Vurderer a6 c6 avant. Hvilken motor?

Anbefalte innlegg

Vurderer A6 C6 Avant men usikker på motor.

Noen med erfaring og gode tips på ka ein bør satse på?

Kjekt med masse krefter men også kjekt med driftsikker og stabil.

Sett på 2,4 samt 2,0 og 2,7TDI Alle med automatkasse.

Automatkasse er vel problem dersom slurv med oljeskift hver 60' etter som eg forstår...?

 

Setter pris på tips

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har forsøkt å søke her på teknisk men lite å finne, link? Er 2,7 og 3 liter TDI omtrent samme motor? Fant ein som spurte om 2,7TDI og blei tipsa om 3 linkar som gjalt 3.0TDI...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en a6 05 3l diesel sedan. Og merker at jeg aldri kunne hatt noe mindre. Såklart så bruker den mer men kan klare å få den greit lavt om man bare kjører deretter (er det da)

 

Etter hva jeg har forstått så er 2.7 og 3.0 i bunn og grunn lik. Men ville sagt det er solide motorer, akkurat som 2l tdi. Bensin tror jeg du får for lite drag og for høyt drivstoff bruk forhold til effekt på papir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hold deg unna 2,0L. disse er det mye tull med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en a6 05 3l diesel sedan. Og merker at jeg aldri kunne hatt noe mindre. Såklart så bruker den mer men kan klare å få den greit lavt om man bare kjører deretter (er det da)

 

Etter hva jeg har forstått så er 2.7 og 3.0 i bunn og grunn lik. Men ville sagt det er solide motorer, akkurat som 2l tdi. Bensin tror jeg du får for lite drag og for høyt drivstoff bruk forhold til effekt på papir.

 

Hvor langt har din 3l gått da? Ting ein bør være obs på på den tekniske sida?

Typiske reparasjoner som koster med disse etc?

 

Kjekt med masse krefter, Tviler på 2,7 evt 3l er så mykje verre enn gammel 2,5 TDI R5.

Er meir opptatt av at den er driftsikker og fungerer.

Har hatt en eldre a6 som har vært trofast i mange år, men har ikkje hatt et heilt problemfritt bilhold. Håper å tilbringe mindre tid under bilen når eg skifter :-)

(Gammel R5 er egentlig ein god og trufast slitar men ein god porsjon uflaks har vel gjort til at denne har vært litt masse styr med etter min smak).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hold deg unna 2,0L. disse er det mye tull med.

 

Kan du utdype ka type tull det dreier seg om?

Dyrt tull eller bagatellmessig tull?

Skrur sjøl om det er ting eg beherskar, men på verksted drar det fort avgårde.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2.7 og 3l tdi er v6 motorer. 2.5tdi r5 er råsolid. Den du tenker på er 2.5tdi v6, en ordentlig møkkamotor!

 

Min har gått 135k bare og kjøpte den for 2måneder siden på 130k.

 

Fått opp feilkode på swirl flaps for en måned siden men plutselig så dukker den ikke opp. Har litt småfeil her og der som el-vindu lar seg ikke gå opp på passasjer siden fra førersiden. Så har ikke hatt den så alt for lenge til å få feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du utdype ka type tull det dreier seg om?

Dyrt tull eller bagatellmessig tull?

Skrur sjøl om det er ting eg beherskar, men på verksted drar det fort avgårde.. :)

 

tja.. hvor skal jeg begynne?

enkelte av disse motoren er svært plaget av oljeforbruk. fatter turte ikke å dra hjemmefra uten en dunk med olje i bag. rommet. Intercooler sprekker (holdt vel 100.000km, er vel ikke akkuratt en del på motoren men dog), egr ventilen ryker, enten av drevene inni som er laget av plast ryker eller at oljedamp fra turbo trekker inn i elektronikken gjennom staget og hele dritten gir feilkode. saken som sitter før egr er "stoppventilen" gjennganger at denne også tar kvelden. Men hvis vi skal begynne å snakke om tingene som koster penger å skifte på denne motoren er det oljepumpe. De som har konstruert denne løsningen er det reservert en plass i helvete for. Er vel noe av det dummeste jeg noen gang har sett, og mest skjøre løsningen. Går gjennom 2 balanseakslinger før oljepumpa, her dras pumpa av en liten 6 kant som slites rund. Er 2 forskjellige typer og er du så uheldig å kjøpe en med kjede er gullegget lagt. Her får du først litt ulyd også er det kroken på døra. Ligger du på motorveien i gått drag så kan du prise deg lykkelig om det bare er turboen som får skade. Er ikke fritatt hvis du har typen med drev heller.

 

det var bare det jeg kom på i farten. mitt råd er å styre langt unna denne søppelmotoren. hvis du ikke får en grisebillig og er stinn av arbeidslyst og får deler til innkjøpspris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke bry deg med 2,0tdi.. De pengene du slipper i vedlikehold bruker du heller på en 2,7 eller 3,0. Begge motor er helt topp og veldig like. 3,0 er selvfølgelig sterkere og bruker vell også noe mindre diesel faktisk.

