Sideblinklys - Statens Vegvesen - Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Ved import av bil/veteranbil som ikke har sideblinklys.

Har en -82 Audi 200 5T som er hentet fra Sverige, uten sideblinklys, som skal inn til SVV nå i desember.

Blinklyet foran på denne er plassert i hjørnet på støtfangeren.

 

Noen med erfaringer å dele? Regner med det er store forskjeller fra trafikkstasjon til trafikkstasjon...

For å si det slik; det skal IKKE borres hull i skjermene på denne...: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk ingen anmerkninger når 16v-en min skulle godkjennes, enda denne hadde lett synlige GTI-emblemer fremfor blinklys:

IMG_3228.jpg

 

Dette var på Otta. Er du skeptisk, så får du teipe på et blinklys på siden og legge opp ledninger utenpå så du slipper å borre. Mener å ha lest at folk har fått dette godkjent, bare ledningene ikke henger og slenger, selvsagt:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veterankjøretøy, skal vel være mest mulig original.

Uansett om den er 95 år gammel eller 30 år og 1 dag gammel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veterankjøretøy, skal vel være mest mulig original.

Uansett om den er 95 år gammel eller 30 år og 1 dag gammel.

Enig med deg Tom, men usikker på SVV...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk ingen anmerkninger når 16v-en min skulle godkjennes, enda denne hadde lett synlige GTI-emblemer fremfor blinklys:

IMG_3228.jpg

 

Dette var på Otta. Er du skeptisk, så får du teipe på et blinklys på siden og legge opp ledninger utenpå så du slipper å borre. Mener å ha lest at folk har fått dette godkjent, bare ledningene ikke henger og slenger, selvsagt[emoji14]

Mange enkeltpersoner i SVV som er greie med tanke på dette tror jeg, men plutselig dukker det opp en !#÷×$#.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig at bilen ikke har sideblinklys, mener dette var påkrevd i Sverige på samme måte som i Norge? Jeg vet at Danmark har samme kravet som Norge.

 

Jeg vet om folk som har limt på et blinklysglass på skjermen, for et ikke fungerende sideblinklys bare er en 1-er feil. Alternativt som Mads Kristian foreslår, en midlertidig montering. Bruk gjerne en LED-sideblinklys av universal type, da de ofte monteres med dobbeltsidig teip. Denne kan du f.eks. midlertidig montere på refleksen på hjørnet foran, og ta av etter visning. Gjenta ved EU-kontroll.

 

http://bilxtra.no/butikk/#!/tilbehor/bilelektrisk/lys/sidelys/led-sideblinklys-22859

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dama sin canada spec 98mod new beetle er levert uten side blinklys og har gått sånn i norge siden 2008;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom en bil er tatt inn som flyttegods er det langt enklere å få inn mye rart. Blir bilen importert på vanlig måte, må man som oftest ty til litt kreative løsninger som skissert tidligere i tråden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for mange gode tips og innspill, så får vi se hvordan det blir 😉

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal den skiltes i forhold bevaringsverdig kjøretøy som det heter?. alså ikke ha mulighet til senking og uorginale hjul kan ikke leddblinklys brukes siden dette ikke var å få når bilen var ny. En kompis som hadde dette montert siden han fryktet det samme som deg ,men han måtte fjerne de og fikk godkjent bilen uten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Lasse, registrere som bevaringsverdig er nok aller siste utvei :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig hadde jeg nok bare prøvd meg på en kreativ løsning. Sjangsen for at de sjekker at utstyret virker er nok mindre enn at de sjekker at det sitter der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde prøvd uten først, originalt og sikkert helt OK uten. Det er også såpass store frontblinkers på disse at man vil se de litt skrått bakfra uten problemer. Det er nok verre med denne utgaven hvor blinkerne ikke synes fra siden i det hele tatt:

AUDI200-755_2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Saken er jo den at på Audi 200 20v var blinklys påbudt i Tyskland, da de ikke har et sideblinklys ved hovedlampen. På den modellen finnes det ingen biler uten sideblinklys fra fabrikk.

På Audi 100 Sport derimot, ble bilene levert i Tyskland uten sideblinklys da de har sideblinklys ved hovedlampen, og dette holdt for tyske myndighet den gang.

 

Lovverket i Norge er slik at man skal kunne se to blinklys fra hvilken vinkel man står på bilen, og derfor kreves det sideblinklys, såfremt ikke bilen importeres under §1.15 eller som flyttegods.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig å bli gal av disse reglene:

§28.4: (https://lovhidden.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#KAPITTEL_28)

5.2 Retningslys foran og på siden kan kombineres i en lykt, dersom lyset er synlig innenfor de vinkler som er angitt i nr. 5.3.

