Diverse problemer A4 B6 1.8TQ

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg "ny" bruksbil igår med diverse feil og mangler. Fikk lest ut noen feilkoder som jeg håper noen kan hjelpe meg med :) (Sletta selvfølgelig kodene før jeg fikk notert ned, men her er det jeg husker)

 

Misfire på syl 1,3,4

Running lean, ettellerannet.

 

Har ikke fått opp kodene igjen etterpå, men bilen fusker noe veldig på tomgang. Under normal kjøring og pådrag merker jeg egentlig ingenting. I tillegg har jeg en slags uling bak når jeg slår på tenninga og som fortsatt er der under kjøring, dette regner jeg med er bensinpumpa som begynner å hangle.

 

Noen som har vært borti disse problemene før ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil :) forhåpentligvis gir den deg masse glede. Du har sikkert rett i at ulingen er bensinpumpen.

Bilen justerer drivstoffblandingen automatisk, når den har justert den trinnvis til over +25 mener jeg at det var, får du en feilkode ut.

MAF-sensoren er veldig ofte synderen på disse bilene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forrige eier hadde snakket med møller om problemene og de mente det kunne være lambdasonden, men de hadde ikke lest ut feilkoder såvidt jeg kunne skjønne. Vet at MAF ofte tuller på disse ja. Har en 1.8t AEB stående, er MAF lik på den så kunne jeg ha prøvd å bytte ?

 

Ett par andre ting jeg også har bemerket meg:

Får opp denne feilmeldingen:fis.jpg

I tillegg er bremsene litt svake, må trykke hardere på pedalen enn jeg er vandt til. Kan dette være vakumlekkasje ? Skal sjekke om det er luft i systemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når LMM tok kvelden på min gikk motoren nesten ikke på tomgang i det hele tatt og stoppet innimellom, så LMM kan være synderen. Men det kan jo også være en vakumlekkasje ett sted. PCV-systemet på disse er ganske omfattende og inneholder mange potensielle feilkilder. Kan være greit å starte med en trykktest - er nok stor kjangs for at det ikke er tett :) Lekkasje kan bla. føre til mager blanding og rufsete tomgang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når LMM tok kvelden på min gikk motoren nesten ikke på tomgang i det hele tatt og stoppet innimellom, så LMM kan være synderen. Men det kan jo også være en vakumlekkasje ett sted. PCV-systemet på disse er ganske omfattende og inneholder mange potensielle feilkilder. Kan være greit å starte med en trykktest - er nok stor kjangs for at det ikke er tett :) Lekkasje kan bla. føre til mager blanding og rufsete tomgang.

 

Min stopper ikke, den går bare rufsete. rundt 8-900 rpm. Har søkt litt rundt på nett nå og det virker som om PCV og PRV ventiler er en vanlig feilkilde til dette problemet. Det virker også som om det er noe feil med vakuumet siden bremseservoen ikke fungerer skikkelig heller. Tror jeg skal prøve å skifte disse 2 ventilene, de koster uansett ikke mye :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PCV-ventilen er vanlig feil, ja. Ikke uvanlig med sprekker i slanger her og der også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, 1.8T har hatt problemer med vaakum og mye avleiringer (oil sludge).

Du kan sjekke om det er hull på luftinntaket, og ta en ordentlig runde på vaakumslangene. Begynn gjerne på toppen av motoren, der luften kommer ut av veivhusåndingen. Der er det altså en funksjon som gjør at det ikke skal bli overtrykk i veivhuset. Sjekk slangeklemmer og føl rundt på alle slangene etter små rifter. Lytt med øret helt nedtil etter susing. Jeg har 2.0, men 1.8T har flere ventiler og mer feil. Olje i slangene indikerer dårlig vaakum. Veldig mange som sier man bør prøve å kjøpe ny PCV ventil på din bil.

Vaakumlekkasje gir veldig dårlig bremsing ja, det skal også finnes en elektrisk vaakumpumpe om du har Multitronic. Sitter nesten helt framme på førersiden.

 

Sensoren som viser oljenivå sitter i bunnpannen din og er en temperatursensor. Den sier rett og slett ifra om oljen blir for varm, og logikken her er at desto mindre olje som sirkulerer, desto varmere blir det. Den ligger veldig utsatt til under bunnpannen, du kan prøve å plugge den ut og rengjøre kontaktene. Vanlig med ledningsbrudd i området også, bare se godt etter. Stor greie som plugges i bunn av bunnpanne, skal være eneste kontakten.

Det finnes også en oljetrykkssensor, denoteres med en P i advarselen, i tillegg til oljesymbolet. Ser ikke for meg det er den, den er vel ikke gul..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk jeg bytte denne saken her, og nå går bilen som den skal på tomgang :) Syntest også bremsene ble bedre:

ventil.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke automatiske kjørelys på bilen, er dette noe som kan kodes om med vagcom, eller må jeg bytte bryteren ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk jeg bytte denne saken her, og nå går bilen som den skal på tomgang :) Syntest også bremsene ble bedre:

[ATTACH=CONFIG]232008[/ATTACH]

 

Hvor var denne luringen plassert i din bil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor var denne luringen plassert i din bil?

 

Rett over oljefilteret i en T-kobling. Du ser det i denne videoen her:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.