Må selvfølgelig regne med noe vedlikehold etterhvert som kilometerene fyker.

 

3,0tfsi er også en deeeeilig motor for de med det budsjettet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde 3.0 TDI som hadde gått 220.000km når jeg solgte den. Ila de 30000km jeg kjørte var det aldri no trøbbel, bortsett fra dieselfilteret som gjorde at den tidvis ikke ville gå en dag det gikk fra 20 minus på natta til plussgrader på dagen. Det var 1 dag på ett år det skjedde.

 

Jeg prøvekjørte både 2.7 og 3.0 tdi, og bestemte meg kjapt for å gå for 3 literen. Ikke veldig stor forskjell på ytelser, men stor nok for noen:)

 

Ellers forhørte jeg meg blant to Audi-spesialister angående oljeskift på automatkassa. Den ene sa man for Guds skyld måtte skifte på hver 60000km, den andre mente at den ikke skulle byttes. Så hva som er riktig her vet jeg ikke, hadde den dessverre ikke så lenge at det ble en problemstilling.

(Men fyttikatta som jeg savner den bilen!!)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fabrikken sier at det ikke er nødvendig å skifte girkasseolje, men jeg personlig ville ikke kjøpt en sånn bil hvis ikke girolje var skiftet på 100-120 000 :) Men hver 60 tror jeg ikke er nødvendig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan anbefale 5.0TFSI V10. Det er sterk og god motor som er kraftig nok til å røske litt tak i den tunge C6'n... :) Er noe dyr å reparere/vedlikeholde riktignok.

 

Har byttet girolje på 60k.. mye moment sliter mer på på kassa og da kan det være lurt å bytte olja litt oftere ;)

 

Ellers ble jeg imponert over 2,7TDI 190hk som kom i facelift versjonen i 2009. Den har 450nm, samme som i 233hk 3.0TDI.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan anbefale 5.0TFSI V10. Det er sterk og god motor som er kraftig nok til å røske litt tak i den tunge C6'n... :) Er noe dyr å reparere/vedlikeholde riktignok.

 

Har byttet girolje på 60k.. mye moment sliter mer på på kassa og da kan det være lurt å bytte olja litt oftere ;)

 

Ellers ble jeg imponert over 2,7TDI 190hk som kom i facelift versjonen i 2009. Den har 450nm, samme som i 233hk 3.0TDI.

 

Er jo klart at jo oftere giroljeskift jo bedre, men å finne noen som tenker som oss Harald det er ikke alltid like lett. Så tror man kan lete lenge for å finne en bil der girolje er byttet på 60 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har 2.7 og er veldig fornøyd, valgte denne da den har kjede og ikke reim som må skiftes. Har nå gått 197k uten problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ta ein titt på denne i dag. http://www.finn.no/63307683

Virker seriøst vedlikeholdt men ein liten bulk og ikkje heilt mi greie med treverk i bil. Går vel å bytte evt foliere.

Tok ellers kontakt med Møller (Berge &co i Førde) i går og spurte litt rundt vedlikehold på kassen.

Verksmesteren sa det sto i spesifikasjonen på denne bilen desse skulle ha oljeskift på kasse med flushing kver 60.000, men blei inkje gjort på vanleg service hos dei pga dei ikkje har utstyr til flushing.

Dei hadde bytta olje på på nokon få kassar på a6 c5 chassi uten å flushe og då havarerte dei.

Derfor meinte han at skal ein bytte olje så må ein også flushe.

Då måtte eg evt kontakte Diesel Elektro i Førde som har utstyr.

Eg spurte ikkje i farten om dei gjere kundar oppmerksom på dette.

Eigar av denne bilen påstår i allefall å aldri ha fått bemerka slike ting eller hørt noko om det.

Synes det er rart av ein importør å påstå at olje er evigvarande. Er bra dyre reparasjonar dersom ein får havari.

Vil tru at ein slik kasse skal gå an å få til å vare lenge med riktig stell.

 

Skal i allefall begynne med ein titt og prøvekjøring men skeptisk til kassen som har gått så langt uten vedlikehold.

 

V/evt havari regner jeg med det er billigere å overhale?

Møller oppga ca 80.000 for bytting av kasse...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For orden skyld:

Når eg skriv om importør som påstår olje er evigvarande;

Har lest dette i andre tråder her inne og også tidliger blitt fortalt av Møller.

Har også sett på Volvo og dei påstår også at olje på kasse ikkje skal byttast. Dei har ingen spesifikasjon på oljeskift og flushing på privatbilar. Er kun dersom bil er drosjekjørt i følge Frydenbø Bergen.

Volvo har hatt sin part med girkassehavari...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det er mye diesel det snakkes om her bortsett fra V10 fra Harald.

