#1 Skrevet Oktober 23, 2015 Kjøpte meg ein A8 for ca 3 veke sida. Merket ved eit par anledninger at bilen ryker kvitt. Veit at dette kan være harmlaus kondens, men røyken er der uavhengig av motortemp, men er alikevell ikkje alltid den er der... Får feilmelding når eg sjekker OBD kontakten i bilen på "catalyst [ett eller anna] below threshold". Tenker jo da at det er kjøleveska som kommer inn i ein sylinder. Spørsmåla mine er: -Koffor skjer det berre av og til? Merket for eksempel ingenting når eg såg på den før kjøp. -kordan sjekker eg om det er pakningen? Viss det er såpass lite at det ikkje merkes på ujevn tomgang, vil det da være nok til å vise på ein komp.test? Er jo ein V6, så er jo greit å finne ut ka side problemet er på iallefall. Står ingenting om v/h på obd feilmeldinga... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 23, 2015 Sikkert dårlig lambda sensor... lett ut hele feilkoden her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 23, 2015 Veit at lambda-sonder vil justere blandingsforholdet dersom de ikkje er "tilfreds". Men uansett kossen blandingsforholdet blir justert, blir det vel ikkje kvit røyk? Det er vel generelt kjølevatn? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 23, 2015 Bruker den kjølevæske? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 24, 2015 Har ikkje brukt bilen nok til å merke noe spesielt av det. A8 har jo kjørecomputer som sjekker om alt er som det skal når du trykker "check" på instrumentpanelet. Når eg kjøpte bilen kom det ingenting opp, men var ein dag det kom opp ødlagt pære, ikon for kjøleveske, og olje trykk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 24, 2015 Seinere idag skal eg sjekke for feilmeldinger igjen, sjekke kjøleveske nivået og sjekke oljenivået. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 7, 2015 Markerte av kjøleveske nivået, og sjekket det etter å ha brukt bilen daglig i ca. 2 veker. Det hadde ikkje minket. Kjøleveska er fin på farge og konsistens, samme gjelder motorolja. (Den bruker en del olje). Legger ved eit bilde av OBD-sjekk på bilen. (Kom ikkje med, men står "TID:01 CID:05" øverst) Har ikkje merket noe kvit røyk på en stund nå, men det er av og til den får det for seg at den skal spy ut kvit røyk, veit ikkje ka det er som 'trigger' dette... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 7, 2015 sikket bare kondens, om du i tilegg kjører bilen lite så samler det seg opp mye vann i eksos som du ikke får tørka ut på små turer;) Ta en scan med et ordentlig feilkode leser, feks vag-com, så få du opp ordenltlige feilkoder som det er mulig å søke på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 12, 2015 Sjekket igjen idag. Det har minket på kjølevatnet :'( Det er ingenting som tyder på at kjølevatnet når fram til motorolja, så den renner berre inn i en sylinder og lager faen der. Ka kan kosekvensen bli av å ikkje bytte topp-pakning med en gang? Har desverre svært dårlig råd, og lite penger kommer inn for tida. I tillegg så må eg fikse bremsene, kjøpe 2 nye dempere, kjøpe nye sommerfelger og dekk, kjøpe ny servopumpe, og fikse et flertal andre ting med bilen. Har rett og slett ikkje råd til alt på en gang. Gjør mesteparten av jobben sjølv, for å spare penger, men hjelper ikkje stort når eg ikkje har arbeidsplass med tak over, og ikkje har verktøy til de største jobbene... Forbanna møkkabil alltid noke nytt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 13, 2015 en slik bil er det dummeste man kan kjøpe om man har lite penger å bruke på bil rep.... Selg den evt .. ta det som er viktigst først..... kan kjøre så lenge vann ikke kommer i olja osv... men pass på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...