#1 Skrevet Juni 14, 2005 Har altså en aan-motor her som jeg skal skifte bære- og råde-lager i. På de gamle bære-lagerne står det :”0,25” og et ”vw/audi logo”. Ergo; veiva er slipt 0,25. Lagerskålene har også noen nr: ”035 597” og ”035 567”. Har fått tak i nye ”Glyco” lager med 0,25 overdim. (Fra Jonus). I går kveld når jeg prøvde lagerne syns jeg veiva gikk besynderlig ”tregt” rundt…..gikk jo å dreie den for hånd (m/hansker) når jeg tok tak i veiva bak v/clutch-festet og foran hvor kun bolten for nedre reim-hjulet sitter skrudd i. (Har rengjort og smurt på tynn olje-film). Dreide den også med 27-nøkkel på bolten..(syns det gikk tungt).. MEN…hvor ”tregt” skal dette gå da…(er vel ikke noe her som ”går seg til” etter hvert..??) Synes også det var noe rart med det forsterkede lageret, nr. 4. Styretappen på lagerets bakside gikk absolutt ikke rett i sporet på godset i ”halvmånen” eller ”bakken” som boltene går igjennom. Når jeg presset lageret på plass, med fingrene vel å merke, ble det en liten ”grad” som måtte slipes bort (0,3 – 0,5 mm). Det var altså ikke sjans i havet å få den lagerskåla på plass uten å gjøre det på denne måten….(er ikke hêlt fersk på mekking for å si det selv..). Kan disse lagerne være problemet…og må jeg ha originale i 0,25 overdim..??? Er det noen der ute i det langstrakte audi-motor-bygge-land som kan hjelpe meg….evt. har tips å komme med, så blir jeg umåtelig takknemlig.. Begynner nemlig å bli frustrert, : og lengter etter å få motoren sammen og på plass i bilen.. Mvh Jon-Chr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 14, 2005 Må da være noen som vet noe om dette...kom igjen`a... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 14, 2005 Hvis du har kjøpt disse av jon, så kan du jo ringe han å spørre om det er slik det skal være. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 14, 2005 Når lagerboltene er trukket til med riktig moment vil det være tregt. Jeg hadde litt problemer med å trekke rundt V8'eren etter at jeg hadde overhalt den, men alt fungerte prikkfritt etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 14, 2005 Eneste jeg fant; Kurbelwelle ◆ Axialspiel neu: 0,07...0,23 mm Verschleißgrenze: 0,30 mm ◆ Radialspiel mit Plastigage messen neu: 0,018...0,058 mm Verschleißgrenze: 0,16 mm ◆ bei Radialspielmessung Kurbelwelle nicht verdrehen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 15, 2005 Ok, takk alle sammen, men nå er problemet "sortet out"....etter samråd med kyndig personell ble det forsterkede lager, nr.4, pusset lett på sideflatene (altså IKKE anleggsflatene mot veiva), det var nemlig dette lageret som var litt trangt og gjorde at veiva snurret tungt... Så nå spinner den lett....PuuH.. Nå gjenstår det bare å finne ut hva delenr på rådelagerne står for; 034 701A og 034 701.... Lurer på om det BARE er bærelagerne som er slipt på denne veiva, fordi 0,25 råde-lagerne gikk ikke innpå veiva engang når jeg satt de i råden....?? Noe som har AKTE og ser specs på disse delenr...???? Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 15, 2005 Hvis du har kjøpt disse av jon, så kan du jo ringe han å spørre om det er slik det skal være. Joda, men du vet; en travel mann er ikke alltid lett å få tak i på telefon....tipper han har mange som ringer/maser....(slik som meg...)... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 15, 2005 Er vel hans egen bil som kommer forran alt annet nå vil jeg tro 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 17, 2005 Hei igjen.. Når jeg drar til med rett moment på råde-lagerne (med de nye lagerskålene i) er det en ørliten klaring/slark i veivas lengde-retning på råden...hvis dere skjønner....INGEN slark opp/ned (i stempelets vandring/bane kan man si). Jeg regner med at denne klaringen skal være der..(en på audi-sentrum mente det..hvis han forsto meg over tlf da)...kan jo ikke sitte HELT tight der....for da vil det jo "subbe" i "veiv-skivene"....?? I boka jeg har står det: "big-end" og et eller annet under "connecting rods" med max på 0,12 mm.... Er det noen som vet hvordan dette skal være...????? (Vil være HELT sikker før jeg setter alt sammen) Mvh JC 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 17, 2005 hei! "endfloat" skal være mellom 0,07 - 0,023 mm, så det skal være en "liten" bevegelse ja. Dette gjelder da veiva, på rådene er det maks 0.40mm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 18, 2005 hei!"endfloat" skal være mellom 0,07 - 0,023 mm, så det skal være en "liten" bevegelse ja. Dette gjelder da veiva, på rådene er det maks 0.40mm. Okei, kjempegreier..takk skal du ha..veiva er helt smuud nå... Og 0,40 mm max på rådene skal jeg sjekke til uka...da later det til at bånndelen blir satt sammen med stempler og nye ringer til uka... Men du Geir, apropo stempler og nye ringer....Jeg skal altså bruke de gamle standaard stemplene tenkte jeg...de har ingen riper og ser meget bra ut... Men de skal vel også måle-kontrolleres....og de nye ringenes "free-play" i stempelet liksom....kjenner du til max og min-verdiene her...??? Hvis jeg får greie på DET er det ikke så mye mer jeg skal mase om....(når det gjelder bunn-delen tror jeg... ...) Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 18, 2005 stempel skal ha en klaring på 0.025mm til 0.033mm i sylinder. Klaring til ringer i stempelet er compring- 0.02-0.07mm dette er på nye ringer. maks slittasje er 0.15mm skrapering - 0.02-0.06 mm maks slitasje er 0.15mm Mellomrom på ringene målt 15mm fra bånn av stempel er: compring 0.20-0.40mm skrapering 0.25 - 0.50mm maks slitasje på disse er 1.0mm Håper dette hjelper Mvh Geir 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 19, 2005 Takk for det Geir....skal se om jeg skjønner det bedre når jeg har stempler og ringer foran meg.... Litt treg i tenker`n i dag...etter en fuktig natt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 19, 2005 Den er grei. Bare å spørre så skal jeg prøve å hjelpe deg så godt jeg kan. Geir 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...