R5 tdi - forskjeller mellom motorkoder

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer litt på hva som er forskjellene på diesel R5 tdi motorene sånn sett bortifra effekten :)

Hva som skiller de fra feks Dieselpumpen, turbo, dyser, forskjeller i blokk og topp, annen kam osv.

Kan man sette feks på en 140hk pumpe på en 102 hk motor. Vil da pumpen kommunisere /virke med 102 hk ECU. Eller må mer bygges om?

Tenker da ;

102 hk fra caravelle t4

116hk (aat?)

140 hk (ael? ) fra A6

151 hk fra transporter t4 .

Mvh Jan Ivar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du en tråd om 115 og 140 hk i 100/A6: http://forum.vacn.no/showthread.php?133935-Audi-100-A6-2-5-TDI&p=1361421&posted=1#post1361421

Ellers blir spørsmålet ditt litt omfattende å svare på. Fint om du snevrer inn problemstillingen litt. Er det en 102hk Transporter du har som du vil ha mer effekt i?

Transporter har helt annen stikkontakt til dieselpumpa, så den er ikke plug & play mot 100/A6. Aner derfor heller ikke om ECUene kan gå om hverandre på Transporter kontra 100/A6 men tviler på det.

Pumpene på 100 fungerer ikke på A6.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann, takk for svar steinar :)

Jeg tenker om delene går om hverandre.

Er blokka lik på 100 /A6, vw transporter og volvo 850/v70?

Jeg har en A6 116 hk på hånden med defekt diesel pumpe / pumpe som er byttet pakninger på som ikke er i orden :/

Jeg har lyst til og sette en slik motor i en volvo 240.

Så jeg tenker om det er forskjeller på blokka, dyser, pumpe etc.

Jeg lurer på om jeg feks kan sette en pumpe fra ael på aat?

Eller kan jeg bruke fra transporter eller 850? :)

Tenkte og bytte pumpa i A6 og få den til og gå.

Så få tilpasset en bunnpanne til R5 motoren, (derfor jeg lurer på om Bolt mønsteret på bunnpanne er lik så kan jeg ta med en demo blokk så den som skal alusveise bunnpannen har en mal )

Så flytte alt over i Volvoen. Med gasspedalen og det elektriske.

Samt om d er mulig, fjerne startsperre. (Noe tips her??)

Tusen takk for at du tar deg bryet og svare, setter stor pris på det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann, takk for svar steinar :)

Jeg tenker om delene går om hverandre.

Er blokka lik på 100 /A6, vw transporter og volvo 850/v70?

Jeg har en A6 116 hk på hånden med defekt diesel pumpe / pumpe som er byttet pakninger på som ikke er i orden :/

Jeg har lyst til og sette en slik motor i en volvo 240.

Så jeg tenker om det er forskjeller på blokka, dyser, pumpe etc.

Jeg lurer på om jeg feks kan sette en pumpe fra ael på aat?

Eller kan jeg bruke fra transporter eller 850? :)

Tenkte og bytte pumpa i A6 og få den til og gå.

Så få tilpasset en bunnpanne til R5 motoren, (derfor jeg lurer på om Bolt mønsteret på bunnpanne er lik så kan jeg ta med en demo blokk så den som skal alusveise bunnpannen har en mal )

Så flytte alt over i Volvoen. Med gasspedalen og det elektriske.

Samt om d er mulig, fjerne startsperre. (Noe tips her??)

