#1 Skrevet September 17, 2015 (endret) Hei. Sliter med vibrasjon og tap av motor effekt på min 2002 modell allroad 2.5 tdi med 6 trinns manuell. Dette oppstår etter pådrag på 2 andre gir(over 3000 omdreininger), når jeg da setter bilen i 3. gir for videre akselerasjon så begynner den å vibrere og mister all motoreffekt, må sleppe gasspedalen helt noen sekunder før den oppfører seg normalt igjen. Dette skjer ikke hver gang, men gjerne under en forbikjøring :-/ Jeg opplever ellers bilen som litt variabel når det gjelder motoreffekt, noen ganger går den godt mens andre ganger oppleves den som litt slapp. Har tatt diagnose med vagcom, lå inne med feilkode j399 no communication på dieselpumpe, denne ble slettet og har ikke kommet tilbake. Ellers ble også timingen sjekket og funnet i riktig posisjon. Noen som har tips til hva som kan være galt? Kan nevne at bilen har gått 245000km uten at noen vitale deler har vært skiftet som kammer, dieselpumpe, turbo Har rett og slett vært en forholdsvis problemfri bil fram til dette oppstod! (Er vell nå det begynner!) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 17, 2015 sjekk n75 ventilen, slangen til klokka ved turbo og at staget fra klokka til turbo går lett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 18, 2015 sjekk n75 ventilen, slangen til klokka ved turbo og at staget fra klokka til turbo går lett Har nå sett over slanger og kjent på staget fra turbo til vakumklokka, og alt ser greit ut. Kjørte en ny diagnose i kveld uten noen feilkoder. Det høres og kjennes nesten som den går på 4-5 sylindere når denne vibrasjonen oppstår, samtidig hører jeg turboen lage masse rare lyder, virker som tenningen går ut av posisjon? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 22, 2015 Tror du har noen kammer som begynner og bli slitt. Ta av oljepåfyllingslokket og lys ned på kammen, kjenn gjerne med ett skruhjern eller lignende etter slitasje kant på kammen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 22, 2015 Tror du har noen kammer som begynner og bli slitt. Ta av oljepåfyllingslokket og lys ned på kammen, kjenn gjerne med ett skruhjern eller lignende etter slitasje kant på kammen. Støtter denne antakelsen. Så lenge du ikke har feilkoder og motoren ikke fungerer fint, og at bilen har gått såpass langt så er kammene mest sannsynlig utslitt. Men du er uansett nødt til å ta av toppdekslene, veldig ofte er den ene kamloben du ser gjennom oljepåfyllingen i fin form mens enkelte andre er helt utslitt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 22, 2015 Takker for svar! Var også en av mine teorier at kammene kunne være slitt, har hatt en liten antydning til tikke lyd fra venstre topp når motoren blir varm. Har bestilt nye kolbenschmidt kammer og vippearmer samt ina ventilløftere. Får håpe dette kurerer problemet sammen med ett nytt dieselfilter. Kommer med oppdatering når delene er skiftet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 4, 2015 Ny kammer med tilbehør er montert, nå går bilen som den skal uten vibrasjon under pådrag. Det ble også skiftet dieselfilter, så er litt usikker på hva som var synderen. De gamle kammene hadde en del slitasje, men alle delene/vippearmene var på plass. Den lobben som var synlig gjennom oljepåfyllinga var en av de som var minst slitt på de gamle kammene, så dette med å se gjennom oljepåfyllinga er ingen garanti for att resten er bra! Takker for alle svar :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...