Måle strøm til hovedlys Passat 3bg?Dårlige lys(Halogen)

Anbefalte innlegg

Har en passat 2002 mod. med helt vanvittig dårlige lys. (Halogen H7 pærer)

Kjøpte nye lykter på ebay,(for å få den EU godkjent), men nesten ingen forskjell ift. lysstyrken.

Det er det samme på begge sider.

Tenkte jeg skulle måle strømmen for å se om det er for lav spenning,noen som vet hva slags spenning det skal være ut til nær og fjernlyspærene???

Eller om det lar seg gjøre å bytte til andre type pærer hvis det hjelper?

Rart at den har blitt godkjent med så dårlige lys som det er på den egentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er et veldig vanlig problem du beskriver her. Det er som regel en kombinasjon av lav spenning og dårlig krom i reflektorene. Spenning måler du på kontaktene til pæren, med motoren på tomgang, og lysbryteren på 1. Mål også over batteripolene for å sammenligne. Reflektorene kan være dårlige, men det er ikke så lett å kontrollere inne i lykta, pga den tykke linsen foran. Alternativet her er å kjøpe nye lykter eller å skaffe nye reflektorer. Disse kan skaffes f.eks. hos et firma som heter Frontlykt-Service. Jeg har selv skaffet meg nye reflektorer fra dem, og anbefaler det på det varmeste!

 

https://www.facebook.com/Regenerering.Frontlykt.As/?fref=ts

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok,takk for tips:-)

jeg har kjøpt og montert nye lykter som jeg skrev i starten,men dette ble ikke noe særlig bedre.

De gamle var gråe i plasten,polerte de opp,men jeg kjøpte nye alikevel for å satse på at det ble bedre lys :-(

Skal jeg ha omtrent samme spenning ved kontakten som ved batteriet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal jeg ha omtrent samme spenning ved kontakten som ved batteriet?

 

Du får aldri like høy spenning som på batteriet, til det er det for mange ledninger og kontakter i brytere som skal styre strømmen. Det skal være så lite tap som mulig, helst under 1 volt tap fra målt batterispenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle svar:-)

Har målt spenningen ved pærene i kveld.

Målte med pærene i kontakten.

 

Batteriet viste 13,64 V ved nær og fjernlys påslått.

Nærlysa viste 12,5 V

Når jeg slår fjernlysa på er det 12,06 ved nærlysa.

Fjernlysa viste 11,8 V

 

Dette sier vel kansje hvorfor det er dårlig lys,uten at jeg vet hvor mye tap som er normalt.

 

Settet fra Biltema ser jo kurant ut, men ble frarådet å kjøpe dette på biltema av et verksted jeg kjenner godt til,hvorfor vet jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alternativt kan du jo kanskje bytte ut deler av ledningsnettet, kanskje også bryteren, sikringsholder etc. Blir litt jobb da.

Har opplevd brunsvidde kontakter, sprø ledninger etc med påfølgende større motstand, og spenningstap, som gir dårlig lys.

Hvilket forslag hadde så de på verkstedet?

 

En enkel test er å dra en ledning rett fra batteri og bort på pærene. Husk sikring, samt en god jording...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tror jeg ikke jeg gidder å begynne på engang

De hadde ikke andre forslag enn å legge opp direkte fra batteriet med relee og styrestrøm fra eksisterende kabel...

Får se om jeg får tak i releene enn annen plass,så bruker jeg kansje ledningsnettet fra Biltema,kan ikke skjønne annet enn at ledningene må være bra nok:-)

Er ikke verre enn å prøve de fra Biltema, og så bytte de ut hvis det skulle være dårlig,men bedre lys enn jeg har blir det helt sikkert.

Fjernlys med 11,8V er jo ganske lavt vil jeg tro.

Prøver i mårra med strøm rett fra batteriet og ser om det hjelper:)

Takk for tips

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Settet fra Biltema ser jo kurant ut, men ble frarådet å kjøpe dette på biltema av et verksted jeg kjenner godt til,hvorfor vet jeg ikke.

 

Jeg har brukt det et par ganger, det fungerer greit, hvis du har H4-pærer. Passaten din har ikke H4-pærer. Da må du "klippe og lime" alle ledningene for å få det til å fungere på din bil. En annen ting med dette settet som gjør at det ikke er særlig bra er at det har to relèer, ett for nærlys, og ett for fjernlys. Hvis relèet feiler, så blir det helt mørkt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei,så da blir det mye klipping og skjøting ja:-)

Man kan vel kopple opp med 2 releer på hver side,

Sånn at man ihvertfall har lys på en side hvis det skjer noe på den andre?

 

Et annet problem er at fjernlyset lyser rett ned foran bilen,prøvde å justere på den hvite skruen på toppen av lykten nærmest fjernlyset,men ingen voldsom forandring på fjernlyset.

Mulig jeg må justere hele lykta ned i bakkant med de to festene i bunn av lykta,det er justeringsmuligheter på disse.

Det vil jo hjelpe med riktig spenning til pærene,men det hadde nok også hjelpt mye å fått fjernlysa opp en del,ser det er andre som har hatt problemer med dette og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp kabler i "løsvekt", relèer, sikringsholder og kabelsko fra biltema ;)

Om du har pæresjekk på bilen må du koble på motstand på den gamle kretsen til pærene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men ikke begynn med kabler, relèer, sikringsholder og kabelsko før du faktisk har målt spenningen på pærene! Hvis spenningsfallet ikke er av betydning, så er det heller ingen vits i å begynne å modifisere ledningsnettet. Da ligger nemlig feilen et annet sted. Hva slags lykter har du kjøpt, er de av god kvalitet? Er jordingen til lyktene bra? (måles i ohm)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp kabler i "løsvekt", relèer, sikringsholder og kabelsko fra biltema ;)

Om du har pæresjekk på bilen må du koble på motstand på den gamle kretsen til pærene..

 

 

Ja,går nok for drn løsninga hvis jeg skal det,men releer fra biltema vet jeg ikke helt: rolleyes

Har pæresjekk bak ihvertfall,så regner med det er foran og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som du ser lenger opp i innlegget målte jeg V litt forskjellige plasser,og fjernlysa var betraktelig lavere enn ved batteriet.

 

Så ikke det jeg ;) Det at spenningen på nærlyset faller såpass mye i dèt du skrur på fjernlyset bekrefter at jordingen ikke er helt perfekt. Jegvet ikkehvor jordingspunktet for lyset er i 3BG, men du kan forsøke å følge den brune ledningen i kontakten på lykten og se hvor den ender opp. Den er skrudd til karroseriet et sted i nærheten av hver lyskaster.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.