Hjulstillingskontroll - problem å justere caster

Anbefalte innlegg

Hei

EDIT:mener camber i headingen...

Har nettopp hatt bilen til hjulstillingskontroll, og det ble problem med å justere camber fremme.

På allroaden blir denne justert ved å flytte på traversen fremme, men dem klarte ikke å komme innenfor. Jeg opplever også at bilen nå drar mot høyre og at jeg må holde rattet mot skrått venstre for å få dem til å gå rett frem.

Noen som har ideer på hva som kan være galt? Burde dem uansett ikke å justert camber slik at det er likt på begge sider?

IMG_2192[1].jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den var jo bedre før enn etter egentlig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som de kan ha flyttet den feil vei?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, det virker som dere sier at det var bedre før. Men blir traversen bare forskjøvet sideveis?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har møller dobbelsjekket, men dem klarer ikke å få Caster sentrert. Bilen har aldri vært i kollisjon, og det har bare blitt byttet høyre fremre nedre bærearm kjøpt på møller. Jeg har i ettertid byttet alle foringene fremme, men alle disse er sentrert. Montering er også gjort i henhold til beskrivelse.

Hva kan ellers skape denne situasjonen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har forsøkt å regne meg frem til hva 1 gr betyr i praksis. 17 tommers felg pluss gummi gir omtrent en diameter på 70 cm på hjulet. Deles dette på 360 grader, så gir det ca 1,7 mm pr grad. Mao så står hjulet med en halling innover som er 2 mm for mye. Når rammen står rett overfor felgkant, så må rammen justeres enda mindre, kanskje ned mot 1 mm. Dette er jo ikke så mye, men da har jeg vanskelig for å tro at dette skal være så håpløst å justere inn. For meg kan det virke som at camber er endret grunnet endret spissing, og at rammen kanskje ikke er flyttet i det hele tatt.

Er det noen her på forumet som har gjort dette og kan fortelle meg om at rammen er enkel å flytte eller at den kan sitte fast? Foringshylse full av dritt?

s-l225.jpg

sstp_1004_02_o+wheel_alignment+camber.jpg

CAR-Sub-Frame-Front-July200901.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten oppdatering på denne.

Møller påstod at rammen stod helt fast og at dem ikke fikk rikket denne i det hele tatt. Gikk lei hele problemstillingen, men siden jeg fikk trappeslittasje på dekkene så dukket jeg ned i saken igjen. Et alternativ er jo å bytte ut de øvre bærearmene, men dette er en relativt kostbar og omfattende jobb. Jeg ville derfor forsikre meg om at det ikke hadde blitt oversett noe under justeringen. Jeg skrudde først ut noen av skruene og så at rammen ikke lå mot ene siden.

IMG_4445.jpg

Deretter markerte jeg boltposisjoner med tusj, hevet bilen og løsnet boltene. Sparket inn i dekke på ene siden, og deretter den andre. Observerte dermed følgende:

IMG_4523.jpg

Her fikk jeg flyttet rammen begge veier på egen hånd uten større problemer!

Her er det vel bare å komme seg tilbake og forlange at dem forsøker på nytt? Ikke noe her som dem skulle klare å unnskylde seg med?

IMG_4522.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.