#1 Skrevet Oktober 26, 2015 Hei, Min 2003 A4 B6 2.0 ALT bruker altså veldig mye olje. Kanskje 1.3l / 1000km. Jeg har nylig byttet toppdekselpakning og overtrykksventilen for veivhusåndingen. Det er jo vanskelig å se overalt, men det ser ikke ut som den lekker olje eksternt. Hvilke mulige årsaker kan det være for at det lekker? Jeg tenker kanskje at det enten er dårlig vaakum som gjør at mye olje blir resirkulert fra veivhus til forbrenning sammen med luft (men det virker ikke som det er dårlig kompresjon, for bilen går som en kule), eller at kanskje det er ventilstammepakningene som drar olje ned i sylinderen. Mye olje forsvinner iallefall, noen som har noen ideer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 26, 2015 ingen oljeflekker under bilen? ingen blårøyk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 26, 2015 Nei - jeg hadde en lekkasje fra oljesumpbolten, men det er ordnet og ingen flekker under når den er parkert. Heller ingen røyk, jeg har prøvd å se etter de siste dagene. Den lager såklart litt hvit røyk når jeg starter den og den er kald men... Burde ikke jeg opplevd blå røyk hvis den brente av såpass mye? Motoren har dog hørtes litt grov ut, som en light versjon av en amerikansk V8'er når den får en del motstand i oppoverbakke. Ikke helt sikker på om det er som det skal være. Et alternativ er kanskje at den bare lekker når den kjøres og jeg rett og slett ikke har oppdaget det. Det er isåfall ikkenoe lekkasje på sidene og framme, er det noe bak som kan lekke såpass mye? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 26, 2015 Kan jo lekke fra veiv simmeringen bak, men da bør det i det minste henge en dråpe der når den står stille. Tegn til olje i kjølevann da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 26, 2015 Ryker den mye? Ville tatt ut pluggene og sjekket. Typisk stempelringer på en sånn motor... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 26, 2015 Jeg byttet faktisk plugger sist uke. De gamle pluggene var ikke våte i det hele tatt - de så ganske OK ut, litt hvite og en god del irr. Ingen røyk heller, testet når jeg kjørte samboeren til jobb nå. Tok en skikkelig kickdown i oppoverbakke. Ingen olje i kjølevann, der er det potte tett etter at jeg byttet flensen bakpå motorblokken. Veiv-simmerringen var et godt forslag. Jeg har sett olje hengende under girkassen (motorolje, ikke det grønne multitronic-guffegreiene). På tidspunktet var jeg ikke sikker hvor det kom ifra, fordi det da lakk ved topplokket (fikset). Trodde dog ikke det var vanlig å få lekkasje der nede. Virker utrolig stress å bytte, hvordan skal man komme til der? M 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 27, 2015 Må av med girkasse og svinghjul for å komme til, så er ganske mye jobb. Ikke vært borti noen som lekker veldig der, men er vist ganske vanlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 6, 2015 Oppdatering i saken Brukte en flaske Omega 917, etter en uke har det tilsynelatende ikke forsvunnet en dråpe. Ser ut som det har løst det! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 23, 2015 Dessverre så er jeg tilbake til start nå, ettersom bilen har begynt å bruke olje igjen. Det holdt i 2-3 uker, men nå har den brukt en liter på en uke. Bilen går ganske fint, ikke noe problemer med turtallsnivå iallefall. Oppfører seg greit og har grei ytelse. For meg kan det se ut som den ryker litt hvit røyk ut bak. Kjølevannsnivå er helt stabilt og kjølevannet er klart og rødt, slik som det skal være. Det er ingen synlige lekkasjer under bilen og det er ingen oljeflekk på bakken. Jeg tenker derfor at det har noe å gjøre med enten ventil-pakningene eller noe i det området. Finnes det en måte å teste dette på? Ville en kompresjonstest ha hjulpet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 23, 2015 Med et så høyt forbruk, så vil du se utvendig at det lekker olje fra motor. Om den ser noenlunde tørr ut, så forsvinner oljen andre steder. 1,3 på 1000 km eller 1 l på uken, gir nok et forbruk på knapt 2 cl pr l bensin (forbruk på 0,7l/mil). Det er blandingsforholdet for 2-takt, og vil nok ikke gi merkbart med røyk. Jeg vil tro at oljen blir forbrent og blir med ut i eksosen uten at du ser det. Et triks for å se det kan være å rulle ned en lang bakke uten tenning, og så skru på tenningen og legge merke til hvor mye røyk som kommer ut da. Olje vil da kunne samle seg opp i sylinderen, og så blir det ekstra stor forbrenning med det samme. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 24, 2015 2.0l bensin er vel kjent for å bruke olje. Da er det vel stempel ringer som bruker å være problemet?! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...