Overbelastet hengerfeste grunnet forskjøvet last?

Anbefalte innlegg

Hei Har en Audi A4 2011 mod. Kjørte med båt på og henger(enakslet) på ca. 1500 kg.

I en nedoverbakke skulle jeg ut i et kryss. Hadde 15-20 km/t og måtte nødbremse.

Resultat ble at båt forskjøv seg fremover. Vinsj på henger bøyde seg og tilhengerkobling ble slakk i.

Hva kulevekt ble er jeg ikke sikker på, greide ikke løfte den. Er det fare for at det er skade på bil ved alt for stor kulevekt?

 

Max kulevekt etter vognkort 80 kg. Max vekt henger vekt bil 1600 kg

 

 

Har avtakbart henger feste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge festet ser rett ut og kan tas av og på uten problem så har det nok gått bra. Max kulevekt er ikke hva den faktisk tåler, men hvor mye last du kan ha på kulen uten at det påvirker grepet på forhjulene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har nok gått helt fint, de er lagd for ganske mye mer vekt, feks vær gang du bremser er presset på kula ganske mye mer enn 80kg ;)

 

Men 1500kg på en enkelt aksel henger er godt med overlast eller? kanskje ikke rart vinsj feste bøyde seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke bilen/hengerfeste har tatt noe skade nei :) Har selv dratt en henger på ca 3t med a6en uten at noe sviktet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig her, høyst tvilsomt.

Hadde 18t med båt og henger bak en bil med helt vanlig hengerfeste og den er like fin den dag idag som den gang. Denne har forresten nesten bare levd livet méd henger, og er ikke alene denne gangen det var noe tungt bak kroken. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge hengerfestet fortsatt står på rett plass går det nok fint :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk sleng på en litt stor militærhenger en gang, på vinteren, og endte opp med at den klipte et veiskilt og litt diverse. Da bøyde jeg hengerfesta sidelengs. Men jeg tror det skal mye til for at det skal skje, lagd for å tåle mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal jo tilhengerfestet tåle nødbrems med maks tilhengervekt i hastigheter over 30km/t, så er vel tvilsomt at det har tatt noe skade. Som Bjørnar nevner over er det når henger går til en av sidene at det er stor sannsynlighet for skade.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde av krok og sjekket. Greier ikke finne noen skader verken på krok eller fester. Prøvde kryssmåle bort til krok fra faste punkter og det ser greit ut. (Ikke helt nøyaktig måling,men) . Får bytte det som er defekt på henger. Blir å øke fra 4 stk 2-tonn stropper til 7stk. Vinsjetårn er ikke alt for kraftig. Når 1300-1400kg båt først begynner flytte på seg er det litt krefter i sving. Trekker stropper helt tilbake til bakaksling på henger neste gang for å få vinkel . Blir å stroppe så grundig at vinsj blir til pynt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg stropper 900kg båt med 2 stropper, den ene går gjennom kryssholt forran på dekk og skrått bakover, mens den andre går gjennom begge kryssholter bak og skrått fremmover. aldri rørt seg en mm og skjønner heller ikke hvordan den skal greie det ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.