Problem med oljelys 1.8t A4 B5

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har problemer med at oljelyset som varsler lite olje kommer på med gjevne mellomrom ca etter ver 70km uten at olje nivået er lavt. For å få vekk dette MÅ jeg åpne og lukke panseret som jeg finner merklig : klø :. Har kjøpt ny sensor og har byttet den men fremdeles kommer lyset på som før.

 

Noen som har opplevd noe lignenes eller vett noe om hva feilen kan være ? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være ei tett oljesil i oljepumpa di som lager trøbbel.Dette er ett kjent problem på disse motorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være ei tett oljesil i oljepumpa di som lager trøbbel.Dette er ett kjent problem på disse motorene.

 

hmm var red det var den ja :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et annet symptom på tett oljesil vil være lavt oljetrykk, og trolig endret motorlyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Monter en oljetrykksmåler så du får sjekket trykket først

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har faktisk en oljetrykksmåler men har ikke peiling på hva som er korrekt oljetrykk :)

 

Er 0.7-0.8 bar lite på tomgang og varm motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hørtes lavt ut. Mener jeg hadde like over 2bar på min sist jeg målte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er eg bare ute itte mer informasjon, men vill en tett oljesil gi så regelmessige varslinger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har faktisk en oljetrykksmåler men har ikke peiling på hva som er korrekt oljetrykk :)

 

Er 0.7-0.8 bar lite på tomgang og varm motor?

 

det er vell litt lavt ja, mener du bør ha i vertfall 2bar på varm motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okey takk for svar alle :) Da skal dette gjøres noe med så fort så mulig :)

 

men syns vell de er litt merklig at de lyset skal komme på med så regelmessig så de gjør. Ikke de at jeg er noe ekspert :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge Haynes-boka mi skal det være minst 2 bar ved tomgang, og mellom 3 og 4,5 bar ved 2000 omdreininger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Min a6 c4 fra 96 varsler ikkje før tutall passerer ca 1500rpm.

Dvs på tomgang vil den gå til den står i 7steiner uten varsel.

Har satt inn VDO oljetrykksgiver som gir både signal til instrument + alarmutg. som gir signal når det er for lavt. Dette går utenom bilens system.

Skal glatt inn på nye a6'n òg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode svar da vet jeg hva jeg har å gjøre :)

 

Skal få gort dette så fort som mulig og bytter like gjerne oljepumpen og med de samme :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljepumpene holder som regel lenge,med mindre de har store skader etter fremmedlegemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå fått tak i en skikkelig oljetrykksmåler fra et verksted. og snakket med audi i haugesund og de viser seg at oljetrykket mitt er godt innenfor va di sier er minimum.:tilber: Di hadde ikke noe svar på hvorfor jeg får opp et gult oljelys som varsler lite olje da dette ikke har noe med trykk å gjøre. Så lurer på om noen vett om noe annet som kan være galt? :confused:Har som sakt byttet oljenivå sensor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må du i såfall få lest av eventuelle feilkoder med VCDS/VAGCOM. Det kan hende feil på et system gir utslag på et annet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en gratis version av vagcom og kan ikke finne noen feilkoder med den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket om ledningene rundt sensoren kan være skadet? De står gjerne utsatt til når de er så langt nede. Såvidt jeg har forstått er det ikke oljetrykksadvarsel du har fått, kun lite olje.

Det er en temperaturmåler som måler oljetrykkets nivå ved hjelp av temp, hvis du har lite olje blir den fort varm. Er det over lengre kjøreturer du opplever dette? Kan være den har kjølt seg ned igjen mens du tar opp og igjen panseret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjekket ledningen nede rundt sensoren og ser ikke noe skader på den. Det er kun lite olje som lyser ja men har nok olje. Det som er rart er at de kommer på med like intervaller uansett om det er små kjøring eller lang kjøring (cirka når jeg har kjørt 70km totalt) og de eneste som hjelper er å åpne og luke panseret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ironisk nok kommer det opp med lavt olje nivå feilkode når panser sensoren tuller

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interresant. Du får prøve å koble vekk pansersensor da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset Hans! :) Har koblet bort sensoren nå så får se om lyst kommer igjenn :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ser de ut som de har ordnet seg tok av kontakten til pansersensoren og koblet en ledning i mellom de to ingangene i kontakten og har ikke fått opp oljelys etter dette :glad:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sykt forvirrende. Snubla over det i feilkoder Google runder da modern sin Bora fikk olje sensor feil. Det var deffekt sensor, men kommentaren om panser sensoren satt seg fast

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dette på T5en min. Kommer hver tiende mil. Åpne/lukke panser, og feilen er borte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.