Tusen takk for at du tar deg bryet og svare, setter stor pris på det :)

Skal forsøke å ramse opp litt:

• 2,5tdi blokkene er like med tanke på ytre dimensjoner, borring, bolthull, etc. En forskjell som kan være av betydning er sensonen mot den 5 delte skiva, på de fleste sitter den mot veiv, mens på 100 med 5-trinns manuell sitter den mot svinghjul.
  • Det er mange varianter av stemplene, hva gjelder coating, gassborring og forbrenningsrommets størrelse og utforming. Og ulike dimensjoner på krysspinner. Er for mye å skrive om dette temaet uten at man spørr om detaljer.
  • Dyser: alle motorer med ulik effekt har ulik dysestørrelse. Fysisk så er det kun 88 hk som har et helt annet frabrikat hvor man ikke kan sette inn kermatdi-dysespisser. 100 injektorene har også anen fysisk ytre utforming slik at de trenger andre bolter og motstøtte til klamrene.
  • Pumpene fungerer om hverandre på A6 AAT og AEL, men om sistnevnte får noe redusert effekt vites ikke. Jeg har ikke merket noe når jeg har satt AAT pumpe i AEL. Pumper fra 100 og A6 går ikke om hverandre. Sannsynligvis ikke pumper på 100 manuell kontra automat. Pumper fra Volvo og Transporter har annet stikk og passer ikke om hverandre med 100/A6
  • Bunnpanne, sjekk hvilken vinkling Transporter, A6, V70 har, mulig at noen av det passer til bruk i 240
  • Topplokket på Volvo og Transporter har det ekstra vannuttaket foran til høyre, som mangles på 100 og A6.
  • Kammene på 115 AAT og 140 AEL tror jeg er like, men transporter har annen. Hva som er forskjellen vet jeg ikke.

Skal du sette slik motor inn i annen bil vil jeg absolutt anbefale å ha en hel delbil og plukke alt av deler fra. Det blir unødig trøbbel å kun starte med en løs motor og ikke komplett motor i bil som kan startes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann og igjen tusen takk for at du tar deg bryet med og svare! Det verdsettes, samt d kan hjelpe andre som evt lurer på lignende senere :)

*Jaoki. Det er kjekt og vite :) bilen jeg har tilbud om er en A6 med automat :) om d har noe og si, mtp om det er forskjeller på veiva elns når man skal bygge om en slik bil fra automat til manuell?

Bolt mønsteret jeg i hovedsak tenkte på er Bolt mønsteret på bunnpannen. Da det er det som blir problemer for meg. Om jeg tenker riktig så har A6 sump i front mens 240 må ha sump bak.

Det blir da og korte inn bunnpannen bilen har i dag (godkjent med 2.4 turbo diesel intercooler fra vw Lt ) kappe bunnpannen og sveise den sammen i korrekt lengde. Samt gjøre det samme med oljeoppsuger. (Aluminium bunnpanne)

*jaoki :) det har jeg ikke videre tenkt noe på da jeg i hovedsak har tenkt og få dette kjørende :)

* Jaoki. Det vil da være enklere og få tak i dysespisser til a6'n aat? :)

* Jaoki. Jeg har forsket litt på dette med borsch pumper og kan gi deg litt svar på dette med elementene på pm om du ønsker ;) jeg skal kikke litt og se om jeg finner en løsning på dette med stikk og pumper :)

* bunnpanne blir som nevnt overfor. Innkommet d24tic /2,4 turbo diesel bunnpanne (6 sylindret panne kortet inn til 5 sylindre)

* ok. Er dette vannutaket en fordel eller negativ ting mtp toppen kjøling?

* ok :) det kan også være lurt og ha i bakhodet :)

Bilen jeg har fått tilbud om er hel og i orden sett bort ifra Dieselpumpe det det er byttet noen pakninger på toåpen på pumpa (kan det være kamplate på toppen her?) Som vistnok har forsøket seg og er ute av kurs. Den må da muligens i benk for og justeres :/

Har du noe tips til dette med startsperre? :)

Igjen tusen takk :)

Mvh Jan Ivar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

A6 automat (i motsetning til 100 med 5-trinns manuell) gir handlefrihet med tanke på at du kan bruke hva som helst av svinghjul siden det ikke går noen sensor mot dette. Men det blir litt mer å finne ut av på ledningsnettet, da automathjernen sperrer start når girskifter står i alt annet enn N og P.

