#1 Skrevet Juni 13, 2005 hei.søkte litt rundt her for å finne info om skifte av dempere til audi 100 c4 92 modell. men fant ingenting spes. stemmer det at bilen bare kan stå på bakken og eg da bare skal kunne løse en 3kant oppe på dempetårna....åsså en mutter nede har eg fått høre..så er det bare å dra dempern rett ut å inn med den nye. nokken som har et bilde eller ei god forklaring som eg kan ta med meg...aldri skrudd på audi 100 før.....ei tegning hadde kanskje funka veldig bra tusen takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 13, 2005 Det er bare å løsne de 3 skruene på den trekanten + muttern på selve sylinderen, men da må du ha et spesial verktøy for å få skrudd av "muttern" som holder demperen på plass Skiftet begge demperne på litt under en time og det var første gang jeg gjorde det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 13, 2005 Her er en tråd om bytte av dempere http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=21994&highlight=spesial 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 13, 2005 Foran kan en gjøre det mens bilen står på bakken, som beskrevet med å få skrudd av bolten på toppen av røret støtdemperen sitter inni. Står i Haynesboka at det kan være ett triks å legge en plankebit mellom fjæra og innerskjermen. Bak må en jekke opp bilen litt, ta av hjulet, løsne 3 muttere i toppen, og en bolt i bunnen, og ta ut hele fjærbeinet. Med litt trening gjorde jeg det på 2 minutter pr side. Og lærte etter noen ganger at en ny låsemutter eller Locktite var ett triks på toppmutteren, ellers kan den riste litt løs, og det gir dunkelyder bak der..!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 13, 2005 Foran kan en gjøre det mens bilen står på bakken, som beskrevet med å få skrudd av bolten på toppen av røret støtdemperen sitter inni. Står i Haynesboka at det kan være ett triks å legge en plankebit mellom fjæra og innerskjermen. Bak må en jekke opp bilen litt, ta av hjulet, løsne 3 muttere i toppen, og en bolt i bunnen, og ta ut hele fjærbeinet. Med litt trening gjorde jeg det på 2 minutter pr side. Og lærte etter noen ganger at en ny låsemutter eller Locktite var ett triks på toppmutteren, ellers kan den riste litt løs, og det gir dunkelyder bak der..!! Biltema, vår alles kvalitetslevrandør av verktøy har dette verktøyet... Koster under 100 lappen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 13, 2005 Jeg byttet nå nylig dempere både foran og bak på min Audi 100 S4 (C4)... Fjærbena foran måtte av og det var mye jobb. Hadde 2 bilmekanikkere som gjorde den jobben for meg....... De dreiv i mange timer for å få av fjærbena ...Det tok tid !!! TIPS .....Når du skal ta av styrestaget som går inn på fjærbeinet, så måtte det tilslutt bruke ett spesielt verktøy for å få det av.......med det verktøyet så tok det bare 10 sekunder ... Demperne bak gjorde jeg selv....Det gikk greit !!! Men du kan justere på demperen(hvis den er justerbar) uten å ta ut fjærbena....da skal det bare være å løsne de 3 skruene på topp, samt heve bilen litt slik at demperne ikke ligger under "trykk" .... Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 13, 2005 Jeg byttet nå nylig dempere både foran og bak på min Audi 100 S4 (C4)... Fjærbena foran måtte av og det var mye jobb. Hadde 2 bilmekanikkere som gjorde den jobben for meg....... De dreiv i mange timer for å få av fjærbena ...Det tok tid !!! TIPS .....Når du skal ta av styrestaget som går inn på fjærbeinet, så måtte det tilslutt bruke ett spesielt verktøy for å få det av.......med det verktøyet så tok det bare 10 sekunder ... Demperne bak gjorde jeg selv....Det gikk greit !!! Men du kan justere på demperen(hvis den er justerbar) uten å ta ut fjærbena....da skal det bare være å løsne de 3 skruene på topp, samt heve bilen litt slik at demperne ikke ligger under "trykk" .... Robert Du trenger ikke ta av fjærbeina om du bare skal bytte demperneforan, men om du skal bytte fjærer også så er jo saken en helt annen... Dette med støtdemperbytte har vært gjort på alle Audi 100 fom typ 43 og den kom i 77. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 13, 2005 Du trenger ikke ta av fjærbeina om du bare skal bytte demperneforan, men om du skal bytte fjærer også så er jo saken en helt annen... Dette med støtdemperbytte har vært gjort på alle Audi 100 fom typ 43 og den kom i 77. Jeg byttet riktignok fjærer og demper så da måtte de av hmmmmm..... Men det er kanskje mulig at man slipper fjærbena ved bare demper skifte .... mener det var noe rundt der hvor demperen er festet som krevde at fjærbenet måtte av, men da har jeg nok sett feil Da er jo greit å bytte dempere på bilen min hehe Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 13, 2005 Biltema, vår alles kvalitetslevrandør av verktøy har dette verktøyet... Koster under 100 lappen... Sikker på at det passer A100? Jeg er ikke så sikker på det, det passer vel gromt på A80 o.l. men A100? Tja... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 13, 2005 Sikker på at det passer A100? Jeg er ikke så sikker på det, det passer vel gromt på A80 o.l. men A100? Tja... Vel, 1. jeg har kjøpt verktøyet der, 2. jeg har gjort det med en slik bil... Her er BILDE av verktøyet, det har varenummer 19-285 og koster 89.90,- Jeg har derimot aldri hørt at man kan bytte dempere på denne måten på Audi 80, jeg vet at det ikke går fram til typ 81/85 og om det er mulig på B3/B4 er jeg ikke sikker på, men det kan jeg se på i morgen da jeg har 2 slike biler stående. Så nå er vel denne diskusjonen lagt død, mange som tror her og det mener jeg er best å gjøre i kjerka... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 13, 2005 jeg vet at det ikke går fram til typ 81/85 og om det er mulig på B3/B4 er jeg ikke sikker på, men det kan jeg se på i morgen da jeg har 2 slike biler stående. Det er nesten like fjærben, like fjærer og dempere, så det går ikke nei. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 13, 2005 Det er nesten like fjærben, like fjærer og dempere, så det går ikke nei. Tnx, det var det jeg regnet med... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 15, 2005 Vel, 1. jeg har kjøpt verktøyet der, 2. jeg har gjort det med en slik bil... Her er BILDE av verktøyet, det har varenummer 19-285 og koster 89.90,- Jeg har derimot aldri hørt at man kan bytte dempere på denne måten på Audi 80, jeg vet at det ikke går fram til typ 81/85 og om det er mulig på B3/B4 er jeg ikke sikker på, men det kan jeg se på i morgen da jeg har 2 slike biler stående. Så nå er vel denne diskusjonen lagt død, mange som tror her og det mener jeg er best å gjøre i kjerka... Javel, greit å vite, jeg leste bare i den andre tråden, http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=21994&highlight=spesial at det ikke passet. Man lærer så lenge man lever. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...