#1 Skrevet September 12, 2015 Etter EU kontrol fikk eg dessverre feil på lekasje motor. Viste at det var litt lekasje men hadde jo et håp Etter grundig vask av motor ser det ut til at oljen kommer fra bakre simering på veiven. kommer olje ut fra hullene i bunnen ved svinghjulet ved overgang mellom motor og gear. Noen som har erfaring av skifte av denne? Kan det moe omtalte veivhus filteret medføre økt trykk i bunnpanne som igjen blåser oljen ut simeringen? Ser ut til at oljen i hovedsak kommer etter litt hardkjør lekasjen er ikke stor da eg bare fyller ca 1 liter pr 7-10000 km. forslag motas med takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 12, 2015 Om du har lekkasje der, så har du - etter ryktene - et serdeles stort prosjekt foran deg. Anngående veivhusvent., så løsne oljepåfyllingslokket, mens motorn bakker på tomgang. Danser lokket, så er veivhusventilasjonen tett - etter det jeg har forstått. Sjekk dette. Tett veivhusvent. har nok en del å si på den lekasjen... Jeg har litt svetting på samme simmering, men gikk igjennom pkk. Hadde også svetting mellom gir og mellomaksel, og mellomaksel og bakdiff på min 01 Allroad. Fikset på Sulland/Møller for 6600,-. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 12, 2015 Tja, om filteret er tett så vil det nok blåse ut av påfyllingslokket for olje på ene toppen. Spørs om det ikke er den sure kløe å få skiftet simringen. Fjuskealternativ er solid nedvask og rask kontroll. Annet er mineralolje under kontrollen, bedre oljetrykk og mindre lekkasje, men utfordring med smøring av kammene. Og det er noe man helst ikke vil gamble med på disse motorene.... Men to dager i forbindelse med kontroll burde gå bra;) Angående syntetisk vs mineral så er det en god forklaring her. Kommer ofte over hans videoer, og synes at han har en flott tilnærming på bilhold. Sjekk spes ca 4 min ut i video 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 14, 2015 Start med og skift veivhusventilasjon. Når den er tett, blir olje blåst ut letteste vei. Når den er åpen, så kan det hende at lekkasje blir borte. Olje som legger seg i nerkant, mellom motor og gir kan fort også komme fra bakkant av toppene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 15, 2015 Noen som har erfaring om det er lettest å ta ned girkassen eller å ta ut motor for å skifte bakre simmering på motor? finst det kanskje noe goder HowTo guide får å ta ned girkassen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...