Passat 3BG: Bremser henger høyre side foran - slitasjevarsler og "lav" pedal

Anbefalte innlegg

Skulle sette på "glideplater" til klossene i dag, men disse passet ikke. Tok derfor å smørte opp baksiden av klossene med kobberpasta og monterte sammen igjen, da dette har holdt ulåtene borte ei god stund etter sist gang jeg gjorde det. Mulig jeg har fått noe kobberpasta på skiva, men dette skal uansett ikke ha noe å si for at det henger. Smørte også opp glidebolter igjen før jeg monterte.

 

Eneste "uvanlige" er disse "antiskrikeplatene" som er noe opprustet og derfor var litt vanskelig å få på plass, spesielt den på den innerste klossen - mulig denne ikke sitter helt korrekt, dog så skjønner jeg ikke at det skal ha noe å si.

 

De fungerte helt fint før jeg demonterte, eneste at da hadde jeg en ulelåt som kom etter noe kjøring, som ga seg ved bremsing, som jeg regnet med kom av at det manglet disse "glideplatene". Ble rett og slett så varmt at lakk på kaliper og bremseskjold kokte og røyken stod ut av hjulhuset.

 

Innspill? Bare å kaste kaliperen og kjøpe ny, eventuelt overhale den jeg har?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg bruker alltid å slipe klossene litt der de ligger mot glide platene da de kjapt blir for trege med Norges klima. 1mm på alle tre kantene på den klumpen som stikker ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg skjønner hvor du mener, men mulighet for å markere på et bilde?

 

Og kan noen bekrefte med sikkerhet at caliper fra f.eks B6 1.8TQ sedan passer? Biltema sine sider kommer ikke opp med caliper til min bil, men ifølge MECA er det samme calipere på blant annet disse to bilene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp ny caliper. Er jo forbruksvare...

Og ja caliper er lik på A4.

Bytt begge i samme slengen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan hende det har ult i bremsene fordi caliperen har hengt litt på også, så spørs om det er greit med ny kaliper:)

 

Kan ikke være at jeg f.eks har fått vridd caliper og bremseslangen er vridd?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problem borte etter bytte av caliper.

 

Men, får opp varsling at jeg må bytte bremseklosser enda de er nye og kontakten er plugget i. Regner med ledningsbrudd selv om jeg var forsiktig, men kan ikke være så simpelt som at det må resettes med VAG-com etter at kontaktene har vært av? Hadde på tenning et par ganger mens bilen stod uten bremseklosser.

 

Jeg synes også at bremsepedalen er vel lav, enda jeg luftet igjennom ca 5dl bremsevæske for å bytte ut mest mulig etter at bremsene har hengt på. Er nok ca som den var før, men trodde jo at jeg skulle få bedre pedal med nye klosser og mye ny bremsevæske. Innspill? Låser seg fint, men hvis jeg pumper et par-tre ganger når jeg kjører, da blir den hard.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingenting du kan gjøre med kloss varsel i vagcom på 3bg.

 

Enten brudd inne ved klossen eller i kabel.

 

Ta ur proppen i innerskjerm og koble over sensoren der, prøv en og en side så finner du ut hvilken side som kødder.

 

Pedalen blir ikke normal med en gang etter bytte av klosser og skiver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo oppdatere her angående slitasjevarsler: Fant ingen åpenbare feil når jeg sjekket, ga litt f i det, helt til jeg så at man kunne kode bort slitasjevarsleren - så det ble gjort og jeg slipper å få varsel:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.