Dilemma , service på tiptronickasse

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har fått ett lite dilemma , og søker vacn medlemmene for råd :)

 

Saken er , har ei tiptronic kasse som har passert 300.000km , og som den automat skeptikeren jeg er så tenkte jeg at jeg skulle ta en olje og filter service på kassa.

Og tenkte kansje å kjøre på med en flush samtidig.

 

Men fikk da høre av mitt lokale Audi verksted at oljeservice var FRARÅDET av importør hvis kassene hadde gått over 200-250.000km..., og det ville være bedre for kassa med gammel olje..... ! :o

Siden en oljeservice kunne føre til at avleiringer og dritt kunne løsne og havne i ventilblokka , med det resultat at kassa begynte å tøyse og havarerte til slutt.

 

Snakket så med mitt lokale bosch verksted , om flushing og svarene jeg hadde fått fra Vag verkstedet.

De kunne se poenget til Vag , men hadde flushet mange girkasser uten problemer.

Men man kunne jo ikke garantere noen ting , iallefall med såpass kmstand.

 

Noen som har inputt på dette? Erfaringer taes imot med stor takk :)

ZF 5HP19

 

Så... hva hadde DU gjort?

 

A: Gamblet , bytta olje og tatt risikoen med mulig havari

Men kjørt med godsamvittighet i etterkant.

 

B:Fulgt Vag sine råd , latt være å bytte olje , som til slutt har 0 smøre egenskaper og påfølgende havari.

Samtidig hatt vondt i magen pga gammel olje .

 

Kan legge til ingenting feiler kassa den dag i dag , girer silkemykt og oppfører seg som den skal.

Dog ikke dokumentert oljebytt tidligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig hadde jeg skiftet oljen i bunnpannen samt filter, kjørt en stund, og så gjort samme prosedyre igjen, og holdt på til oljen var ren og klar.

Jeg tipper du må skifte oljen tre evnt fire ganger til den er helt fin. Dette er langt mindre brutalt enn en flush.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er fullstendig enig i å gjøre det som vedlikehold, men "If the shit works, don't try to fix it" ;) Har selv en ZF i fruens Mondeo, den girer litt hardt fra 1-2, men det er bare en gammel Ford... Tenker det samme som verkstedet ditt, hva skjer ved en flushing?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg heller i den retningen at jeg tar en vanlig service på kassa. Og heller bytter igjen etter en stund istedet for flush. Men samtidig kjedelig hvis den skulle begynne å tulle.

 

Ingen som har vært borti lignende problemer tidligere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om kassa girer silkemykt hadde ikke jeg bytta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På grunn av mulige problmer etterpå , eller fordi det ikke virker nødvendig Roger? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes nå metoden til Bård var den tryggeste for din del.. Eller har du kanskje lyst å demontere kassen, for å skrubbe alle deler for hånd? :)

 

Tror ikke du får bedre svar enn det.. Det å kjøre til kassa havarerer er liksom heller ikke et alternativ - Ren olje må den ha uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke kassa holder noe bedre med oljeskift enn om du lar være når den har gått såpass.. så har du ikke problemer med den så la den være... ikke vært byttet olje på den før altså... holdt lenge da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har det aldri vært byttet olje på den før? Om det har vært byttet feks hver 60k, så bør det ikke være så mye avleiringer i den??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange bytter når dem opplever problemer, og rapporterer ofte om svart illeluktende olje. I følge litteraturen så har det da allerede skjedd noe unormalt, og oljebyttet utsetter kanskje bare det uunngåelige. En normal kasse skal ha en brun olje som ikke lukter.

 

Det skal også finnes en måte å kjøre inn en girkasse til ny olje, men det vil ikke løse problemet med løsnende avleiringer. Men å skifte filter og helle på ny olje i bunnpanna er noe jeg selv har vurdert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Service-historikken sier lite om det er gjort noe service med kassa , eller om den er byttet på noe tidspunkt... trolig aldri byttet!.... 15år - 300.000km

 

Har vanskeligheter med å svelge at jeg bare skal la den gå med gammel olje jeg altså :o

 

Hvorfor vente til man får problemer som treg giring , slurende reversj osv osv , hvorfor ikke bytte olje og utsette det uungåelige? :) Kan man utsette ett havari i fks 5år , så er jo ett oljebytt verdt det i mine øyne :)

 

At kassen slites dobbelt så fort med gammel olje er jeg overbevist om.

