#1 Skrevet Oktober 29, 2015 Jeg fikk satt inn en helicoil for den ene tennpluggen av en omreisende mekaniker. Det gikk greit og han fkk satt inn helicoien,men så klarte han å stramme til den nye tennpluggen så hardt at den knakk. Spørsmålet: er det noen her i østlandsområdet; verksteder eller andre, som vil klare å få ut tennpluggen uten å ta av toppen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 29, 2015 Jeg fikk satt inn en helicoil for den ene tennpluggen av en omreisende mekaniker. Det gikk greit og han fkk satt inn helicoien,men så klarte han å stramme til den nye tennpluggen så hardt at den knakk. Spørsmålet: er det noen her i østlandsområdet; verksteder eller andre, som vil klare å få ut tennpluggen uten å ta av toppen? Hvilken del av pluggen sitter igjen? Knekt i gjengepartiet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 29, 2015 Hvilken del av pluggen sitter igjen? Knekt i gjengepartiet? Nederste del av tennplugg står igjen, knekt av helt øverst på gjengpartiet. Senteret på pluggen stikker 1 mm opp. Øverste kant på plugg er på nivå med øverste kant på helicoilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 29, 2015 Det store spørsmålet er hvilken motor dette er. Hvis det er dobble kammer(f-eks 20v femmer) så sitter pluggen ca 20cm nedi toppen og det vil nesten være umulig å få den ut. Hvis pluggen sitter på siden av motoren så går det kansje med wise-grip eller sveise på noe på pluggen og skru den ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 29, 2015 Ja, det er i RS2motoren den sitter. Han mente det var mulig å borre vekk senteret på pluggen og stikke noe nede i og få tak i pluggen å vri den ut. Men etterpå har han vært umulig å få tak i, så lurer på hva jeg skal gjøre videre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 29, 2015 Du bør kjøpe deg en lang borr i passende størrelse åsså få dreid en styring du tigsveiser i borren denne styringen må være sånn den akkurat går ned i hullet tennpluggen sitter det er vel eneste måte du kan være helt sikker på at du borrer i senter på tennpluggen. Så må du finne noe å skru den ut med du får kjøpt lange torx og 12kant med 1/2" firkant du kan slå nedi, men då må du bruke rett bor i forhold til det. Ikke kjempekjekt å slå noe ned i noe som sitter i en alutopp siden det i verste fall kan sprekke, men eg tror ikke du har så mange valg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 29, 2015 Porselenet i tennpluggen er ekstremt ødeleggende, så ekstremt viktig å ikke få noe av det ned i forbrenninskammeret. Litt metallspon gjør mye mindre skade, så det går "fint" Bruke riktig type skrueutdrager og lage forlenger til dette, så burde det gå greit, men om det sitter porselen igjen av senter av pluggen kan du bare gi opp å bore. Det er nesten umulig å få slått ut og, fort gjort å ødelegge enda mer om man forsøker. Risikerer nok fort at løsgjengene blir med opp igjen og. Personlig ville jeg nok tatt av toppen med mindre jeg hadde hatt dårlig tid og ikke brydde meg så mye om motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 29, 2015 Personlig ville jeg nok tatt av toppen med mindre jeg hadde hatt dårlig tid og ikke brydde meg så mye om motoren. Man ender som regel opp med å fjerne toppen til slutt uansett vil jeg tro så like godt å gjøre det skikkelig med en gang. Eneste måten å være sikker på at alt er OK. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 29, 2015 Av ren nyskjerrighet, hvordan greide han og gjenge opp og sette i helicoil uten å få spon nedi motoren uten å ta av toppen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 29, 2015 Hvis man har litt sticky fett på bor og gjengetappen blir det minimalt med spon i sylinder, så vasker man med litt rødsprit og suger opp fra sylinder ett par ganger. Bittelitt aluspon går nok greit, men porselen er veldig hardt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 29, 2015 Motoren har gått 280.000 så litt riper i sylinderveggene er det nok fra før av.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 30, 2015 Av ren nyskjerrighet, hvordan greide han og gjenge opp og sette i helicoil uten å få spon nedi motoren uten å ta av toppen? For så å dra til en tennplugg så hardt at den knekker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...