Solcellepannel i takluke Audi A8

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det går ann å koble bort dette? event hvilken sikringen som går til dette. Audi A8 2004 mod

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om det går, men er det en spesiell grunn til du vil gjøre det?

Bare nysgjerrig for jeg hadde det på passaten og synes det var helt topp. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om det går, men er det en spesiell grunn til du vil gjøre det?

Bare nysgjerrig for jeg hadde det på passaten og synes det var helt topp. :)

Han som eier biln ønkser å koble det bort, fordi han mener at kupevifta starter for ofte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hensikten bak dette er at den skal sørge for ventilasjon i bilen, spesielt på varme sommerdager. Viften starter såfort solpanelet får tilstrekkelig sollys på seg til å gå rundt, uavhengig av utetemperatur eller andre innstillinger.

Nedsiden av dette er at kupeviften går vesentlig mer enn andre uten solartak og vil utgjøre en slitasje. Jeg byttet en slik vifte på en 2001 mod S8 ifjor etter at viften hadde laget ulyder i lengre tid og ikke blåste så fort som den hadde pleid å gjøre.

Etter demonteringen fant jeg ut at viften var totalt utslitt.

Ingen selvforklaring på kursfortegnelsen i sikringsboksen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hensikten bak dette er at den skal sørge for ventilasjon i bilen, spesielt på varme sommerdager. Viften starter såfort solpanelet får tilstrekkelig sollys på seg til å gå rundt, uavhengig av utetemperatur eller andre innstillinger.

Nedsiden av dette er at kupeviften går vesentlig mer enn andre uten solartak og vil utgjøre en slitasje. Jeg byttet en slik vifte på en 2001 mod S8 ifjor etter at viften hadde laget ulyder i lengre tid og ikke blåste så fort som den hadde pleid å gjøre.

Etter demonteringen fant jeg ut at viften var totalt utslitt.

Ingen selvforklaring på kursfortegnelsen i sikringsboksen?

Hvis du skiftet på en 2001mod i fjor, dvs 13år så vil jeg si at den har hatt et godt og langt liv. :)

Til info ang slitasje så var min passat 01mod gått 270k og viften var aldri skiftet, ei heller mindre funksjonibel.

Den bilen blåste med en gang det kom sol på og det skal sis at man merker stoor forskjell på å sette seg inn i en bil med luft gjennomstrømning, enn en uten på en varm dag. :)

Hvis han ikke finner sikring så kan han sikkert bare nappe ut et stikk som går til panelet, da registrerer den jo aldri noe sol? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skiftet på en 2001mod i fjor, dvs 13år så vil jeg si at den har hatt et godt og langt liv. :)

Til info ang slitasje så var min passat 01mod gått 270k og viften var aldri skiftet, ei heller mindre funksjonibel.

Den bilen blåste med en gang det kom sol på og det skal sis at man merker stoor forskjell på å sette seg inn i en bil med luft gjennomstrømning, enn en uten på en varm dag. :)

Hvis han ikke finner sikring så kan han sikkert bare nappe ut et stikk som går til panelet, da registrerer den jo aldri noe sol? :)

Finner ingen sikring som kan ha no med solcellepanelet å gjøre. så bi vell til at kontakten blir koblet fra.

Problemet her er vell at solcellepanlet er veldig følsomt, starter vis man pakere for nært gatelys. derfor ønsker han at det blir koblet bort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finner ingen sikring som kan ha no med solcellepanelet å gjøre. så bi vell til at kontakten blir koblet fra.

Problemet her er vell at solcellepanlet er veldig følsomt, starter vis man pakere for nært gatelys. derfor ønsker han at det blir koblet bort.

Ah, det forklarer litt for då kan jeg skjønne det er irriterende. Hehe.. :P litt rart igjen da hvordan et solcellepanel kan dra strøm fra et gatelys, men nå er ikke jeg ekspert på området.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den siste der har jeg mine tvil på altså :P Har selv A8 med solar takluke , og finner dette fantastisk når sola skinner.

For at solcellepanel skal fungere , må lys treffe panelet ja (ikke nødvendigvis direkte sollys , men jo mer direkte jo bedre)

Men Lys strålene må inneholde fotoner av tilstrekkelig energi , slik at reaksjonen skjer inne i fotocellene og energi genereres til strøm

Et gatelys i normal utførelse produserer ikke nok energi i sine lysstråler til at det skal kunne produsere nok energi til å starte vifta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, dette er enkelt. Trykk på "setup" på klima, på MMI skjermen kommer man da til innstillinger og kan slå av "solar" funksjonen: smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, dette er enkelt. Trykk på "setup" på klima, på MMI skjermen kommer man da til innstillinger og kan slå av "solar" funksjonen: smil :

Takker, skal prøve å se om vi får det koblet bort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den siste der har jeg mine tvil på altså :P Har selv A8 med solar takluke , og finner dette fantastisk når sola skinner.

For at solcellepanel skal fungere , må lys treffe panelet ja (ikke nødvendigvis direkte sollys , men jo mer direkte jo bedre)

Men Lys strålene må inneholde fotoner av tilstrekkelig energi , slik at reaksjonen skjer inne i fotocellene og energi genereres til strøm

Et gatelys i normal utførelse produserer ikke nok energi i sine lysstråler til at det skal kunne produsere nok energi til å starte vifta.

Ja, sjønner hva du mener, men har starten den vertfall. Her i nord er vi ikke så myke sol=P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.