#1 Skrevet August 28, 2015 Det oppleves vel alltids dramatisk om man er så uheldig å få motorstopp og i dag var det min tur. Hentet bilen fra service i går. Deilig følelse ! Inspeksjon, olje, bremser, og bytte (medbragte) lyspærer var det som ble gjort. Men fikk altså motorstopp i dag med blinkende glødelampelys og motorsymbol. Helt plutselig, uten at det har vært noe tull med bilen ever. Fikk start igjen, men hører en nå en lyd som følger turtallet - akkurat som en reim som på et vis går tungt eller noe slikt. Går pent på tomgang, men den lyden er der. Vel, jeg kjører rolig videre for å se hva som skjer - man vil jo prøve (og jeg sto parkert skummelt), så etter noen meter kommer den blinkende glødelampa igjen og motorlyset, og bilen går dårlig noe som vel er en nødmodus. Så etter noen hundre meter stopper jeg pent parkert. Så da ble det mobilitetsgarantien og berging. Heldigvis fikk jeg tak i Sulland i Harstad og snakket med de underveis, så de skulle rydde plass i kalenderen til mandags morgen og finne ut av det. MEN, er det noen som har noen teori på hva som har skjedd ? Familien (2 unger under 3 år og kone) skulle egentlig kjøre sørover mot Røros i bryllup på mandags morgen og dette var særdeles lite passende. Så om noen har en teori så hadde det vært interessant, vi er mildt sagt fortvilt her mtp den planlagte 3000 km lange turen vi skulle starte på, men nå er starttidspunkt helt i det blå. Kom gjerne med spm om det hjelper på tankespinneriet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 29, 2015 Setter pris på om noen av dere kyndige forsøker å tenke litt hva det kunne være, selv om jeg vet at de sannsynligvis vet hva som er galt i 9-tiden mandag. Vi skulle kjøre på ferie og er i villrede hvordan vi skal legge opp turen. Vurderer fly og leiebil, men den løsningen har vi veldig lite lyst på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 29, 2015 Høres litt ut som feil på innsugsmanifolder. Da vil du få motorlampe/glødelampe og nødmodus. Kan også være noe feil med dieselpartikkelfilter. Eller differanse trykk sensor. Edit: så det nå at du hadde en lyd som fulgte turtallet. Har du sett nedi motorrommet når bilen står og går ? Hva er km.stand ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 29, 2015 Har jo røke reim til dieselpumpe på en del av disse med høy km da. Siden du hørte reimlyd.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 29, 2015 Har jo røke reim til dieselpumpe på en del av disse med høy km da. Siden du hørte reimlyd.. Er vel heller ingen skift intervall på disse ? Husker Aslan sjekket på sin 3.0, men fant ikke noe vettugt svar på Elsa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 29, 2015 Høres litt ut som feil på innsugsmanifolder. Da vil du få motorlampe/glødelampe og nødmodus. Kan også være noe feil med dieselpartikkelfilter. Eller differanse trykk sensor. Edit: så det nå at du hadde en lyd som fulgte turtallet. Har du sett nedi motorrommet når bilen står og går ? Hva er km.stand ? Joda bilen er passert 200K, men er pent behandlet og har som sagt mobilitetsgaranti så den er jo fulgt opp. Jeg så nedi motorrommet på tomgang ja uten at jeg ble noe særlig klok av det. Hva tenkte du på da at jeg kanskje kunne sett ? Takk for respons ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 29, 2015 Dersom det er noen av de nevnte potensielle feilene ovenfor, hva er tidsbruk på det da ? Vi håper jo at bilen blir fikset slik at vi kan komme oss avgårde asap forstår dere sikkert.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 3, 2015 Spent på hva problemet var jeg. ? Jeg har og en slik bil med slik motor. I det siste har den begynt å tulle litt, trenger mange forsøk for å starte etter å ha kjørt en kort tur først 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 27, 2015 Problemet var røket (og utslitt) pumpereim, noe som kun inspiseres på hver andre service. Men de var litt betenkte over at dette ikke ble oppdaget på 60k servicen dagen før motorstoppen og syntes det var litt pinlig. Løsningen ble audi mobilitetsgaranti og etter bittelitt diskusjon noen dager ekstra leie av bil uten kostnad for oss. Vi fikk en godt utstyrt Skoda Superb (fwd og 1,6tdi), så bortsett fra parantesen og sofamykt understell var det en kjempefin løsning. Vél verdt å følge opp bil på merkeverksted altså bare pga mobilitetsgarantien! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 27, 2015 Har jo røke reim til dieselpumpe på en del av disse med høy km da. Siden du hørte reimlyd.. Er vel heller ingen skift intervall på disse ? Husker Aslan sjekket på sin 3.0, men fant ikke noe vettugt svar på Elsa. Nei har heller ikke funnet at det er noe intervall på disse, men sikkert ikke en dum idè å skifte når biler har tippa 200-250 000 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 7, 2015 Tar opp igjen denne tråden da kilereima på bilen nå hyler av og til, den høres ut som en gammel Volvo vet du. Er det noen her som kan forklare meg hvor den pumpereima (som sleit seg i høst) sitter i forhold til kilereima ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 14, 2015 Eg lurer også på hvor pumpe reima sitter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 15, 2015 Begge deler sitter i fremkant av motoren. Pumpereima ligger øverst bak et deksel. Du ser dieselpumpa med en gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 15, 2015 Begge deler sitter i fremkant av motoren. Pumpereima ligger øverst bak et deksel. Du ser dieselpumpa med en gang. Takk ! Det var det jeg også trudde, men jeg kan så lite om motorer. Lurte litt på hvorfor de ikke så at kilereima var sliten da de bytta pumpereima i høst, men kanskje det ikke er mulig å se..? Kanskje kilereima heller ikke har noen skifteintervall ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 15, 2015 Tja mye man kan se etter bare man åpner et panser er en type del som skiftes gjerne hvis det blir avdekka på service at den er dårlig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 16, 2015 Tja mye man kan se etter bare man åpner et panser er en type del som skiftes gjerne hvis det blir avdekka på service at den er dårlig Det er sant. Men de var ganske flau på Sulland her i høst da pumpereima sleit seg under et døgn etter at jeg hentet den fra 60k servicen, og da tenker jeg at kanskje det er greit å gjøre de oppmerksom på at kilereima tross alt er en smule mer synlig. Audi sier jo: ta servicen hos oss så slipper du å tenke på innholdet i servicen, det garanterer vi ... Må finne ut om det er noe inspeksjonsintervall på kilereima slik det er på pumpereima (hver 120k), som ett av de mange inspeksjonspunktene. Altså, når de lover / garanterer at en service på autorisert audi-verksted skal være tryggere enn hos frittstående så betaler man også for det, og da mener jeg at man skal også forvente mer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 16, 2015 Tja mye man kan se etter bare man åpner et panser er en type del som skiftes gjerne hvis det blir avdekka på service at den er dårlig Har man hatt service så skal jeg være på at det er en annen sak Men ville fått sjekket reima før du tar sorgene på forskudd hvertfall! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...