Spørsmål rundt fjernstyrt Webasto og kjørevarmer

Anbefalte innlegg

Morn!

 

Lurer på et par ting angående Webastoen min. Kanskje noen her inne har peiling :)

 

Jeg har en '07 Passat med Webasto med timer og fjernkontroll.

Når det er kaldt og jeg ikke har forvarmet bilen, pleier jeg å starte Webastoen med knappen inni bilen når jeg starter opp og kjører. Har tenkt at bilen blir fortere varm da.

Eller blir den egentlig det?

 

Etter jeg bytta instrumentpanel har jeg kunne følge med på oljetemperatur i tillegg til vanntemperatur. Oljetemperaturen vises ikke om temperaturen et under 50 grader.

I det siste har jeg lagt merke til at det er minimalt til ingen forskjell på hvor lang tid det tar for motoren å nå 50 grader oljetemp, uavhengig om jeg skur på Webasto eller ikke når jeg starter bilen.

Kjører fra Ammerud i Oslo, kommer ca midt i rundkjøringa på Alfaset hver gang når den når 50. Dette er da nå om dagen når det er 5-10 grader om morgenen.

 

Spørsmålet er, har jeg kjørevarmer? Er den aktiv automatisk når jeg kjører eller må man manuelt skru den på?

Og hjelper kjørevarmer noe på hvor hurtig motoren får opp temperaturen?

 

Takk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan somregel kodes om med vagcom feks til å fungere som motor og kupe varmer. Min a8 3.0tdi var bare aktivert som kupe varmer. Så kodet den om då den varmer begge deler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay.

Min varmer opp motoren når motoren ikke er igang. Ihvertfall så er vanntemperaturen et godt stykke opp på målern når Webastoen har gått litt før start.

 

Det jeg tenker mere på er om den varmer motoren automatisk ved kjøring, uavhengig om jeg skrur den på eller av med knapp inni bilen når jeg starter.

 

Og varmer den bare vannet, eller varmer den blokka?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Webastoen går vell automatisk under kjøring om det er under 3 grader? Jør hvertfall det på Caddyen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig :) Noen måter å sjekke det på? Lyset på knappen inni bilen tennes ikke ihvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vill vell høre det når du stopper bilen at webastoen surrer i noen sekund. I caddyen er det ett alternativ i kjørekomputeren med denne funksjonen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme Webasto på sms i Touranen sammen med Fiscon bluetooth som også gir en ekstra side i kjørecomputer med bla oljetemp og vanntemp. Når jeg starter Webasto i forkant, er vanntemp 70 grader og oljetemp omtrent lik utetemp. Etter at motor er igang, faller vanntemp mens oljetemp øker. Det vil si blokka trekker kjapt varme fra vannet, og bilen blir fortere varm. Temperaturnåla viser 90grader lenge før kjørecomputer gjør; ofte et avvik på 20 grader. Det samme når bilen står på tomgang; da faller oljetemp i computer mens nåla står rett opp.

 

Om motor blir fortere varm dersom du ikke forvarmer tipper jeg er marginalt da Webasto gir usle 5kW mot motorens 80-120kW.

 

Har du ettermontert parkeringsvarmer i Passaten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Om motor blir fortere varm dersom du ikke forvarmer tipper jeg er marginalt da Webasto gir usle 5kW mot motorens 80-120kW.

Du tenker på om jeg ikke starter Webastoen idet jeg starter motor? Da er det vel kanskje logisk at det ikke utgjør så mye forskjell med såpass lite effekt i forhold til motoren.

Forvarmer jeg i en halvtime eller noe før jeg skal kjøre merket man klart forskjell selvfølgelig, spesielt når det er mange blå ute :)

 

Har du ettermontert parkeringsvarmer i Passaten?

Tror denne er orginal, ikke ettermontert i mitt eie og ikke av forrige eier som jeg vet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det var det jeg mente.

 

Lurer på å utvide min Passat kjørevarmer til parkeringsvarmer; billigst mulig..