Boltmønster på bunnpanne er likt på alle 2,5tdi motorene. Men jeg ville heller tatt en bunnpanne som har sittet på 5'er og bygd om bunnen på den fremfor å forsøke å tilpasse noe som ikke passer.

Dysespissene fra Fratelli Bosio passer på alle injektorstammene til hk 102, 115, 140. Kjenner ikke til de som har mer effekt. 88 hk passer ikke, er helt annet fabrikat.

Post gjerne det du vet rundt pumpene her i tråden, så får flere glede av det enn ved bruk av PM. Det ekstra vannuttaket på Volvo og Transporter betyr neppe noen verdens ting for kjølingen, pga minimal diameter på røret. Jeg tipper at funksjonen er å få luftet kjølesystemet skikkelig på disse motorene som er tiltet annerledes enn Audi-montasjene. Jeg har kjørt med slik topp montert over på A6, der blindet jeg bare det ekstra uttaket.

Det er fullt mulig å rede ei pumpe som noen har skiftet de to øverste pakningene på. Som regel ser man i metallet hvor lokkene har vært plassert (går an å forskyve et av lokkene noen mm alle sider) og da får man grovjustert det ganske bra. Et dieselverksted vil si at det er påkrevet med full testkjøring og innstilling av pumpa, til 5-6K.

Tror det er mulig å programmere vekk startsperra med VCDS, men har ikke gjort det før. Men det er godt mulig du likevel må ha med deg startsperreboksen med abler over til ny bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Det hørtes bra ut mtp svinghjulet :)

Hva må gjøres for at bilen skal tru den er i n eller på hele tiden så jeg kan starte den når som helst? :)

Ja, skjønner den. Greia er at aat er en sylinder kortere enn d24, og da passer det nesten. Bare bunnpannen må kortes. Det er blitt gjort flere ganger i Sverige men har ikke finner nog mål eller tegninger på dette:/

Jaoki. Det er greit og vite mtp oppgradere dysene :)

Det jeg vet angodt pumpene er at 6 siffer i BORSH delenummeret (ikke vw/ audi nummeret) indikerer størrelsen på elementet inni pumpa. Feks 0 450 415 999 , der er 6 siffer 1 , altså 11 mm element.

Hadde det vert 0 450 406 999 hadde ut siffer vert 0, altså 10 mm element. Og da om 6 siffer er 2 indikerer 12 mm element :)

Jaoki. Og lufte de er ganske viktig så de ikke koker :)

Skjønner :/ Håper og finne noen som kan gjøre det for en billigere kr enn det. Evt om den pumpa fra v70/ s80 jeg fikk tak i kanskje kan passe :/

Jaoki. Kan være greit og ha alt det der også , skal se litt hva som er mulig og gjøre; )

Takk for hjelp så langt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Volvo-pumpene har stikk (avlang, dels buet og dels rette hjørner) som ligner mer på Transporter enn 100/A6 (rund).

Det er nok lettere å modifisere bunnen av bunnpanna enn toppflaten, som både med passe med boltmønster og være helt plan for ikke å lekke.

Interessant info om elementstørrelsen i Bosch-nummeret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da forstår jeg at volco pumpen ikke passer ;)

Kan skjønne det får få de som skal sveise den til og plane den også evt :)

Det er noe jeg har lest meg til, men kan ikke garantere 100%

At det er rektig. Men det virker ganske innlysende om det stemmer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da fyrer jeg igjen noen spørsmål ;)

delebilen er som sagt en 1995 a6 AAT automat.

spørmål er som følger:

kan jeg ta vekk spidometer giveren, instrumentet og ac sin kontrol modul? vil dette effektere i redusert motorkfraft, feilkode eller lignende?

noen som har prøvd?

jeg vil selfølgelig ta med meg glødelampen fra instrumentet over i den nye bilens instrument.

