Forskjeller mellom 4x108 og 5x112 bremser på 44Q

Anbefalte innlegg

Er det forskjell på tilhengervekt mellom disse to bremsesystemene ?? Her har man jo den store og lille bremsen.

Mener at jeg får dra 1300kg med mine 4x108 bremser. Har ABS, femmer.

 

Får jeg dra mere med 5x112 bremser ??

 

Hva er forskjellen mellom de to, utenom skiver og klosser ?? Annet ABS system ?? Andre kalippere ?? BKR/BRF ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det meste man kan trekke med typ44 er uansett 1700 kg.

Tilhengerfestet fra Westfalia er godkjent for mer, men det er ikke bilen.

 

Du får nok ikke automatisk høyere tilhengervekt om du bytter bremser. Siden du har 4x108 og Quattro (du skriver 44Q), må jeg anta at du har 1.8 R4 eller noen av de aller svært få 2.3 R5 som kom etter facelift med 4x108. Tilhengervekten har nok litt med stabilisatorstag etc også å gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 44q, 89mod, 2,3L. Manuell kasse.

 

Hvilken tilhengervekt har dere med 5x112 og sugemotor ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det eneste eksempelet jeg personlig har er en 1986 Audi 100 CS Quattro med KU-motor jeg selv eide for mange år siden, den har 1360 kg tilhengervekt.

Det er mulig at turbo-bilene har høyere tilhengervekt og/eller at biler etter facelift har høyere tilhengervekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå var det riktignok en C4 quattro jeg eide, og ikke en C3, men den var også en 2.3E så jeg vil si at den likevel kan sammenlignes her. Min bil var utstyrt med ordentlig store bremser for biltypen, 288 mm skiver foran og 269 mm skiver bak, men likevel var maks hengervekt på kun 1300 kg. Denne bilen var en ekte norsk-solgt varebil, om det har noe å si.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min gamle 200 20vt har også kun 1700kg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg skrev er 1700 kg maks på typ44, og enkelte modeller har dette, deriblandt 200 20v, Avant med forhøyet lastevekt og enkelte andre modeller, trolig Turbo Quattro etter facelift. Min 1990 Audi 100 Sport har 1700 kg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1700kg hadde hjulpet.

Noen som vet hva som må oppgraderes ?? Stygg redd for at man trenger turbomotor i tillegg til andre bremser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan med sikkerhet si deg at det blir billigere for deg å kjøpe en bil med hengervekten du ser etter, enn å bygge om til turbomotor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du turbomotor i din Sport ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Derimot, det kan være en mulighet for å få høyere tilhengervekt om du får tak i ECE-dokumenter.

Tidligere var det slik i Norge at maks tilhengervekt var bilens egenvekt, men i dag er det bilprodusenten som styrer dette.

Koster du på deg å anskaffe et ECE-dokument for din bil fra TüV Nord f.eks, vil det trolig stå en noe høyere tilhengervekt i dette.

Jeg hadde vel og merke sjekket med Vegvesenet om de godtar å forhandre tilhengervekt basert på et slikt dokument.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.