#1 Skrevet September 2, 2015 (endret) Hei. Var å kjøpte meg en Audi A8 før et par mnd side , å plutselig begynte den å miste effekt. Dette kommer og går litt sånn periode vis. Kan kjøre ei stund å plutselig går den i nødmodus, å da vil den ikke gå opp på turtall. Kan kjøre en stund, å så plutselig kommer motoren igjen å går som bare hjuling. Har lest at feilkode på bilen, å fått ut 00575. Har en AKN motor Har byttet: LMM N75 ventil Trykkføler på innsug Har sjekket disse tingene: Slakk i turbo, fant ikke noe mere slakk en normalt Sjekker vacum slanger og byttet di som er dårlig Sjekket av Wastgaten går opp og ned Sjekket at Spjelde på innsuget åpner med vacum fra N75. Noen som har noen tips om hva det kan være? Vil så gjerne få bilen i orden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 2, 2015 Feilkoden tyder på at MAP sensor fanger opp uregelmessigheter. På disse er vel ikke wastgate riktig uttrykk, men derimot variabel turbo geometri, VNT turbo. Lamellene inne i turboen kan sette seg fast, og da får den for mye trykk. Om du har vagcom, så forsøk å logge MAP sensor når den går i nødmodus. Da vil du se om MAP er over spec. Du har sjekket vakumklokka på turboen? Mye rusk med denne også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 2, 2015 Ja har sjekket denne vacumklokken på Turbo'n, å har kjent på lammelene inni Turbo'n å di går fint rundt. Ikke mye slakk i den, men skal prøve å sjekke spec på Map sensoren når den går i nødmodus. Har byttet denne Map sensoren. Vet du om det går ant å programmere bilen slik at jeg får US blinklys på den type bilen med vag com 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 8, 2015 Feilkoden tyder på at MAP sensor fanger opp uregelmessigheter. På disse er vel ikke wastgate riktig uttrykk, men derimot variabel turbo geometri, VNT turbo. Lamellene inne i turboen kan sette seg fast, og da får den for mye trykk. Om du har vagcom, så forsøk å logge MAP sensor når den går i nødmodus. Da vil du se om MAP er over spec. Du har sjekket vakumklokka på turboen? Mye rusk med denne også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 12, 2015 har kjent på lammelene inni Turbo'n å di går fint rundt. Ikke mye slakk i den, Det høres ut som om du har kjent på turbinen. Jan Erik mener lamellene til den variable geometrien, de kan du verken se eller kjenne på uten at turboen er demontert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 12, 2015 Det høres ut som om du har kjent på turbinen.Jan Erik mener lamellene til den variable geometrien, de kan du verken se eller kjenne på uten at turboen er demontert. Okei. Men av og til funker den som bare juling, men plutselig går den i slow motion... Kan det være vacumpumpa som er gåen, eller kan det være katalysatoren som innmaten har løsnet inni slik at den av og til slipper eksos igjennom og av og til er tett? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 12, 2015 Okei. Men av og til funker den som bare juling, men plutselig går den i slow motion... Kan det være vacumpumpa som er gåen, eller kan det være katalysatoren som innmaten har løsnet inni slik at den av og til slipper eksos igjennom og av og til er tett? Innmaten i katalysatoren sitter godt fast og er solid. Den pleier heller å tette seg enn å løsne og stenge. Har aldri sett en katalysator som opererer slik du tenker på nå, som varierer motstanden. Mange morsomme feil å finne på disse som gjør at de sporadisk blir slappe, og som kan henge sammen med kode 575, de vanligste er for eksempel: - lekkasje i vakuumklokke på turbo - sot i VNT mekanisme inni turbo - register og pumpereim som er dårlig timet - LMM defekt Men det er jo ikke sikkert at du har en av de vanligste feilene. Har du kjøpt orginal/Borsch LMM eller et umerket jalla produkt? Har vært borti at sistnevnte fungerte dårlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 12, 2015 Innmaten i katalysatoren sitter godt fast og er solid. Den pleier heller å tette seg enn å løsne og stenge. Har aldri sett en katalysator som opererer slik du tenker på nå, som varierer motstanden. Mange morsomme feil å finne på disse som gjør at de sporadisk blir slappe, og som kan henge sammen med kode 575, de vanligste er for eksempel: - lekkasje i vakuumklokke på turbo - sot i VNT mekanisme inni turbo - register og pumpereim som er dårlig timet - LMM defekt Men det er jo ikke sikkert at du har en av de vanligste feilene. Har du kjøpt orginal/Borsch LMM eller et umerket jalla produkt? Har vært borti at sistnevnte fungerte dårlig. Vacumklokka holder på vacumet og den går ikkje treigt. Kan reg reimen plutselig bare bli slik at den av og til er i ulaget og plutselig er den rett? Kjøpte LMM fra norsk bildelsenter, men det er ikkje orginal bosch. Kan den solenoiden som styrer vacumklokka på turboen være gåen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 13, 2015 Forsøk først å få logget verdiene over turbotrykk over tid med flat pedal. Tenker da på MAP verdier. Du går til Engine -> Meas Blocks -> Group nr som gir turtall, Boost pressure (specified) og Boost pressure (actual). Velg så Log og deretter Start. Da skrives verdiene til filen som står i File name. Om du sliter å legge verdiene inn i Excel eller lign så legg den ut her så tar sikkert noen tak i den. Dette fordrer at bilen går i nødmodus under pådrag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 15, 2015 Da har jeg fått liv i bilen igjen, hadde den inne på jobb å feilsøkte. Fant ut at vacum acumulatoren er gåen. Så jeg blindet den slangen som går til den. Å da funket bilen slik som den skal. Tusen takk til alle innspill og tips.. Det er derfor det er værd vær en krone å være medlem her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...