og kople vekk automat girkassen styreenhet og ikke kople inn el nettet til automatkassen på gasspedalen, vil dette gi noen redusert motoreffekt/ feilkode?

bremselysbryter(e) disse tenkte jeg og flytte over, men ikke bruke, da jeg ønsker og kunne legge brems samtidig som gass og ikke få kutt i motoreffekt.

må cruise kontrollen ha inslag fra spidometer sensor ( denne går separat, men ender opp i ecu så jeg regner med den trengs) for og fungere?

noen som har prøvd om den virker uten spidometer sensor?

finnes det noen måte og kople utenom startsperre, men fortsatt få den til og gå? (snakket med tuning firma, og de kunne ordne det, men det blir senere om det ikke kan gjøres på annen måte :P )

EGR blir blendet med plate mellom ventil og innsug, det skal vel ikke ha noe og si og lage feilkoder på så gammel diesel ?

Legger ved koplingsjema og forklaring på komponentene der.

jeg har selv tegnet

-grønn = må taes med.

-gul = ønsker og ta med (cruise control) / taes med men blir tuklet med (startsperre og magnetventil til EGR) .

-Rød= fjernes. ( automatgirkasse styreenhet, og kickdown.)

sett bortifra alt dette, så ser det ut til og være 4 koplingspungter. 2 av 30 konstantstrøm. og 2 av 15 strøm over tenning.

vill dette fungere og bygge om til manuell, og plassere motoren i en volvo 240 ? :)

Forklaring på el sjema

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xal1/v/t1.0-9/12088310_10153549052560831_1058197234566209302_n.jpg?oh=12eb105cf80df396b61615203be9060f&oe=56969CED

El sjemaet tegnet på med komponenter:

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xat1/v/t1.0-9/12074639_10153549052640831_6078872060086110318_n.jpg?oh=63ff79dd6ab16d8cc23e45001e26d8db&oe=56C8D764

setter pris på alle inspill og all hjelp :)

Mvh jan ivar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fungerer denne delebilen, så du lett kan gjøre prøver og forsøk før du tar ut motoren? Da er det jo lett å finne ut en del ting.

Jeg har startet slik motor uten instrumentpanel og AC panel, uten at det innvirker negativt på motor. Regner heller ikke med at mangel på speedometergiver innvirker negativt.[

Du må finne ut hvordan automathjernen eventuelt bidrar til å hindre start når kassa ikke står i P eller N.

Det er veldig interessant også i forbindelse med å putte slik motor inn i en S6 med automat.

Ja fartsholderen trenger hastighetssignalet fra speedometersensor, men har ikke forsøkt selv.

Denne får ingen feilkoder eller merkbare negative effekter av å blinde EGR. Holder å nappe ut slangen (og blinde den), så holder ventilen konstant lukket.

Orker ikke å se på koblingsskjema som ikke er proffere scannet. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil bare minne på at det finnes en bil som har langsstilt 2.5 TDI med bakhjulstrekk. Mulig denne har oljesump som passer slik du vil ha den i 240?

volkswagen-lt-35-tdi-02.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurte på det, Steinar. Delebil en går, automaten virker fin men cruise control har den ikke :/

Ok. Uten instrument er jo det samme som uten spidometer giver. Vertfall slik d ser ut på el nett tegningen. Da den går separat fra instrument og ECU.

Hvordan det blir med P og N ska jeg se litt nøyere på når dette med el nett og automat ECU kommer igang :)

Da utgår egentlig cruise control da jeg må ha spidometer sensor fra A6; )

Jaok. Tenkte og sette en tyn plate mellom insug og ventilen, liknende en pakning for og være 100% sikker på at den er tett :)

Beklager:/ satt kjapt på pcnfor og laste opp bildene så d var mulig og se. Stod på farta på lokallags treff i Horten :P

Har tenkt på Lt med både 2,5 tdi og 2.8 tdi perkins diesel :)

Jeg ska se litt på dette med bunnpanne der. Men er nok sikker på at jeg ender opp med og måyte sveise om bunnpannen fra d6 motoren i Volvoen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tenkt på Lt med både 2,5 tdi og 2.8 tdi perkins diesel :)

Jeg ska se litt på dette med bunnpanne der. Men er nok sikker på at jeg ender opp med og måyte sveise om bunnpannen fra d6 motoren i Volvoen :)

Hvilken vei vil du at motoren skal helle, og hvor mye vinkel?