 

Rattet funker 100% forresten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt ovenfor, om det er kodet hjelpevarmer (webasto starter med motor under en viss drifttemp og utetemp) så vil du kunne sjekke dette ved at du har kald motor, starter bilen uten å trykke på fjernkontrollen for å så bøye deg ned foran på høyre side og sjekke om du kjenner/hører/føler at webasto-enheten også starter opp.

 

Webastoen har en vannpumpe tilkoblet, denne sirkulerer vannet for å varme opp motoren, det kan også kodes at kupevifte skal slå inn for å varme opp kupe også. Du vil få en raskere varm bil ved å starte webasto i forkant enn å la den starte med motor. Hadde du kodet vekk hjelpevarmeren for å så startet opp bilen kald en morgen og kjørt ville du nok opplevd at det ville tatt mye lengre tid for motoren blir varm. Du vil få noe raskere varm luft i bilen med webastoen enn uten.

 

En annen ting, det er noe som heter for mye av det gode, ref. punktet over med 5kw varme i webasto mot 120kw i motor.

Si du har på webastoen i 20 min i 5 pluss ute, da ville vanntemp være f.eks 60 grader.

Kjører du webastoen i 40 min vil du kommer over 80 grader og termostaten slår ut, dvs. si at webastoen nå må både varme motor og radiatoren opp = mye høyere varmetap.

Si du nå kjører webastoen i 60 min, du har det store varmetapet nå i radiatoren, pluss at blokk+topp nå har begynt å varme seg opp pga. det varme vannet som sirkulerer inni vannkanalene. Nå har du både radiator og motoren i seg selv som kjøler seg ned og det klarer ikke webastoen å holde oppe. Jeg vil tippe du er nede i 40 grader på vannet ved dette punktet.

 

Til sist, husk at all motorolje ligger i bunnpanna og får minimalt av varmen ifra vannet, dvs. lite effekt på olje før motoren starter. Derimot vil oljen fort varme seg opp når det begynner å sirkulere i den varme motoren.

 

 

Håper noe av det jeg svarte var til hjelp og at jeg forsto deg riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for veldig bra svar! ☺ Det hjalp mye.

Derfor jeg digger dette forumet, er så mange glupe hoder her! 😀

Så det vil si at å skru på Webastoen manuelt med knapp inni ved start under denne temp-grensa har null å si.

Over grensa har det kanskje litt å si men veldig minimalt.

Da konkluderer jeg min forståelse her med at jeg bare dropper Webasto manuelt ved kjøring uansett 😉

 

Det du skriver om forvarming er også et veldig godt poeng. Selv setter jeg den som regel på i 20min, maks 30 kanskje om det er kaldt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det var det jeg mente.

 

Lurer på å utvide min Passat kjørevarmer til parkeringsvarmer; billigst mulig..

 

Rattet funker 100% forresten.

Mener det er flere tråder her på forumet om å ettermontere mulighet for timer og fjernkontroll.

 

Bra å høre at rattet funker! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan somregel kodes om med vagcom feks til å fungere som motor og kupe varmer. Min a8 3.0tdi var bare aktivert som kupe varmer. Så kodet den om då den varmer begge deler.

 

Husker du hvor du endret dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nja... må endre 1 verdi under adaption eller coding i aux heater. fra 0 til 1 eller omvendt,,, man ser det i vagcom.. står der

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min blinker det ett lite symbol ved siden av tallene i klokken for å indikere at webasto kjører.

Dette gjør det enten jeg starter webastoen med fjernkontroll eller manuelt i klima setup.

Men selv om AUX heater står i auto så starter den ikke av seg selv selv om det er minusgrader ute, symbolet kommer hvertfall ikke opp.

 

Ang, det du lurer på Simen så har jeg spurt og fått ett svar i en annen tråd om dette: http://forum.vacn.no/showthread.php?280401-Hvordan-koble-om-spjeld-i-kj%F8lesystem-for-webasto-i-A6-4F

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

symbolet kommer ikke opp der så lenge du ikke bruker fjenkontroll eller man instilling i klima.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, så den kjører likevel ja. litt plagsomt, for det er jo en grei indikator for å vite om den er på eller ikke uansett årsak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.