#1 Skrevet August 30, 2015 Hei Har problemer med en 95 S6 2.2 For ca 2 uker siden begynte bilen plutselig å riste veldig og det luktet ikke spesielt godt, fant ut av at den gikk på 4syl, (nr 4 som kuttet ut) Jeg kjørte hjem og prøvde og bytte om på coil 4 og 5, som resulterte i at motoren kun gikk på sylinder 1, 2 og 3. jeg byttet tilbake på coilene slik de skal stå, og den går fortsatt bare på 3 sylindere, men syl 5 kobler inn i blant et lite sekund. Vet ikke hvorfor syl 5 plutselig begynte og tulle.. Tenkte selvfølgelig at jeg kan måle litt på coilene men fant ikke helt ut hvordan jeg skal måle sekundærsiden på disse... Jeg byttet om på POS'ene og det ble ingen endring så jeg antar at de er begge ok, jeg har flyttet rundt på coil rørene og pluggene, uten at det gjør noen forskjell. Det jeg la merke til var at alle pluggene var litt sorte med en hvit flekk der gnisten er, bortsett fra syl 4 som var full av olje, som skremmer meg litt. Jeg er på ingen måte noen bilmekaniker men jeg ser for meg at det kan bli noe omfattende om noe inne i motoren er kaputt. topppakningen ble forøvrig byttet for et halvt år siden så jeg regner med det ikke er den. Det er litt begrenset med utstyr og muligheter jeg har her uten garasje, men håper noen har tips til ting jeg kan sjekke. Jeg har ikke utstyr for å sjekke kompresjonen men burde kanskje skaffe dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 30, 2015 Ville prøvd en helt annen coilrekke og POS`er som du vet fungerer om jeg var deg Sjekk også kontaktene på POS for kondens og Irr 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 30, 2015 alle kontaktpunkter ser i grunn veldig fine ut, har også rørt litt rundt på koblingene mens motoren går uten at det skjer noe. Tror ikke du også at POS er ok siden syl4 er død og syl 5 fusker uansett hvilken pos de er koblet til? Har ikke tilgang på en annen fungerende coilrekke og POS, så da måtte jeg isåfall kjøpe. Men jeg er litt skeptisk til å bruke for mange 1000 når den ene sylinderen er litt oljefylt og jeg ikke vet hvor omfattende dette er. Kan være verdt å nevne at coil 5 den som fusker nå er skiftet av forrige eier en gang, ser mye nyere ut enn de andre 4 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 30, 2015 Sannsynligheten for at Pos`ene er Ok er nok der. Men har sett så mye rart av disse , at ingenting overasker lenger Rart skulle det ikke være noen som kan låne deg ei coilrekke for en kveld Men den høres ikke helt sund ut , hvis du har endel olje i sylinderen nei. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 30, 2015 Høres ikke sund ut nei jeg hiver gjerne den gamle coilrekka ut og kjøper noen andre coiler om det hadde vært hele problemet og jeg var faktisk ganske nære på å gjøre dette, men jeg er ikke laget av penger og hadde ikke planer om å bruke 5k på coiler om motoren må skiftes for å si det slik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 30, 2015 Mener du at det ene plugghullet er fyllt i olje? Isåfall er det vel bare snakk om toppdekselpakning som lekker olje ned i plugghullene. Dette gir selvfølgelig overslag og fusk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 30, 2015 ikke plugghull nei, så ut som om pluggen var dyppet i olje, altså gnist-delen. plugghullene ser greie ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 5, 2015 Liten oppdatering, har fått tak i kompresjonstester og tok en rask sjekk. vet ikke om motor skal være varm eller kald når det gjøres men den var i alle fall kald nå. 1 =11,3 2 =11 3 =10 4 =11,3 5 =10 Batteriet orket ikke mer så den lades nå og så sjekker jeg igjen i morgen, er mulig litt av variasjonene er min feil sylinder 4 starter ikke og sylinder 5 fusker, jeg vet ikke om kompresjonen er innenfor (?) men jeg var redd for at den skulle være mye lavere på syl 4 som har litt olje i seg for oljen må jo komme fra et sted. Jeg er vel enig i at tenningsystemet burde skiftes ut for å utelukke det så jeg får se hva jeg får til der. Er det en grei måte å sjekke dysene på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...