærer så lenge man lever. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 13, 2005 Da er jeg med... Har aldri opplevd dette...og jeg har luftet noen bremser etter hvert. Men men, man lærer så lenge man lever. Jeg har heller ikke opplevd dette. Fikk tipset fra en bekjent mekaniker som jobber mye med VW/Audi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 16, 2005 Hmmmm, spørsmål til dette med å lufte bremsene: Nå har jeg fulgt oppskriften i denne tråden for å lufte bremsene etter å ha byttet kalippere, bremseklosser, bremseskiver og hjullager bak.... Meeeenn : Jeg synes bremsene ikke tar like "langt ute" på pedalen som tidligere.. Er det noe triks med bremseveskebeholderen som enten skal være opp eller igjen under lufting av bremsene ( jeg hadde denne åpen og fyllte etter bremseveske underveis...) Eller vil det ta litt tid før ting "setter seg" etter byttet? (Eller er jeg bare paranoid?!? Bremsene blokkerer jo hvis jeg tråkker til, men synes jeg må så langt inn....... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 17, 2005 Om bremsene tok tidligere på bremsepedalen før så kan det vel hende at det er noe luft igjen i systemet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 17, 2005 Om bremsene tok tidligere på bremsepedalen før så kan det vel hende at det er noe luft igjen i systemet? eg hadde bilen på bremse sjekk og test for 1 år sidan og etter den testen så tok bremsana lenger inne. har nettopp skiftet til skiver bak og forran. brembo skiver og greenstuff klosser. som støver som faen. og skifta fra 7" til 9" br.forsterker. og no tar den enda lenger ute. har snart kjørt gjenom 2 liter med bremsevæske i systemet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 17, 2005 dette folkens har med at dere som monterer større bremser også må ha større hovedsylinder.. er klart at når de nye bremsene med større stempel skal bevege seg, så må den samme hovedsylinderen bevege seg mer for å gi væske nok. Er iallefall en mulig grunn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...