3bg 1.9tdi - lys blinker/flimrer, motor rykker og strammehjul arbeider

Anbefalte innlegg

Oppdaget i morges etter å ha kjørt i 15min at lysene flimret. Dette gjelder ALLE lysene, parklys, nærlys, kupelys etc. Så noe dårlig kontakt er det ikke.

Merket så at det var unormalt mye viberasjoner fra motor på tomgang, ujevne viberasjoner.. Første tanke som traff meg var dobbelmasse-svinghjul som startet på sitt siste kapittel, men såg ikke sammenheng mellom flimring i lys og kast fra svinghjul.

 

Tror det er dynamoen..

 

1. Batterispenning 12,8v... Ladespenning 14,3-14,5V (med og uten lys) så dynamo lader.

2. Starter bilen når den har stått noen timer. Alt er bra, ingen viberasjoner eller flimring. Dette begynner først etter 2 minutter.

3. Oppdaget av reimstrammeren jobbet en del (se video)

4. Skrudde på aircondition, svinget på rattet for å se om der var noe endringer i viberasjon og flimring, men ingenting.

5. Tatt av dynamoreim og kjent om der er slark eller motstand i lagerene til reimhjulene. Reimhjulet (som "bare er der", under dynamo) gjekk litt tregere enn de andre. Men friskmelder det, da det var kaldt.

6. Dynamoen var ganske varm, etter bare 5 minutter på tomgang.. Smertegrense-varm. Noe sier meg at problemet ligger i lageret i dynamoen.

 

 

Noe jeg overser og bør sjekke før jeg bestiller ny dynamo?

Dynamoen er bare 2-3 måneder gammel..

 

Skal en dynamo bli varm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke hjulet på dynamo være et slags frihjul som kan gå istykker....?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skaper bare karosseri vibrasjoner i utganspunktet, mitt var fulstendig herpa og det skapte ikke noe problem.

 

Høres med ut som lager havari på dynamo ja

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet akkuratt reimhjulet på min dynamo. Buret og bråkte fra strammer og dynamo ble glovarm. Byttet det så var det tut og kjør :) verktøy til og få av reimhjul fåes på biltema. Heter noe med dynamo spesial pipe sett ish og koster 499 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk byttet dynamo idag, flimring i lys og lugging i reimstrammeren er borte (hurra!)

.. MEN, dynamoen blir varm.. Hvorfor?! : bh :

Sammenlignet med fruen sin polo, der er dynamoen kald/lav temp. etter 5 min på tomgang..

 

Nå er dette en 140A dynamo, så den kan generere litt varme ved høy last. Kan det være batteriet som tar knekken på dynamoen? At det er feil på dette, slik at det belaster dynamo unormalt mye?

 

Spenningene jeg måler er ladespenning på 14,3-14,7V, batterispenning (med terminaler tilkoblet) 12,8V og startspenning 10,4V.. Normale tall og motor starter lett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.