Anbefalte innlegg

Jeg har en Golf 4 2001 mod. Problemet med denne er at den dugger ganske fælt nå som tempen ute synker og det meste av vinteren.

Bilen er ikke fuktig inni og står parkert i garasje, kald.

Noen som opplever dette? kan det være noe utlufting eller noe som er tett?

Har nytt pollenfilter, prøvde i fjor vinter å kjøre uten pollenfilter uten særlig hell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legg en sokk med kattesand i bilen, uten fuktighet i bilen blir det heller ikke dugg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jeg prøvd, det også fuktsluker fra biltema. Virker ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 4ern jeg hadde la jeg inn en kupévarmer(type billig fra biltema) på gulvet foran med ledning gjennom vinduet. Hadde alle vinduer åpne på gløtt og lot den stå sånn over natta. Det tørka opp bra for min del ihvertfall :)

Gjorde dette innimellom når jeg så det begynte å bli mye fukt/dugg.

Som Lena skriver, ingen fukt ingen dugg. Men det er klart om det er noe som pumper fuktighet inn i bilen er det jo noe annet. Kommer ikke helt på noe som skulle klare å gjøre det. Har du klima forresten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har løftet på tepper så godt det går, og tittet i bagasjerom, men finner ingen fuktighet. Har også prøvd å kjøre uten pollenfilter, men hjelper lite.

Har klima ja, så når temperaturen ute er høy nok til at klima går, dugger det ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke nødvendigvis å være synlig vann/fukt for at det skal være fuktighet i bilen. Men om du har prøvd avfukter så er det kanskje ikke noe poeng..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg må prøve noe antiduggmiddel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

trodde disse bilene var beryktet med dugg ? Har eid 3-4 av de og alle hadde dette problemet. veit ikke hva som gjør det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dugger vanligvis på frontruta frem til motor og varmeregister er varmt. Prøv å skru av klima ved oppstart og ikke skru den på før motor har fått driftstemperatur.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min dugger stort sett på siderutene bak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det er ventiler for utlufting bak sideplatene i bagasjerommet. Er ikke helt sikker. Hvis disse er tette så får du dårlig sirkulasjon av luft.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

var noe sånn jeg lurte på om det kunne være.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan nok være den, men hvor finner jeg den inni bilen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper du må av med bakfangeren. Men etter hva jeg har lest, ikke egen erfaring, er at om disse ventilene er tette, vil dørene logisk nok være vanskelig å få igjen, samt at du får et merkbart og ubehagelig trykk inne i kupéen ved kjøring.

Sjekket dreneringer i dørene? Ikke sikkert de er helt tette, bare tette nok til at det ligger litt vann nederst i dørene. Selv om du ikke merker at gulvteppet er vått, kan det ligge masse fukt i isolasjonen under gulveteppet. Tok ei snau uke for verksted å tørke Passaten til dama etter at dreneringa i vannkassa der ble tett - da hadde jeg alt hatt på kupévarmer i 2-3 dager + tatt ut propper i gulvet for at vannet skulle renne ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var ute og tittet etter drenering i dørene, men fant de ikke? Vet du hvor de er? Hvordan er det å løfte opp teppe på disse? hva må man løsne på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er fuktig oppå dørkarmene, innenfor dørpakningen når det regner så er det nok fukt i teppet. Svakhet på disse at pakningen mellom døra og vindusheis plata blir ødelagt så det kommer vann inn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var ute og tittet etter drenering i dørene, men fant de ikke? Vet du hvor de er? Hvordan er det å løfte opp teppe på disse? hva må man løsne på?

Nederst på dørene, ser de når du åpner dørene og bøyer deg ned.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svakhet på disse at pakningen mellom døra og vindusheis plata blir ødelagt så det kommer vann inn.

Stemmer, har/hadde dette problemet på min firrer. Jeg la på litt ekstra tetning og fikk bukt med problemet, men det dugger fremdeles noe. Må huske på at denne årstiden er ekstremt fuktig, og spesielt når det regner så er det ikke unormalt med luftfuktighet opp i 95%. Da dugger de fleste biler uansett hvor gode pakningene er.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse er ikke for lufting av coupeen. Det en enveis ventiler som er ment for overtrykk når man lukker dørene osv.

Golf MK4 kan man få problemer med fukt bla hvis dreneringen til takluka er tett. Så har du takluke?

Hvis ikke kan du sjekke dørsidene som er nevnt, for MK4 er det tettning med en gummlist rundt metallplaten du ser når du demonterer dørtrekket.

I tillegg til to gummi propper midt på døra for å gi tilkomst for å demontere vindu fra vindusheis.

Alternativt kan det være selve dørpakningen din som er dårlig, bakluka eller pakning rundt baklyktene dine.

Men da skulle du gjerne også funnet vann i reservehjulsbrønn eller bak teppet i sidene i bagasjerommet ditt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan løfter man teppet enkelt for å sjekke gulvet? Hva må løsnes?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjern terskellist som går ober teppet. Mener på denne er klipset på, men ikke ta meg på ordet hvis du ser noen skruer. Hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er klipset helt fra fremst på framdøren og helt til "slutten" på bakdøren.

Det er også en/to skruer som holder den på plass ved B-stolpen, så nedre b-stolpedeksel må nappes av for å få tilgang til skruene.

Videre bør du ta ut bakseteputene og plastdekslene i fotbrønnen på begge sider, disse er også bare klipset. Så tar du av fothvileren (en torx så sklir den av (oppover))

Nå har du muligheten til å løfte en hel del. Skal du kraftigere til verks enn dette må du ut med framseter og midtkonsoll.

Kan grave frem litt bilder hvis det skulle være, har selv demontert absolutt alt innvendig for så å pusse rust og legge bedre lydisolering på grunn av problemer med vann :P

Edit: Forøvrig så dugger det tidvis i min enda, jeg vet den er tørr nå, men f.eks vått hår etter trening er nok til at det dugger med kald motor :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Edit: Forøvrig så dugger det tidvis i min enda, jeg vet den er tørr nå, men f.eks vått hår etter trening er nok til at det dugger med kald motor :P

Og selv om man har gummimatter i bilen, så tar man med seg en god del fukt med fottøyet på denne tiden av året.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk for svar, får sjekke om det er fukt i gulvet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.