#1 Skrevet August 13, 2015 Hei På min A6 har jeg en stund hatt "ulyd"/hvinelyd/rasle lyd når jeg starter opp. Tenkte først det var starter som hang litt på, ettersom det forsvinner etter en stund. Men en kompis av meg så på det, og fant ut at det var en slags "luftpumpe" som står i bakkant oppå motor (på innsug). Han mente den hadde funksjon som luftpumpe, i forhold til avgasskrav, i det man starter opp. Så vi tok av strøm ledning til pumpa, og lyden forsvant. Men jeg må ha denne ny. Noen der ute som kjenner seg igjenn, og vet hva jeg snakker om? Gjerne med -navn -delenummer -pris -annet? Har det noe å si om jeg kjører uten denne en stund. Motorlampe lyser, men det gjør ikke noe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 13, 2015 Ikke noe krise å kjøre uten den. Ville heller sjekket mulighetene for å få koblet denne helt ut da den ikke gjør noe nytte og er dyr i innkjøp (rundt 7000,-) Forøvrig så heter det sekundærluftpumpe og det den gjør er å pine forbrenningen slik at katalysatorene blir fortere varme og i funksjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 13, 2015 Ok, tusen takk for svar. Så da kan jeg bare kjøre uten den en stund uten at det har noe å si. ja 7000, var grise dyrt:( Skulle prøvd å fått tak i en pent brukt en da, med lite km. Evnt vet du om man kan kjøpe den fra USA eller andre plasser for å komme billigere unna? evnt andre der ute som har synspunkter. igjen, tusen takk for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 13, 2015 Et kjapt eksempel med delenummer etc. Dårlig kurs for tiden da.. http://www.ecstuning.com/Audi-All_Road--2.7T/News/ES251956/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 13, 2015 Men regner med at sekunderluftpumpa har en mostand den "føler" på. Ergo, hvis man fjerner pumpa, og setter inn en mostand mett rett verdi, vil motor tro at pumpa er der og man slipper at motorlampa/indikator at noe er feil, lyser på dash boardet. Så hvis noen vet hvor mye motstand det er, hadde det vært greit å vite det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 13, 2015 noen som har erfaring med rep/overhaling av en slik pumpe? går det an å smøre opp f.eks lager 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 13, 2015 da var sekundærpumpe bestilt, så får vi håpe det ordner seg:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 13, 2015 Jeg overhalte pumpa på bilen min, kjøpte to lager til 60 kroner på biltema - litt mekking (fant overhalings anvisninger på nett) funker gull:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 14, 2015 ok. Nå har jeg da bestilt ny. Men uansett kan jeg jo prøve å demontere den gamle, og evnt fikse den. husker du navn/delenummer på deler fra biltema, og evnt hvor på nett du fant anvinsninger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 13, 2015 Hei! lurer jo litt på hvilke to lager du kjøpte på Biltema... A 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...