Allroad C5 hever seg ikke etter bytte av belg, kompressor og ventilblokk

Anbefalte innlegg

Min far får ikke liv i luftfjæringen på sin 2001 mod Allroad.

 

Kort oppsummering:

-Belgene bak ble byttet til Arnott Gen2 pga lekkasje. På testtur blåste ene belgen i vulkaniseringen etter ca 4 km. Bilen sank da naturligvis helt ned på belgene, men bilen ble kjørt hjem likevel.

 

-Nye belger ble sendt fra Arnott, og disse ble byttet, men bilen ville ikke løfte seg igjen. Møller har tidligere uttalt at både kompressor og ventilblokk var dårlig, så min far bytte disse, fortsatt uten at bilen vil løfte seg.

 

Bilen står i Troms, så jeg har ikke sett på den selv, men har forsøkt meg på "fjerndiagnose".

 

Eneste feilkoden som nå dukker opp er 01400, noe som tyder på at høydesensorene er "out of range". Han har forsøkt å kalibrere disse på nytt i modul 34, under adaptation, men får opp "error" på channel 01 til 04 som skal brukes for justering.

 

Noen som har noen tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd å jekke opp det hjørnet som ligger nedpå, for så å prøve å gå inn på vagcom igjen??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle 4 hjørnene ligger nedpå nå. Han har forsøkt å jekke bilen opp i kjørehøyde uten at det har utgjort noe forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert dumt spørsmål, men sjekket at nivåsensor er ok? At ikke denne har "hoppet av" e.l?

Evt rett og slett defekt? Har byttet på en A6 eg hadde med lignende feil....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

søkt opp koden på ross-tech sine sider?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Starter kompressoren i det hele tatt?

sikker på at det ikke er lekkasje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kompressor starter, men stopper igjen etter en stund, uten at bilen heiser seg. Det er ingen lekkasjer ifølge han, skal be han om å sjekke alle sensorene på nytt. Vil feil på en sensor gi "error" på alle?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde feil på en sensor hos meg, og da stod det hvilket hjørne det var en feil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å tvangskjøre kompressoren?

 

Kople deg på direkte på +12V og 0V i strømpluggen til kompressoren. Den ligger midt under på høyre side av kompressoren.

Jeg mener dette skal gå, alle sikkerhetssystemer og sensorer bypasses fullstendig tror jeg, tror at tenning bør være på. Bruk gjerne bryter og en sikring på +12V-kabelen, husker ikke hvor mye strøm den drar, men det står sikkert i oversikten hvor stor sikring som trenges.

Da bør du kunne få løftet bilen opp 4-5 cm, så slipper du å jekke.

Kople tilbake pluggen som normalt, se om det funker med knappene opp/ned.

 

Jeg har ikke prøvd dette selv, men jeg har stått "på felgen" med bilen helt i bunnen, og hjertet i halsen, ombord på ei ferje en gang. Fikk den heldigvis opp igjen etter 4-5 minutters kjøring på tomgang. Byttet belger foran og kompressor noen få dager etterpå. Ingen problemer siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kompressor starter, men stopper igjen etter en stund, uten at bilen heiser seg. Det er ingen lekkasjer ifølge han, skal be han om å sjekke alle sensorene på nytt. Vil feil på en sensor gi "error" på alle?

 

En stund,, hvor lenge er det? Med ny kompressor bruker min allroad 18-20 sekunder mellom hvert trinn oppover; så ett minutts tid fra 1. til 4. trinn. Om bilen er helt nede vil det nok gå "en stund" før 1. trinn er nådd.. Jeg mener du kan lese av i VCDS trykk i pumpe og system og høyder, temperatur og noget til? Husker at pumpa STOPPER om den blir for varm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faktisk så har det vært feilkode for varm pumpe, men trodde den kanskje var fra før kompressor ble byttet. Jeg begynner å mistenke om ECUen er gåen, slik at ventilene ikke åpner i ventilblokken., Regner med at kompressoren da gir seg når den får maxtrykk pga stengte ventiler. Evt kan det jo være ledningsbrudd før ventilblokk eller ECU...

 

Om kompressoren tvangskjøres så må man vel også tvangstyre ventiler ut til belger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får lage en update til hjelp for andre som har samme problem:

 

Det var ledningsbrudd i en sensor, noe som gjorde at det ikke gikk å lagre nye grunninstillinger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.