Reg.reim havari 2.5 V6 TDI BAU - hva er årsaken? Reklamasjon mot verksted.

Anbefalte innlegg

Jeg har en A6 C5 2.5 tdi V6 aut. Quattro stv, sen 2004 mod. Hadde stor service inkl. reg.reim skift hos en verkstedkjede, ikke merkeverksted, 1,5 år og 50 000km før reg.reim røk. Service hos Audi merkeforhandler 3 mnd og 10 000 km før havari konkluderte med at registerreim var ok. Har reklamert til verkstedet som utførte reg.reim skiftet, men de nekter. Siden det er den som fremmer et krav som har bevisbyrden må jeg så langt som mulig dokumentere at årsaken til at registerreimen har røket skyldes ufagmessig arbeid eller at det har vært feil på delen(e).

 

Bør jeg få transportert bilen til noen som kan ta en sånn vurdering? Eventuelt hvor? Audi verksted? (område Oslo/Akershus)

 

Er det noen her inne som har vært i samme situasjon, og vil dele erfaringer? Tenker å ta saken til Klagenemda for bilsaker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel såpass mange som har hatt havari på 2,5 tdi V6-motorer, av ymse utgaver og årsmodeller, så det er vel noe du rett og slett må regne med.

 

Taler av egen erfaring.

 

Tror nok du stanger i veggen her : bh :.

 

"Vorsprüng durch Technik" - et upassende slagord i denne forbindelse...: do :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mange momenter som kan spille inn ang regreim havari på disse

Kan være alt mulig. Selv om alt er gjort etter "boka"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

si fra om du skal selge ;) bor i området

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hør med NAF. Jeg stiller meg også litt undrende til at dette er noe man bør regne med. En storservice bør bytte alt av reimer, hjul, vannpumpe, strammere mm. Det er ikke den voldsomme jobben og demontere det som er foran, men alt bør filmes/dokumenteres underveis slik at man ser at det ikke er tuklet med. Spor å se etter er løse deler som har med regreimen å gjøre, samt at denne evt er slitt tvers av. Om den derimot bærer preg av å ha stått stille, og reimhjul har spunnet på reimen, er det større fare for at noe i toppene har satt seg og ikke blitt med rundt. Sikkert mange meninger der ute om tegn som viser motorhavari eller reimhavari

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan endte denne historien Anders?

 

Årsakene til havari kan være mange, men de mest sannsynlige når motoren har gått såpass langt etter registerskiftet er:

 

Bolt i front av veiv ikke tiltrukket med rett moment. På R5 tdi 91-97 modell kan bolten løsne etter alt fra 20-60.000 km etter montering. På V6 er det vanligst å skru av kun reimhjulet med de små skruene og ikke ved å løsne den store bolten i midten, så denne feilen anser jeg ikke fullt så sannsynlig. Bilde nr 3 i denne posten: http://forum.vacn.no/showthread.php?133059-Skifte-register-og-kammer-V6-2-5tdi&p=1350533&viewfull=1#post1350533

 

Har sett eksempel på at strammehjulet har låst seg mellom strammehjulet og bolten, dermed vris ikke eksenteret i hjulet slik at dette strammes. Årsak kan være at sand/skitt pakker seg i fett som er brukt, eller at det er brukt fett som tørker ut og stivner i varmen. Her bør neppe brukes fett i det hele tatt, en feil som et verksted lett kan gjøre. Se tekst og siste bilde i denne posten: http://forum.vacn.no/showthread.php?133059-Skifte-register-og-kammer-V6-2-5tdi&p=1350551&viewfull=1#post1350551

 

Det er heller ikke alle verksteder som gjør seriøs jobb og skifter hydraulikk-strammeren. Det kan medføre havari på et sent stadie etter registerskift.

 

Det kan også tenkes at det har kommet fremmedlegemer inn i reimsystemet og skadet gummien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hos meg knakk bolten til strammehjulet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hos meg knakk bolten til strammehjulet.

 

Oisann. Den er jo ganske kraftig..... Kjenner du historikken på registerskift og om det kan være gjort noe uvørent arbeid ifm stramming av bolten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oisann. Den er jo ganske kraftig..... Kjenner du historikken på registerskift og om det kan være gjort noe uvørent arbeid ifm stramming av bolten?

 

Ja eg strippet gjengene å måtte inn med helicoil mest sannsynlig har eg borret litt skeivt var trangt å borre med fronten i servicestilling.

Holdt ca ett halvt år før den røyk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.