#1 Skrevet Juni 14, 2005 Noen som kan gi meg gode råd / tips til hvordan jeg kan få av skruen som holder "kalipperholderen" (??)... Har nemlig dratt denne umbraco-skruen rundt og ikke f... om jeg får den løs på annen måte. Har prøvd å slipe et spor i skruehodet for å skru den ut med slagmeisel, men nei..... Har også prøvd å bore i den, men har ikke kommet noe lengere med det... Er litt krise, nå står bilen med ny kalipper og bremseklosser, men utslitt bremseskive som jeg ikke får byttet pga. jeg ikke får ut denne skruen.. Alle tips mottas med takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 15, 2005 du bør vere forsiktig å ikke ødlegge denne bolten da , umbrakohodet...da kan du få litt problemet..men prøv å smørre med masse rustløser, kakk forsiktig med en hammer, små kakk, for å få den kanskje til å trekke litt rustløser innimellom...så ville e prøvd å fått bilen opp på en løftebukk så du kommer skikkelig til, slip en umbrako som er for "stor" slik at den er passelig innerst, og videre utover..så slår du den inni heilt i bunn og prøver med en laaaang arm å skru den rundt..vær forsiktig så den ikke glipper, prøv deg frem og se kor det går, mine satt og som pokker, men kom til slutt da jeg brukte en laaang arm, får veldig mye kraft i da uten å måtte rykke, så da kom den. og ikke minst SKIFT boltene etterpå, ikke ha dem inn igjen. PASS PÅ at de ikke er lenger enn orginal boltene, daaa tar dem inni skiva bak. lykke til.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 15, 2005 Du kan og prøve å varme den litt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 15, 2005 Oki, da skjønner jeg at jeg har problemer...... Umbrakohodet er allerede ødelagt , og jeg prøvde rustfjerner i bøtter og spann før jeg begynte å prøve å få den ut. Brukte latmannsarm på denne, både forsiktig og med litt banking.... Har banket inn større umbraco-nøkkel også, men fikk ikke noe dreis på det.. Er det da noe lurt jeg kan gjøre?!? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 15, 2005 Et siste forsøk kan du gjøre ved å banke inn en passe stor 12-kantbits (skrap ut all møkk o.l. som ligger i hullet, så du er sikker på å få den så langt inn som mulig). Kombinert med oppvarming og litt lirking er det lov å håpe på litt flaks. Hvis ikke blir det tur til høggern for å hente nytt hjullagerhus og bremsesadel.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 15, 2005 Et siste forsøk kan du gjøre ved å banke inn en passe stor 12-kantbits (skrap ut all møkk o.l. som ligger i hullet, så du er sikker på å få den så langt inn som mulig). Kombinert med oppvarming og litt lirking er det lov å håpe på litt flaks. Hvis ikke blir det tur til høggern for å hente nytt hjullagerhus og bremsesadel.... Torx-bits, eller 12-kant, funker som f..., men ikke bruk av den billigste sorten. Kjøp heller èn stk som koster litt mer og som passer perfekt. Men pass på å bank den så langt inn som mulig, og gjerne enda litt til. Går ikke dette, kan du ta en tynn metallskjærer, f.eks dremel, og kutte deg et hakk inn i hodet på bolten (men dette er siste løsning). Sett inn et stort flatt "skrutrekkerbit" og prøv med det i stedet for torx'en. Men jeg vil tro torxen gjør susen. mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 15, 2005 Få tak i ett sveiseapparat. Sett en stor mutter rundt/utenfor og sveis fast med full varme, da løsner den garantert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 15, 2005 Mye gode tips her.... Får prøve med 12 kant eller torx i første omgang da, har ikke tilgang på sveiseapparat, desverre... Siste utvei blir vel å levere på veksted... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 15, 2005 Dersom det er plass, kan du prøve med en rørtang rundt bolthodet og ta i det du greier. Fordelen med rørtanga er at den biter bedre og bedre etterhvert som du tar i. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 15, 2005 10 poeng til herrene som forelo 12 kant / TORX.... Det gjorde susen, sammen med kraftig oppvarming av godset.... Så nå er nye hjullager, bremseskiver, bremseklosser og -kalippere på plass!! Hadde nok slitt enda med dette hadde det ikke vært for god hjelp!! PS! Noen som forresten vet hvordan man får av midtkonsollen rundt håndbrekket på '95 Passat for å komme til å stramme brekket?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...