Passat 3BG, nok et problem: Ødelagt/knekt styrestag sjåførside

Anbefalte innlegg

Skal gjøre en kort historie enda kortere: Rygget og svingte hjulene mot høyre, en høy kneppelyd, merket lite først, før jeg holdt på å kjøre av i en slakk sving.

 

Hjulet svinger som det selv vil, men noe kommer på plass igjen hvis man vrir på rattet og da kjennes staget fast ut. Når det derimot ikke er på plass, så kjenner man lett at det er løst.

 

Bilde av der problemet er:

IMAG0090.jpg

 

Mansjetten har vært vridd i lengre tid, men var ikke ødelagt ved firehjulskontroll for et par uker siden. Så at den var ødelagt når jeg skiftet bremser, så bare stripset den igjen sånn noenlunde til jeg skulle kjøpe ny mansjett over helga.

 

Hva kan ha gått galt? Bare den ytre delen, eller den indre også? Kan tannstangen ha røket? Skal få bilen i verksted og få kikket på den enten i morgen eller på mandag, men vil vite hva som er "worst case scenario", da jeg er "litt" lei sånt tull med bil om dagen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kula hoppa ut av sokkelen?

 

tannstanga er jo et stk massivt maskinert metall :) så den tviler jeg ryker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert indre leddet som har hoppa ut, men det burde du kjent slakk i lang tid!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp nytt yttre og indre. Umulig å dele di 2 fra hverandre. Pga yttre leddet er bare vulket rundt gjengene. Samt har det sittet ser ei stund hjelper ikke det på. Byttet nettopp på dama sin 3bg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På tide med ny tannstang snart her ser jeg, lekkasje på den..

Og du kan dele ytre og indre fra hverandre, bare og skru av ytre så muttera.

 

Skjønte ikke helt hva du mente med svinger av seg selv ?

Skal MYE til før det skjer noe med ytre og indre ledd før det hopper ut, det har jeg enda ikke sett selv om jeg har vært borti multilink med masse slakk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det lille klinet du ser er 99% sikkert WD40 etter at jeg løsnet og festet diverse foringer samtidig som jeg byttet bremsene her om dagen (rørte ikke styrestaget på noen måte).

 

Det rare er at det ikke har vært noe antydning til slakke, ikke merket noe selv, ikke bemerket på EU-kontroll og ei heller på de to firehjulskontrollene jeg har vært på. Har vært helt fin å kjøre frem til dette plutselig skjedde. Virker egentlig som det ytre og indre har delt seg fra hverandre, men ikke fått hentet bilen og sett på det enda, så kan ikke si noe sikkert.

 

Hjulet svinger "av seg" selv, siden styrestaget er ødelagt og det høyre hjulet ikke reagerer på rattutslaget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På tide med ny tannstang snart her ser jeg, lekkasje på den..

Og du kan dele ytre og indre fra hverandre, bare og skru av ytre så muttera.

 

Skjønte ikke helt hva du mente med svinger av seg selv ?

Skal MYE til før det skjer noe med ytre og indre ledd før det hopper ut, det har jeg enda ikke sett selv om jeg har vært borti multilink med masse slakk...

klart du kan dele det når det er nytt osv. men på begge min 3bg så har det ikke latt seg gjøre etter 200.000km med orginale...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Greit nokk at ytre kule bare er vulka fast, men kan da holde igjen indre leddet og skru ut gjenge partiet på ytre knuta med 2 fastnøkler uten store problemer;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Greit nokk at ytre kule bare er vulka fast, men kan da holde igjen indre leddet og skru ut gjenge partiet på ytre knuta med 2 fastnøkler uten store problemer;-)

 

som sagt når ting er nytt ja. Men ruster fast, eller irrer fast. Prøvd å holde igjen med slik tang man kan stramme igjen osv, nytte løst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et trix er å skru låsemutteren ut til den "låser" seg i ytterkant. Da slipper en å holde igjen med tenger o.l.

 

Mads Kristian; hvis du må bytte tannstanga, så har jeg nettopp gjort denne jobben selv. Så hvis du trenger noen tips eller råd så er det bare å si ifra så skal jeg bidra med mitt ihvertfall. Håper det løser seg greit/billig da. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg takker for alle svar og krysser fingrene for at minst mulig skade er skjedd. Begynner nesten å mistenke at den indre, store mutteren har skrudd seg løs, men har ikke fått sett på det. Den står på jobben hos en kompis, så kunne låne verktøy og skru der. Skrider til verks i morgen.

 

Som sagt, har mine tvil om at det er noe galt med tannstanga, for har ikke sett noen lekkasjer noen steder jeg har parkert - og jeg er veldig obs på sånne ting. Men jeg kan ta feil:) Sprayet på WD40 på de øvre armene, så har nok kommet derfra. Sender deg en PM om det er aktuelt, Freddy: ja :

 

Er det noen ting jeg bør være obs på når det gjelder å bytte dette, sånn bortsett fra at jeg får justert det nye staget sånn ca likt som det andre? Mansjetten trenger jeg også, noen som veit om denne følger med eller ikke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det skiftet og ingen overraskelser underveis - rett frem-skruing hele veien. Litt knotete å feste mansjetten inn mot tannstanga, men gikk greit når man fjernet dekslet rundt og brukte en grov strips fremfor den medfølgende perma quick-klemmen. Målte med skyvelær for å tulle til spissinga minst mulig, men enda det bare var 0,11mm forskjell på justeringa ble det ikke 100%. Målte ikke hele styrestaget, kun mellom der staget er vulket og låsemytter, så mulig det var en minimal forskjell i lengden på ny og gammel.

 

Problemet var at kula på det ytre staget hadde "poppet" ut fra det indre. Kjøpte Lemförder, så bør holde ei god stund til nå:)

 

Og tannstang var det heller ingenting galt med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.