Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nå hatt et problem som kommer og går i over ni måneder, men som ingen på de møllerforhandlerne jeg har vært hos har hørt om, heller ikke verkstedet jeg bruker i sverige har vært borti problemstillingen før.

Bilen er en 2008 Audi A6 2.0TDi automat.

 

 

I ny og ne (kan skje to ganger om dagen, kan skje en gang i uken som jeg merker) henger gassen seg på omtrent akkurat 1500 RPM.

 

Guttene på verksted i sverige har tittet over innsugspjeld, gasspedal og turbo uten å finne noe spesielt, så jeg er litt lost på hvor det kan ligge.

 

Problemet kan oppstå når jeg kjører i lavere hastigheter

 

Hvor lenge den henger varierer også mye, noen ganger kan det være i fem-ti minutter, noen ganger 20 min hvis jeg er i køkjøring (hvor det er forferdelig irritererende).

 

Andre symptomer er også at hvis den henger under køkjøring og jeg parkerer rett etterpå lukter det varme bremser og når det skjer på vinteren ser jeg at snøen fordamper bra på eksosanlegget pga ekstra last virker det som.

 

Eneste gangen det kommer noen feilmeldinger er når jeg gasser skikkelig på i oppoverbakke eller tar den over i manuell modus og gasser på i førstegiret, da kommer den med "turbo overboost", men ikke hver gang....

 

Har vurdert om det er DPF som regenner, men hvis jeg leser ut ser det ikke ut som fyllingsgraden stemmer med det eller som om den faktisk driver med regen.

Lurte også en periode på om det var girkassen, men den henger i både 3-4-5 giret så langt jeg ser.

 

Av ting som var byttet før dette begynte å skje er det EGRventil og innsugsspjeld, som begge var kokset tett av sot.. så vet ikke hvordan resten av systemet ser ut.

 

 

Det som er forferdelig irriterende er at det virker til å være ganske opplagte symptomer (1500RPM blankt omtrent) uten at noen har sett det før...

 

Mvh

Eirik Zakariassen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En vill gjetting, dette er vel en Multitronic girkasse? Høres nemlig ut som om et problem enten forbundet med mekatronikken i kassen, eller kommunikasjonen mellom motor og girkasse. Jeg tror ikke problemet sitter i motoren og dens komponenter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei du, stemmer det, er en 7trinns multitronic-kasse, er det noen måte å sjekke denne kommunikasjonen med vag-com ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant nok når jeg søker litt rundt på multitronic kommunikasjonsfeil havnet jeg på et forum hvor en nevnte "This behavior suggest the incline sensor. Yhe car seems to behave as if your are climbing a hill." som slo meg som litt interessant, siden jeg merker at den også ligger rundt 1500 RPM i mindre oppoverbakker...

 

Derimot ser jeg ikke ut til å få noen treff på incline sensor audi der ute..

 

Glemte også å nevne at når den henger, så henger den også etter at bilen har vært avslått et par timer, hvis jeg da har stått i parkeringhus i mellomtiden og må kjøre ut merker jeg i oppoverbakker når jeg slipper gassen at den lager en "gnukkelyd" som fikk meg til å tenke på turbo...

 

Se vedlagt lydfil her https://www.dropbox.com/s/jcm7bgehvyj7gow/20151001_002.m4a?dl=0 (dårlig etterligning av lyden..)

 

 

Har også hengt seg to ganger de siste dagene, men ser ingen feilmeldinger relatert til dette fra autoscan : https://www.dropbox.com/s/tlkyzrn3zx0t1nu/Log-DL98545-WAUZZZ4F28N177323-248970km-154702mi.txt?dl=0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo nevne at cruise controllen fungerer ned til 30km/t... Verdt å sjekke i alle fall?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei du, har tenkt på det selv og skrudd av cc uten effekt beklageligvis, kom også på at hvis den henger i lave hastigheter rett før jeg parkerer så starter radiatorviften i 30 sekunder eller mer etter at jeg har slått av tenningen, så tydeligvis er det veldig varmt der, selv merker jeg varme i fjeset hvis jeg åpner panseret når det skjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne litt, ingen som har noen gode ideer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du forsøkt å lese av girkasseverdier og motorverdier når du kjører?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du forsøkt å lese av girkasseverdier og motorverdier når du kjører?