Jeg vil også trekke frem 2.0TFSI som er en villig maskin med litt ny software.

3.2 V6 FSI som jeg har eid to stykker av er en herlig maskin med godt bunndrag og nydelig gange og lyd. Det er den motoren jeg synes man får mest for pengene i alle fall i en C6 og milevis bedre komfort enn diesel purker.

Mitt valg i dag med tanke på valuta for pengene hadde helt klart vært 09+ facelift 3.0TFSI, her har du et råskinn av maskin som også gir deg 400+- hk med ny software.

 

Når det gjelder kassene er det som nevnt her helt klart å anbefale olje bytte ved 60.000km. Men dette er ekstremt sjeldent da Møller ikke har det i sin serviceplan og heller ikke informerer om dette. Er selvfølgelig mange biler som går mer enn 60"km, men bruk og miljø har også mye å si her.

Jeg brukte mye tid på dette og var i dialog med forskjellige verksteder som drev med automatkasser, hadde en del dialog med Møller da jeg ikke var fornøyd med deres måte å takle dette på og mye dialog på utenlandske forum.

60"km intervall er den generelle anbefalingen, men i snitt ser man på oljen, sil og filter ved 120-160"km at det er på tide bytte. Da blir oljen misfarget og man finner partikler i sil og filter.

At han møller mannen sa til deg at kassen ryker om man bytter olje uten å flushe er tull, da er dette tilfeldig eller det hadde skjedd uansett.

Selv om man ikke flusher får man byttet ut en del olje og kassen får det bedre uansett.

MEN, uten å flushe får man bare skiftet deler av oljen da det ligger mye inni systemet som ikke renner ut ved å bare ta ned bunnpanne og skifte.

Så helt klart det beste å flushe så man får ut all skit og fersk ny olje.

Er også viktig at disse som gjør jobben kan det og gjør det i henhold til bilens spec, det skal gjøres ved en gitt temperatur på oljen som må leses av osv.

Også veldig viktig at nivået blir godt kontrollert etter bytte, dette er det også en prosedyre på. På en A8 jeg gjorde dette hadde de ikke fått sjekket i etterkant og jeg merket den slurte og ikke var slik den skulle være, etter en sjekk på Møller viste det seg at det var for lite olje på kassen etter bytte.

 

Mine anbefalinger til deg:

Jeg hadde ikke vært redd for å kjøpe en med automat som er gått opp mot 150"km uten oljebytte, men ville da gjort det med en gang. Ved km over dette uten bytte ville jeg tenkt meg om en ekstra gang.

Beste kjøp pris/motor/komfort: 3.2 FSI

Beste kjøp moro/motor/komfort: 3.0 TFSI

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må også nevne at facelift 3.0TFSI koster her i Norge, de er overpriset synes jeg.

Men her er det å hente en god del 10 tusener på import ved alternativ metode.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil også anbefale 3.0 Tfsi, har selv det nå, har hatt 3.0tdi av samme modell, den går billigere, men bensin er bensin :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer til salgs en feit 3.0tfsi sedan facelift på jobben hos oss hvis du vurderer noe annet enn avant også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn står det oppført i mitt system :P

 

25ae1525c544caee15878c4622e37103.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tja.. hvor skal jeg begynne?

enkelte av disse motoren er svært plaget av oljeforbruk. fatter turte ikke å dra hjemmefra uten en dunk med olje i bag. rommet. Intercooler sprekker (holdt vel 100.000km, er vel ikke akkuratt en del på motoren men dog), egr ventilen ryker, enten av drevene inni som er laget av plast ryker eller at oljedamp fra turbo trekker inn i elektronikken gjennom staget og hele dritten gir feilkode. saken som sitter før egr er "stoppventilen" gjennganger at denne også tar kvelden. Men hvis vi skal begynne å snakke om tingene som koster penger å skifte på denne motoren er det oljepumpe. De som har konstruert denne løsningen er det reservert en plass i helvete for. Er vel noe av det dummeste jeg noen gang har sett, og mest skjøre løsningen. Går gjennom 2 balanseakslinger før oljepumpa, her dras pumpa av en liten 6 kant som slites rund. Er 2 forskjellige typer og er du så uheldig å kjøpe en med kjede er gullegget lagt. Her får du først litt ulyd også er det kroken på døra. Ligger du på motorveien i gått drag så kan du prise deg lykkelig om det bare er turboen som får skade. Er ikke fritatt hvis du har typen med drev heller.

 

det var bare det jeg kom på i farten. mitt råd er å styre langt unna denne søppelmotoren. hvis du ikke får en grisebillig og er stinn av arbeidslyst og får deler til innkjøpspris.

 

Ok... er det slik på nyerer A6 med 2,0 TDI òg?

feks etter 2008-2009? Har dei ikkje fanga opp feilen og gjort tiltak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.