Hvordan få mindre belasting på Manifolden?

Anbefalte innlegg

Hei

 

Gamle grenrøret mitt ble knekt på alle røra over tid (1år) siden turboen

og downpipen hviler på den når motoren danser rundt.

 

Har fått nytt grenrør nå og lurte på

hva kan jeg gjøre får å få mindre belasting på manifolden ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken bil og motor? Kan du legge ut bilde av motorrom? Det beste er å lage et stag fra turbo, gjerne med strekkfisk over til toppen.

Jeg har laget dette med ting fra biltema. Strekkfisk, gjengestag og uniball.

 

Bilde på slik jeg hadde det. Dette kan gjøres på mange måter.

attachment.php?attachmentid=230667&stc=1

IMAG0480.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et stag jeg lagde av en bit med EGR-rør på en Volvo jeg hadde før:

ca7a4790dd7c1eb711f99cd6febeb4f4.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er A4 b5

 

Heter det strekkfisk ? Skal se om biltema har noe sånt.

 

Noen som har prøvd ett flexirør på downpipen som hjelper mot dette også ?

 

Edit: Håper regnet gir seg snart så jeg for satt inn manifolden og får tatt noen bilder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er A4 b5

 

Heter det strekkfisk ? Skal se om biltema har noe sånt.

 

Noen som har prøvd ett flexirør på downpipen som hjelper mot dette også ?

 

Edit: Håper regnet gir seg snart så jeg for satt inn manifolden og får tatt noen bilder.

 

Ja, det er en båtting :) Det er vekta og lengden på grenrøra som gjør at det blir sprekker. Med støpejernsmanifoil så blir det ikke slike sprekker.

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Strekkfisk/Strekkfisk-2000018075/

http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Gjengestang/Gjengestang-rustfri/Gjengestang-rustfri-2000017296/

http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Ovrig/Vinkelledd-2000020137/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Martin sier, et justerbart stag av noe slag. Montert på oversiden eller undersiden :)

Monter det alltid på motoren - Om du monterer det i chassiset, kan du risikere at grenrøret knekker andre veien :)

 

turbo_support.JPG

 

turbo_support2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for link og bilder , Nå har jeg noe å jobbe med ihvertfall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Også er det fornuftig å ha flex rør mellom downpipe og resten av eksos som tar av for krefter når motor vrir seg ved pådrag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min Golf 4 TDI har støttestag originalt, sitter mellom turbo og motorblokk, så det er ikke noen dum ting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er et bilde av motor-rommet(Ja, Skal vaske en dag)20150924_142529.jpg

 

Har også fått kjøpt strekkfisk, det jeg lurte på, tar jeg å setter på vinkel-ledd rett på strekkfisk? , utifra bildet så har du noe annet enn endeledd

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør hvertfall ha en kule eller lignende på toppen av turboen. Mot motoren så bør du lage en brakett som du borrer hull i og bruker gjengestad inn mot strekkfisk, med en mutter på andre siden av braketten.

Det er mange måter å gjøre dette på. Jeg hadde femmer og helt anna turbo og grenrør, så det er litt vanskelig å gi en detaljert beskrivelse av hvordan det bør gjøres.

Det er sikkert noen som har bilde av hvordan de har gjort det på 1.8t.

 

EDIT: Mål gjengene på det ytterste hullet ved oljeslangen på toppen av turboen, den er sikkert M8, da kan du feste ei sånn kule fra f.eks biltema der og lage en brakett på motorblokka som stikker litt over toppen og feste gjenestag med strekkfisk der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.