Montering av Defa Warmup i Golf 4

Anbefalte innlegg

Golfen min (110 hk TDI) bruker lang tid på å varme seg til 90º nå som det har blitt vinter (termostaten er OK). Derfor tenker jeg å montere en komplett Defa Warmup-pakke som jeg har liggende fra en bil jeg hogde for noen år siden. Bilen min har allerede motorvarmer (type 710-757) montert, så da passer det bra å utvide systemet.

Problemet mitt er bare hvor jeg skal finne plass til å montere kontrollenheten (Multicharger 1203), som skal sitte i motorrommet? Slik jeg ser det, så er det ikke noe ledig plass i motorrommet på bilen min, som har TDI-motor. Ofte monteres denne kontrollenheten på torpedoveggen, ved siden av hovedbremsesylinderen, men der er det opptatt. Begge N75-ventilene sitter der. Den eneste plassen ellers er mer mot midten av torpedoveggen, men der tenker jeg at det kan bli for varmt pga det blir bare noen centimeter fra turboen.

Noen som har tips eller erfaring fra sin egen Golf 4? Lurer også på hvor det er greit å trekke inn kabelen til kupevarmeren?

Teknisk håndbok og monteringsanvisning. Jeg har en Futura styreenhet.

http://www.defa.com/file/742565bf20c/490270-E47%20N%20TH%202009.pdf

2012-11-17-150a80593b583c_1000.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje bak innerskjerm på en side?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet nettopp multicharger`n (1203) på konebilen (riktig nok en corolla)

Den var montert mellom radiator og frontfanger (se bildet)

Der henger den tørt og godt.

Kort avstand til batteriet.image.jpg

Tipper du finner en plass der på golfen også?

[ATTACH=CONFIG]232508[/ATTACH]

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En Golf-eier på Facebook i går kveld fortalte meg at han har den festet like over bremsevæsken. Upraktisk, spør du meg, men det spørs da om jeg skal forsøke å stripse den fast til braketten til N75-ventilene som henger like ved siden av bremsevæsken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står på side 39-40 at den kan festes nesten hvor som helst på bilen. Sitat: Alternativt kobles + kabel til + på starter. Dette gjelder kun

for 12V anlegg. Tverrsnittet på kabelen mellom starter og

batteri er så stort at spenningsfallet kan neglisjeres. Hvis

12V kabelen må forlenges, kappes medfølgende kabel

og erstattes med en tykkere kabel med større tversnitt.

Generelt kan man si at hvis kabellengden dobles så må

kabeltversnittet også dobles. Se tekniske spesifikasjoner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, men det skal være en grei plass til den også, og helst varmt og tørt. Derfor er bakerst i motorrommet mest gunstig.

Men finnes det noen åpning til å trekke kabelen til kupevarmeren gjennom torpedoveggen, eller må jeg til med hullsagen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har noen mening om hvor jeg kan trekke kabelen til kupevarmeren? Den er jo samme størrelse som en fet pluss til bilstereo, må da være mange som har gjort dette i Golf 4 tidligere!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meiner og huske fra min tid i møller at vi trakk ledningen til kupevarmern ned i et fedig hull ved pollen filtret i vannkassa på pasaskjersia event i samme gummimoffa som ac røra går inn i kupen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pga faren for lekkasjer er det utelukket å føre kabelen via vannkassa! Skal sjekke gjennomføringen til AC-røra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har trukket til anlegg i golf4, men kun på førersiden. Det er det flere gummigjennomføringer i torpedoveggen bak relé-skinna. Noen ibruk, og noen ledige, hvis jeg ikke husker helt feil.

Bør vel være noe på høyre side og antar jeg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Driver nok en gang og kikker på dette med kabel til kupevarmeren i dag (ja, ting tar tid) men jeg finner ikke noe plass til kabelen på høyre siden, utenom den ene proppen ved pollenfilteret. Da denne sitter på en vannrett flate i vannkassa, så vil jeg ikke ta hull her, jeg vil ikke ha (enda en) lekkasje inn i kupeen. Ellers så finner jeg ingen sted hvor det er hull, eller er plass til å lage hull. Forferdelig vanskelig dette skulle være da... :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.