#1 Skrevet November 12, 2015 Hei! Jeg er for tiden på utkikk etter Audi S6/S4 med 2.2T eller 4.2 V8 motor. Har funnet en del gode kandidater men nå står jeg ovenfor to biler som begge er meget attraktive til ca samme pris. Hvilken motor mener dere er best, alt i alt! 4.2 V8 eller 2.2T? Bilene: Audi S6 4.2 V8en er gått 305.000km, og har blant annet ny topp pakning, oljefilter, luftfilter, bensinfilter.bilen er billigere enn 2.2 men står ***** lang unna, (Mo i Rana) I tilegg er bilen hvit, og jeg har egentlig ikke lyst på hvit bil men 4.2 V8 motoren frister mer enn 2.2T motoren, sånn sett. Pris: 45.000kr. Og: Audi S6 2.2T er gått 225.000km, svart med pent skinn interiør. Eieren sier at han har montert større turbo, dyser, annen bensinpumpe, og 7A topp i vinter. 1.8t coiler, nye bremser, reg reim og vannpumpe Noen lakkskader. Full service historikk, står i nærheten. Pris: 59.000kr Begge er EU-OK i to år, hva hørest best ut. Hvilken motor er best, kilometer messig, hvilken holder seg best. Takk for alle svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 12, 2015 2.2 er best! den kan du trimme os men v8 har helt klart tatt oppmerksomheten min på lyd og jevnt drag. har selv en 4.2v8 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 12, 2015 Angående lyd så er det vell lite som faktisk slår en trimma 5'er når wg åpner å man hører brølet..?! Hva som er best? Jeg kan ikke fortelle deg hva som er best for deg, det må du finne ut av selv. Men jeg har S6 2.2 20vt og er storfornøyd med den. Ekstremt lite feil, solid bil, stødig og god kvalitet på motor, og det er lett å hente ut litt ekstra effekt om en ønsker det. Bytter nok ikke ut denne til fordel for 4.2, men kanskje du gjør det..Hva som er best er individuelt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 12, 2015 Da jeg lette etter en Audi S6 ønsket jeg faktisk aller helst S6 4,2 Manuell, da jeg bare bare var ute etter en godværs-bil og synes det er litt sjarm med V8. Litt mer lokomotivfølelse! Endte dog opp med 2,2T Manuell fordi du kan aldri gå feil med en rekkefemmer med Turbo. Også best for fart, trimming og hverdagsbruk. Men når det er sagt. En S6+ er fortsatt høyt oppe på ønskelisten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 12, 2015 Vanskelig å svare på dette , har hatt mange 5syl og 5-6stk V8 , og jeg digger begge. S6 V8 : Pluss - AEC motoren i S6 er en MEGET driftsikker motor , de har også langt mindre problem med oljeforbruk i sammenligning med sin forgjenger. Går som ett lokomotiv! , Automat kassen 4HP24 er en meget driftsikker girkasse som tåler effekten av motor , Manuell kasse er den skuddsikre 01E kassen CMG med oljekjøling (selv om enkelte kan være brukt hardt) Alu blokk å topper , som gjør at den svære motoren ikke er spesielt mye tyngre en 5syl. Minus - 32V og fordeler tenning bruker jo sin del bensin (realistisketall er 1L - 1,5liter pr mil), Dyr å vedlikeholde da det er dobbelt av Alt. deler som kun brukes på V8 er dyre (om man handler i norge , utlandet er riktig vei å gå) Kjente feil : Bensintrykks regulator ( gir ekstra høyt forbruk) , plugg ledninger , oljeåndings slanger , div oljelekasje , toppdekselpakninger ( Det meste av dette er pga bilenes alder nå ) Noen påstår at topp/blokk kan vri seg og skape problemer med oljelekasje o.l , Men har aldri hatt problem med dette selv. S6 2.2 Pluss : Den formidable 5syl motoren , generelt driftsikre motorer , den klassiske 5er følelsen , turbo moment skyver godt , kan kjøres noe billigere en 4.2 LETT å skaffe deler , og til en grei penge , Minus : Er det noe minus med en 5syl da? Vel.... kan med fordel "åpnes litt" for å få den riktige lyden , Slapp som orginal (iforhold til V8) Automat 2.2 bruker 4HP18 , og det er ikke den sterkeste kassen akkurat. Manuell er 5 og 6trinns 01E manuell , sterke kasser , men ulyd i 1gir er kjente feil. ( dårlige kasser uler på høyere gir også , samme aksel bruker å få det.... så har man lyd på 1gir , kommer 3 og 5 etterhvert også) Kjente feil : Her kan jo egentlig alt nevnes Men mye grunnet at 90% er tuklet med , bilens alder og hovrdan bilene blir brukt. Fjusk , oljelekasjer , plugger , LMM , sprukne trykkslanger , Hallgiver , +++++++ S6 med V8 Var jo top of the line , så utstyrs nivået er som regel litt høyere enn 2.2 ( Dette slår ut begge veier selfølgelig) Utover det , så er Bunndraget og responsen i V8 bare herlig , kjenner bilen vipper over når man ruser litt. Karroseriet er likt mellom V8 og 2.2 bortsett fra S6 V8 Automat , drivverk og alt annet er likt. Kunne sikkert babla i ukesvis om dette Men blir for vanskelig å velge mellom de 2 for min del Spørs hva bilen skal brukes til Helt klart at 2.2 blir billigere å bruke hvis den skal kjøre hver dag 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 12, 2015 Tusen takk for flott inlegg. Men angående kilometer stand, den S6en jeg ser på er gått 306.000 men har ny topp og oljefilter osv. Hvor langt pleier en 4.2 V8 vanlig vis gå? Går den lengre enn en 2.2 turbo eller er de egentlig ganske like? Takk for svar igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 12, 2015 Ja, Thomas! Det var jeg som ville kjøpe den grønne 4.2 V8eren som du hadde til salgs, men den ble vel solgt ser det ut som ? jeg hadde sikkelig lyst på den, men trenger EU godkjenning da det er lang til Hardanger fra Østlandet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 12, 2015 Jeg kan værtfall svare for 2.2t på km lengde. De går lenge! S2'n jeg hadde gikk ca 500k før den fikk en overhaling av toppen. Var ikke meganødvendig. Men gjorde det siden det kosta meg bare delene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 15, 2015 Ingen ting slår vell når man kjører ned rutene på en varm sommerdag og båttner gassen på en herlig turbo femmer! ahhhhhhh! For en LYD! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...