 

 

 

Takker for alle svar her jeg altså , selv om de strider litt i mot det jeg tenker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke billig å skifte converter når den tar kvelden :P Med 300 000 har slitasjen allerede begynt garantert og med ny olje kan du sette dette litt på vent. Har selv aldri prøvd å skifte olje på ei kasse som har gått 300 000 uten tidligere skift så kan ikke si at jeg har noen erfaring. Men tror ikke det er mye smøring igjen i den oljen som er der nå ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gått noen runder rundt meg selv nå , og funnet ut at jeg "sjanser" , og bytter Olje/filter på kassa :) Så får vi se da... om det går dundass

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta to hyppige oljeskift.

Bruk gjerne AFT fra biltema til første runden..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gått noen runder rundt meg selv nå , og funnet ut at jeg "sjanser" , og bytter Olje/filter på kassa :) Så får vi se da... om det går dundass

 

Hei Bård, gjorde det samme som du på S8'n jeg hadde, den var gått 360000km uten bytte, byttet olje og filter 2ganger, blei som "ny" kasse etterpå med tanke på giring osv. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet converter på min gamle 2.5 tdi audi a8.. kostet med 5000kr ny sachs fra polen. Men møller ligger converter på 12.000kr uten jobb...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville helt klart byttet olje/filter nå og tatt en ny runde etter noen måneder. Den gamle olje er boss for lenge siden og skader kassen for hver gang du kjører. Når du da bytter for andre gang ser du hvor mye det er samlet seg i bunnpanne og filter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flushing vil garantert skape problem for deg, men å skifte olje og filter 2 ganger ganske hyppigt pleier å gå bra.

 

Men smekk på pung til den som kjører 300 000km uten å ta service på kassa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle innspill som har kommet , og det blir nå byttet olje og filter ett par ganger :) Skikkelig spent på hvordan oljen ser ut pr nå :)

 

Kommer med bilder og resultat når jeg får satt igang :)

 

Smekk på pung burde gå til den i V.A.G som ikke førte på regelmessige oljeskift på serviceplan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra valg. Jeg kjøpte min bil av noen som hadde fått beskjed om at kassen var defekt og måtte ha nye lameller.

Gått 240k.

Flushet kassen hos møller, etter noen tusen kilometer hopper ille turtallet i det hele tatt, den har blitt 90% bedre og holder sannsynligvis i mange år til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje du kan finne ut om det er byttet olje i kassen ved at verksted har haket av for "ekstra". Det ser ikke ut som det har blitt spesielt oppmuntret til å gjøre dette fra forhandlers side, det har vært en del av den valgfrie servicen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket faktisk med ett par av de tidligere eierne i dag , og ingen hadde byttet olje som de kunne huske.

 

Fikk også Mitt lokale vag verksted til å gå igjennom historikk , og heller ikke der var det noe som tydet på at olje var blitt byttet.

Men ei heller så mye som var skrevet , så denne har nok fått service fra ett verksted utenom Vag kjeden

(skal se igjennom service heftet en gang til , å se etter om noe har blitt krysset av som ekstra :) )

 

 

(Ser nå at at det har blitt "skiftet simringer utgående aksler" på kassen @ 220.000km , og merket "Fylt olje" ) Så mulig den har fått noe ny olje da iallefall)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

(Ser nå at at det har blitt "skiftet simringer utgående aksler" på kassen @ 220.000km , og merket "Fylt olje" ) Så mulig den har fått noe ny olje da iallefall)

 

Er det ikke vanlig gir/diff-olje på denne delen av kassa da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På fremre differensial er det i alle fall egen olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer nok bra da ja folkens :)

 

Driver å ser litt på første service olje nå , og lurer på om jeg kan bruke Castrol transmax z?

Denne går under zf te-ml 11B godkjennelse ser jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.