#1 Skrevet August 23, 2015 (endret) Ønsker å dele denne erfaringen med forumet. Har hatt Audien i 2 år nå. Bytter olje hver 15K Km eller èn gang pr. år avhengig av hva som kommer først. Da jeg skiftet olje første gang oppdaget jeg at Soot Index verdien som ECU kalkulerer var høy. Kort fortalt så var Soot Index verdien på 30K Km når bilen hadde rullet 15K Km. Nå har jeg hatt mitt 2. oljeskift på bilen (30K Km) og Soot Index verdien var fremdeles 2x så høy som kjørt distanse. Jeg sendte derfor inn brukt motorolje til analyse hos Blackstone Laboratories. Kan nevne at på MY2012 Sharanen vår med 2.0 TDI motor så er Soot Index verdien ca 20K Km når bilen har kjørt 15K Km. Oljeanalyse rapporten fra Blackstone Laboratories avkrefter at det er høyt sot innhold i oljen, bare 0,2% ble målt. Forøvrig indikerer rapporten at motoren fremdeles ikke er ferdig innkjørt da det kan påvises noe høye jernpartikkel verdier. TBN er også bra med en verdi på 2,8. Kunne nok ha økt intervallet på oljen, men vil fremdeles skifte på 15K Km / 1x pr. år. Ihvertfall inntil jernpartikkelverdiene har kommet ned. -14 Audi 3.0 TDI UOA.pdf 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...