Automatiske kjørelys Golf 4 (importert)

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg fikk i sommer tak i en Golf MK4 fra 2002/3 som er importert fra Tyskland. Så lurer jeg bare på om det er mulig å få lysene til å gå på automatisk i det man starter bilen som alle biler som er solgt nye i Norge gjør.

Noen som vet? Og eventuelt hva som må gjøres?

Setter pris på svar.

Mvh.

Aleksander Bakken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sansynligvis må du bytte lysbryteren til en som har "auto" symbol. 39300_Lys___Lamper_Lysbryter_Golf_7_-_t_kelys_og___1.jpg Det er også mulig at du må kode om lysfunksjonen med VagCom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde dette for bare et par dager siden.

Trenger ikke bytte lysbryter. Må bare gjøre noen koblinger på selve lysbryteren.

Ta ut bryteren (dytt den inn og vri til parklys og dra ut). Ta ut pluggen til bryteren og se merkinga inni.

Du skal legge opp en ledning fra TFL til 56¤ for å få på nærlys.

Også må du legge opp ledning fra B til 58L og 58R (parklys bak). Men denne koblingen kan gjøres på to måter. 1. Legge ledningene direkte fra B og rett til 58L og 58R, men da må også en kabel kuttes ved rattstammen. Ellers vil lysa slå seg på når tenningen er av og du aktiverer blinklyshendel. 2. Legge ledning fra B men lodde inn 2stk dioder for så å koble inn til 58L og 58R. Da vil du slippe å kutte ledning ved rattstamme og vil beholde funksjonen med parklys til en side med blinklyshendel.

Jeg gjorde nr 2. Koster ikke mange kr for to dioder.

Legger ved bilde av diodene.WP_20150917_002.jpg

Kabler får du kjøpt hos Møller, evt dra innom ei bildemontering og klipp av pluggen fra en bil der og ta ut de kablene du trenger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal legge opp en ledning fra TFL til 56¤ for å få på nærlys.

Eventuelt mot tåkelys eller dedikerte DRL, om du ønsker det. Det er heller ikke noe krav til at park/baklys skal lyse sammen med automatiske kjørelys, bare så det er nevnt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan ikke kode noe på MK4 da det ikke er styreenhet for lys på disse. Her er alt analogt.

Det som må byttes er bryteren, du kan enten fikse det selv som beskrevet over her, eller stikke innom en hugger å plukke ut en bryter fra en som har automatisk kjørelys.

Tipper du må gi en 50,- for denne.

Alternativt kjøpe ny på ebay eller møller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke kjøpe ny bryter. Men du trenger noen ledninger og evt dioder hvis du vil koble slik jeg gjorde det.

Dra innom høgger og klipp av selve pluggen til bryteren, la det være med minst 20cm ledning. Da får du deg billige ledninger hvis du ikke har Møller i nærheten. Du må ta ut to av ledningene fra pluggen du klipper, enten ved hjelp av bittelite flatjern eller bare ødelegg pluggen.

Ta ut bryteren du har nå og ta ut pluggen. Ved pinnene i bryteren har du et punkt som står TFL på.

Jeg brukte ca 10min på koblinga etter at jeg hadde gjort klar ledningene.

Som det nevnes over, hvis du vil bare ha lys i kjørelys forran er alt du trenger å gjøre å legge opp en kabel fra TFL og koble denne inn på 56¤ (bruk minst like tykk ledning som det kommer ut fra 56¤)

Om det hjelper kan jeg ta bilde av min kobling og bryter når jeg får anledning. Send meg en PM hvis du trenger tips.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Setter pris på hjelpen, Didrik! Men om jeg bare kan bytte bryteren som Finn Kristian sier så gjør jeg heller det fremfor å begynne å legge nye kabler, lodde inn dioder og slikt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig det Didrik sier, du trenger ikke bytte bryter på Golf 4. Alle bryterne er like, det er bare forskjell på om lyset er koblet opp eller ei.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du tar ut bryteren din vil du nok se at du mangler kabel som går ut fra 56¤ og B.

Derfor må du legge opp disse.

å ta ut bryteren er gjort på sekunder, så begynn med det så får du sett om du har ledningene fra disse pluggene. Husk at tegnene står inni kontakten til bryteren, så ta ut pluggen fra bryteren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette funker ikke på skiltlys; noen som vet hvilke pinner det er?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som skiltlys bak er pinne 58:

IMG_4770.PNG

IMG_4772.PNG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jess; da funker skiltlys også med pinne 58.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.