Hei dag

 

Er det noen spesielle verdier du tenker på, har vurdert å probe i vagcom, men det er jo haugevis med ting å måle på :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er jeg klar over, men siden det - foreløpig - ikke dukker opp relaterte feilkoder, kunne dette kanskje være et sted å begynne? Gasspjeldverdier etc?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er jeg klar over, men siden det - foreløpig - ikke dukker opp relaterte feilkoder, kunne dette kanskje være et sted å begynne? Gasspjeldverdier etc?

Får prøve å se hva jeg finner, fikk Nilsson bil til å sjekke og resette både gasspedalen og spjeld, de sjekket også turboen uten å finne noe, problemet er at feilen er såpass periodisk at det er foreløpig umulig å fremprovosere den. Og siden den kun merkes under 70ish kmt er det ikke alle tilfeller jeg merker at det skjer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fattern hadde hørt med en som driver et verksted som var 99% sikker på at dette var en kokset sensor som ikke klarte å måle noe i ny og ne, men litt rart at den ikke gir ut noen feilkoder da..

 

Han hadde visst anbefalt noe som het GD444 eller tilsvarende, klarer ikke finne dette når jeg søker dog, noen som har en formening om hva det kan være han mener ? skulle visst være å bare helle på tanken og kjøre, gjerne et par tanker, det meste jeg finner av slikt ser ut til å være tilsatt oljen og man må deretter bytter olje snarest etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant endelig ut at det var bg 244 det var snakk om, noen som har erfaringer med dette stoffet? Har også tittet litt på forte diesel turbo cleaner mtp sticky vanes, noen som har erfaring med det også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bumper denne i håp av at noen som ikke har sett tråden har gode ideer.

med såpass konkrete feilsymptom synes jeg også det er veldig rart at ingen audiverksted har en inkling om hva det kan være og ingen har sett det før

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En vill gjetting, dette er vel en Multitronic girkasse? Høres nemlig ut som om et problem enten forbundet med mekatronikken i kassen, eller kommunikasjonen mellom motor og girkasse. Jeg tror ikke problemet sitter i motoren og dens komponenter.

 

Jeg synes det virker som Per var inne på noe her. Er selv ikke tekniker, men synes ikke det høres ut som et problem som sitter i en komponent i motoren. Da er det isåfall i elektronikken. Ville fått noen til å lese ut alt av måleverdier fra girkasseelektronikk og sammenligne med slik det faktisk burde se ut.

Har du vært inne på noen verksted i Norge eller har du bare hørt med forskjellige? Er veldig vanskelig å svare på slike spørsmål uten å få sjans til å se på bilen og i mange tilfeller er det ikke sikkert verkstedet ønsker bruke mye tid på det på telefonen hvis de vet at bilen uansett ikke kommer inn :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes det virker som Per var inne på noe her. Er selv ikke tekniker, men synes ikke det høres ut som et problem som sitter i en komponent i motoren. Da er det isåfall i elektronikken. Ville fått noen til å lese ut alt av måleverdier fra girkasseelektronikk og sammenligne med slik det faktisk burde se ut.

Har du vært inne på noen verksted i Norge eller har du bare hørt med forskjellige? Er veldig vanskelig å svare på slike spørsmål uten å få sjans til å se på bilen og i mange tilfeller er det ikke sikkert verkstedet ønsker bruke mye tid på det på telefonen hvis de vet at bilen uansett ikke kommer inn :)

har snakket med sjefsmekanikerne på jessheim og snakket med verkstedet på romerike og skøyen,og hatt bilen inne hos nilsson bil i strømstad uten at de klarte å finne noe givende 😢

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.