#1 Skrevet September 22, 2015 Hei Gamle grenrøret mitt ble knekt på alle røra over tid (1år) siden turboen og downpipen hviler på den når motoren danser rundt. Har fått nytt grenrør nå og lurte på hva kan jeg gjøre får å få mindre belasting på manifolden ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 22, 2015 Hvilken bil og motor? Kan du legge ut bilde av motorrom? Det beste er å lage et stag fra turbo, gjerne med strekkfisk over til toppen. Jeg har laget dette med ting fra biltema. Strekkfisk, gjengestag og uniball. Bilde på slik jeg hadde det. Dette kan gjøres på mange måter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 22, 2015 (endret) Et stag jeg lagde av en bit med EGR-rør på en Volvo jeg hadde før: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 22, 2015 Det er A4 b5 Heter det strekkfisk ? Skal se om biltema har noe sånt. Noen som har prøvd ett flexirør på downpipen som hjelper mot dette også ? Edit: Håper regnet gir seg snart så jeg for satt inn manifolden og får tatt noen bilder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 22, 2015 Det er A4 b5 Heter det strekkfisk ? Skal se om biltema har noe sånt. Noen som har prøvd ett flexirør på downpipen som hjelper mot dette også ? Edit: Håper regnet gir seg snart så jeg for satt inn manifolden og får tatt noen bilder. Ja, det er en båtting Det er vekta og lengden på grenrøra som gjør at det blir sprekker. Med støpejernsmanifoil så blir det ikke slike sprekker. http://www.biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Strekkfisk/Strekkfisk-2000018075/ http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Gjengestang/Gjengestang-rustfri/Gjengestang-rustfri-2000017296/ http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Ovrig/Vinkelledd-2000020137/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 22, 2015 Som Martin sier, et justerbart stag av noe slag. Montert på oversiden eller undersiden Monter det alltid på motoren - Om du monterer det i chassiset, kan du risikere at grenrøret knekker andre veien 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 22, 2015 Takk for link og bilder , Nå har jeg noe å jobbe med ihvertfall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 22, 2015 Også er det fornuftig å ha flex rør mellom downpipe og resten av eksos som tar av for krefter når motor vrir seg ved pådrag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 22, 2015 Min Golf 4 TDI har støttestag originalt, sitter mellom turbo og motorblokk, så det er ikke noen dum ting. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 24, 2015 Her er et bilde av motor-rommet(Ja, Skal vaske en dag) Har også fått kjøpt strekkfisk, det jeg lurte på, tar jeg å setter på vinkel-ledd rett på strekkfisk? , utifra bildet så har du noe annet enn endeledd 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 24, 2015 Du bør hvertfall ha en kule eller lignende på toppen av turboen. Mot motoren så bør du lage en brakett som du borrer hull i og bruker gjengestad inn mot strekkfisk, med en mutter på andre siden av braketten. Det er mange måter å gjøre dette på. Jeg hadde femmer og helt anna turbo og grenrør, så det er litt vanskelig å gi en detaljert beskrivelse av hvordan det bør gjøres. Det er sikkert noen som har bilde av hvordan de har gjort det på 1.8t. EDIT: Mål gjengene på det ytterste hullet ved oljeslangen på toppen av turboen, den er sikkert M8, da kan du feste ei sånn kule fra f.eks biltema der og lage en brakett på motorblokka som stikker litt over toppen og feste gjenestag med strekkfisk der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...