Tips og råd til behandle rust på understell!

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har så smått begynt og fikse opp en golf 4 og ser at en del ting i understellet godt kunne fått et strøk med lakk.

Men siden dette ikke er et prosjekt der pengene flyter så lurer jeg på om noen her inne har noen tips til produkter og fremgangsmåter for og få gjort dette litt enkelt? Trenger ikke være sånn at det skal bli strøkent men bare så jeg forbygger det som er starta! :)

Har hørt om at brunox og hammerite skal funke greit?

Noen som kan hjelpe? :)

Har søkt gjennom men finner liksom bare gamle tråder eller andre lite relevante tråder!

På forhånd takk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt god erfaring med Ferro-Bet rustfjerner, og deretter blank Hammerite. Det holder noen år, men under der tror jeg det er vanskelig å få til noe hvis ikke du går veien om sandblåsing og pulverlakk.. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det holder noen år er det mer enn bra nok! :) trenger ikke eliminere problemet med rust, bare utsette prosessen litt :P

Fikk tips fra en på jobben her om at syregrunning kunne hjelpe en god del også smøre på noe hammerite over det. Men om det stemmer eller ikke vet jeg ikke!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viktigste er uansett å få fjernet så mye av rusten du får til med det utstyret du har, enten det er sandblåsing, negerkuse eller båndsliper etc. Jeg har kjøpt inn Ferro-Bet rustfjerner og sealer for å ta noen flekker på Passaten, da jeg har lest mye bra om Ferro-bet. Tidligere har jeg brukt Brunox, men ingen langtidserfaringer med det.

Kan ihvertfall si at min erfaring med såkalt rustmelk er heller dårlig, det gjelder da Can Trust.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips Mads! Skal sjekke ut Ferro-Bet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oooh! Shiny! :)

Sånne ting er bare helt gull å montere sammen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oh, det var kostbart for en 0.5 liters boks !!

Jeg kommer til å enten bruke Hammerite eller Power Coat sine produkter. Hammerite har mange forskjellige varianter av beskyttelses lakken sin, trenger ikke å se ut som metal-flak lakk lengre :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så veldig bra ut det der! :)

Her er bakre travers fra bmw'n som jeg testa ut noe jeg hadde liggende på!

E553A72F-0D98-4AE4-BD4F-266408AE804D_zps

Her pussa jeg først vekk all løs rust med roterende stålrondell (eller hva det heter) også sprøyta det med U-POL Acid#8 syregrunning over alle skjøter osv! Før jeg pensla inn hele greia med Hammerite! :) jeg har ikke tilgang til sanblåsings utstyr per nå så fra tips fra flere ble dette fremgangsmåten jeg gikk for nå!

Men takk for tips! Kan forberede meg litt til jobben jeg skal utføre på golfen i nærmeste fremtid :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke har tilgang til blåseutstyr, er det kun pusserondell som er tingen?

Har noen bærearmer og spindler fra en TT som akkurat nå ser ut som en haug med rust, så er redd for at det blir mange timer med rondellen : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt ferro-bet sealer på mine understellsdeler til min MK2.

Har brukt dette på nye deler, brukte deler pusset med det jeg hadde for hånden (negerkuse, stålbørste, roterende stålbørster) og etter å ha sandblåst noen deler.

Ferro-bet sealer kan man ha rett på rust. Det blir ganske tykt til slutt, og det er litt seigt under den herdede overflaten. Slik at det ikke så lett opsptår nye sår som gir rust.

-Thelle-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.