Som jeg nevnte ville jeg aldri forsøkt å forkorte ei bunnpanne, så lenge det finnes mange andre 5'er panner eller man kan bygge om 5'er panne. Tror du boltmønsteret foran og bak er likt på 6'er så det holder å forkorte den? Uansett er det fare for at den ikke blir helt plan og derfor kan lekke.

Volvo luter motoren en del grader til høyre, Transporter tror jeg er mer oppreist, Audi luter den mot venstre. Så da har du litt å velge i . Audis er at stål, resten alu.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken vei vil du at motoren skal helle, og hvor mye vinkel?

Som jeg nevnte ville jeg aldri forsøkt å forkorte ei bunnpanne, så lenge det finnes mange andre 5'er panner eller man kan bygge om 5'er panne. Tror du boltmønsteret foran og bak er likt på 6'er så det holder å forkorte den? Uansett er det fare for at den ikke blir helt plan og derfor kan lekke.

Det har vel aldri vært snakk om en 6er? 2.5-literen i LT er den samme som i Audi og T4, mens 2.8-literen i LT er en 4-sylindret motor som ikke har noe til felles med noen annen VW-motor. Ikke visste jeg at dette er en Perkins heller...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vel aldri vært snakk om en 6er? .

Vet ikke helt hvor mange sylindre det var snakk om at en punnpanne kom fra, annet enn at den var for lang. Jeg antok derfor 6'er :P

Det blir da og korte inn bunnpannen bilen har i dag (godkjent med 2.4 turbo diesel intercooler fra vw Lt ) kappe bunnpannen og sveise den sammen i korrekt lengde. Samt gjøre det samme med oljeoppsuger. (Aluminium bunnpanne)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

aat motoren tåler mye før den går i nødprogram

hadde en aat i en mitsubishi pajero. sprettet ledningsnettet i dasjbordet på audien og hadde kun i bruk glødelampe og diagnosekontaktene.

kunne nok ha startet den på en palle, bare ved å koble hovedstrøm og styrestrøm til ecu.

hadde 98 mod volvotopp, resten var audi/aat. større dyser,turbo og chip.

valgte selv å lage adapterplate mellom motor og kassa.

brukte utløserlager,svinghjul og trykkplate fra aat og cluthplate fra pajero...

var litt jobb med modifisering av gaffel til utløserlager og litt leting før jeg fant svinghjulslager i rett dimensjon

ville selv brukt manifold, bunnpanne og sil fra v70 hvis jeg skulle puttet en slik i en 240 slik at motor ble rettstilt

05102011068.jpg

16102011078.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at det har vert snakk om diesel 6'er er fordi min 240 i dag er godkjent med en 2.4td motor fra vw Lt. Den gamle Lt'n. Der volvo og vw hadde samarbeid :)

Etter tegninger jeg hatt fått fra Sverige så var det snakk om ca 90 mm inkort på panne og oppsugeren så d24 (2.4td) bunnpannen var det beste alternativet.

Motoren i A6 c4 heller litt til venstre dav man ser på motoren forfra (regreim siden og slik at turbo er på venstresiden )

Det samme gjør d24 motoren i Volvoen nå også. Derfor tenker jeg at A6 er beste alternativet.

Ja jeg skjønner tanken med at aluminium er vanskelig og sveise, kan slå seg, og ikke være tett. Men det ser ut til og være beste alternativet :/

Igjen takker jeg for alle innspill :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.