Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en 2010 Passat 3C med DSG automatgir.

Kassen har gått 70 eller 80 000, og har aldri vært flusha før (Oljeskift er gjort).

 

Jeg har kjøpt 12L Castrol Transmax Dual, og ønsker å bytte dette på girkassa mi! :)

 

Ja, jeg har googlet! :)

MEN, når jeg leser DIY-guides på nettet, så faller jeg fort av vogna. Det er mye prat om ei "trakt" og en "snorkel", og jeg skjønner egentlig ikke så mye.. :/

 

Nå skal det sies at jeg er en veldig handy før, og kan skru sammen både motorer og oppheng - Men girkasser gjør meg skjelven :)

 

I hovedsak skjønner jeg at følgende skal utføres:

 

1. Tøm olje på girkassa

2. Skift filter

3. Fyll olje på kasse

4. Kjør olje varm

5. Tøm for olje igjen

6. Bytt filter enda en gang

7. Fyll olje på girkassa

8. Start bilen, la olja sirkulere litt

9. Etterfyll om nødvendig

 

Er det noen som kan holde meg litt i hånda, og geleide meg litt gjennom dette..?

Skal jeg ha spesialverktøy eller noe? Hvor fyller jeg på, og hvor tapper jeg av? :) Hvor sitter filteret?

 

Skal spandere ei pils på vedkommende neste gang vi møtes :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

flushing innebærer som regel at man bruker et apprat som sirkulerer olja.

 

fylle, tappe, kjøre å fylle å tappe osv flusher jo ikke kassa

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så godt som.. :)

 

Ved å kjøre olja gjennom, og bytte filter før og etter, og deretter bytte olje igjen, skal det aller meste komme ut. Klart, det blir ikke 100%, men ganske godt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

De gutta her ser jo ut til å kunne det..

 

Så, om jeg kjøper et slikt spesialverktøy og en slik "snorkel" burde det gå smertefritt for seg..?

Men, i videoen når han kjører gjennom girene for å fylle kassen og filteret, har han enda spesialverktøyet med olja tilkoblet..? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe hokus pokus og skifte/flushe DSG når man kan det [emoji3][emoji106]🏽

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe hokus pokus og skifte/flushe DSG når man kan det [emoji3][emoji106]🏽

 

Regner med det - Gikk lekende lett på VR6en jeg hadde, men på DSGen regner jeg med det er litt mer "ømfintlig".

 

Men, kan man gjøre som de gutta der? Ha spesialverktøyet tilkoblet (med olje), starte bilen, gå gjennom girene, stoppe bilen og drenere det overflødige?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må også ha temperaturen på oljen i kassa når du skal gjøre dette. (Vagcom f.eks)

 

Når 35 grader er nådd og du har kjørt 3 sekund i R,N,D,S skal overflødig olje renne ut.

 

Når temp er 35-45 grader skal det slutte og dryppe olje.

 

Du må ha verktøyet ja med skru koblinga til kassa.

 

Fyll 7 liter, og det kommer til å renne ut igjen over 1 liter olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk..!

 

Virker jo slettes ikke gærnt..

 

Så, om jeg kjører denne prosedyra to ganger, med filterbytte begge gangene, kan vi vel konkludere med at olja blir rein..? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du nok fått byttet alt ja. :)

Veldig rett fram egentlig.

 

Men husk og skru ut peilerøret og sett det opp igjen etter hver gang.

 

Og det er bare plastikk så IKKE skru til hardt. (8mm umbrako) og 14 på pluggen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Thanks! :)

 

Men, før olja skal renne/dryppe ut, må jeg jo kjøre motoren litt for å fylle filterhuset og slikt.. Må jeg ikke?

 

Så da blir det noe slikt da?:

 

1. Fyll til det renner over

2. Start, og kjør noen sekunder

3. Etterfyll til det renner over

4. Kjør temperatur- og girsekvensene for "nøyaktig" nivå i kassa

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen skal gå hele tiden på tomgang i P.

Også må du følge med på temp på oljen.

 

Ta ut verktøyet(fylleverktøyet) ved 35 grader.

Så lar du det renne ut det som er til overs og når det slutter og dryppe har du rett mengde olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er perfekt.

 

Pils som lovet, ved neste anledning!

Legger inn bestillings hos Møller i morgen, på snorkel, oljefilter og O-ring (x2), og tetning på drenering/fylleskrue.

"Spesialverktøyet" finner jeg nok hos ECS eller på eBay til en rimelig krone.

 

Satser på at dette blir helt prima! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pils på Våler 2016 ? :)

Detta fikser du.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare sånn at du ikke misforsto skal først kasse tappes, først 14mm umbrako så 8mm oljerør.

La alt renne ut

Skift filter (samme om det er før eller etter tapping)

 

Skru opp igjen oljerør.

Sett på fylleverktøyet.

Fyll på 7 liter (tar lang tid)

 

Start bilen og kjør gjennom D,R,S 3 sek i hvert gir.

La den nå stå i P på tomgang til temp 35 er nådd på girolje temp.

Fjern så fylleverktøyet.

La den renne, helt til det slutter og dryppe.

Skru så opp igjen 14mm umbrako.

 

Da trur jeg all info ble med [emoji3][emoji106]🏼

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.