5.3 Lyset fra hver av lyktene foran og bak skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum og innenfor en horisontalvinkel fra minst 45° innover til minst 80° utover fra et vertikalplan gjennom lyktenes sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse.

Lyset fra hver av lyktene på siden skal være synlig innenfor en vertikal vinkel fra minst 15° over til minst 5° under horisontalplanet i lyktenes sentrum når lyktene er plassert slik at høyden fra vegbanen til den nederste kant av den lysende flaten er mindre enn 100 cm, og fra minst 15° over til minst 15° under dette planet når høyden er 100 cm eller mer.

Lyset skal videre være synlig bakover og ut fra bilen innenfor en horisontalvinkel fra ikke over 5° til minst 60°, målt fra et vertikalplan gjennom lyktens sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse.

 

Så da er det bare å måle opp og sjekke om de som alt er der holder, og slenge reglene på bordet hvis de gnåler! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke helt lett dette nei..

 

Mercedes W124 for å ta et lignende eksempel, har hjørnemonterte frontblinklys som man ser selv 45 grader ut fra bakkant av bilen:

Mercedes-Benz_W124_front_20080808.jpg

 

og i Tyskland ble de kun levert slik som på bildet. Men de ble ikke godkjent ved bruktimport uten å montere blinklys på skjerm. Selv hadde jeg en slik som var tatt inn av importøren jeg kjøpte den hos (var spesialisert på MB import), og der var det skrudd på sånn 20 kroners tilhengerblinklys for å få den gjennom. De var ikke engang tilkoblet.. Men bilen gikk tydeligvis gjennom (sikkert med en anmerkning for manglende funksjon, men det er sånn man slipper å vise den igjen for).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer, slik jeg skisserer over (forskjellen på Audi 200 20v og Audi 100 Sport).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Teorien er fin den, Dag, men den stemmer nok ikke. Se bare på en Golf 1 eller 2 fra Tyskland, som den Mads Kristian har bilde av på toppen av tråden. Den hadde blinklys innfelt i støtfangeren, men ingen sideblinklys på tyske modeller. Ikke alle biler hadde hull til sideblinklys heller, men mange modeller hadde et lite emblem med Wolfsburg-logo, CL, GL eller GTI tekst i stedet for blinklyset.

 

20041020_1310_1540-VW_Golf_2_CL_vor_1987

 

Et annet eksempel er min Audi Coupe, og Audi 90, som deler fronten. Her er også blinlyset utformet slik at det ikke er synlig fra siden, men sideblinklys var det likevel ikke på tysk-spec biler.

 

Audi_90_v_sst.jpg

 

Og for å bevise at dette ikke bare gjelder VAG, så er BMW E30 et tredje eksempel. Ikke noe sideblinklys her heller, og blinklyset, jo det er innfelt i støtfangeren.

 

BMW_M3_E30_front_20090514.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en Mercedes 560 SEC

 

Den ble importert fra Sveits til Sverige og deretter til Norge.

 

Den har heller ikke side blinklys montert men de norske modellene har ettermontert. Den ble vist på biltilsynet i 2014 og registrert i Norge, den er ikke registrert som bevaringsverdig men som vanlig veteran siden den er langt fra noe strøken original bil.

De ble tatt en grundig kontroll men jeg fikk ingen anmerkninger på noe, den gikk gjennom med senk (røde fjærer) men med TUV papir men ikke hjulstillings papirer, 18" felger, uoriginal ratt med boss og ingen TUV, mørke baklykter uten TUV og lys solfilm på alle vinduer for uten frontvindu.

 

Jeg var sikker heldig men jeg fikk litt inntrykk av at en voksen man (35år) med en svart eldre luksus bil i litt penere tøy (skjorte), med alt jeg hadde av tollpapirer og svenske dokumenter o.l. fint samlet i en mappe med bilder av bilen, utprintet annonse fra bloket.se, kvitteringer, kontrakt o.l.

Bilen var også nyvasket og ryddig med gode dekk ingen løse bilstereo kabler eller suber eller slikt, så jeg er rimelig sikker på at førsteinntrykket har noe å si også. Jeg har fått dette tipset fra andre voksne folk som har fått de utroligste ting godkjent og føler at det gjorde susen, dette gjelder nok for EU-kontroller også.....

 

Jeg leverte bare bilen til kontrollør og gav ikke inntrykk av at jeg skrudde selv eller hadde peiling på bil, svarte på de få spørsmål han spurte på en høflig måte og så trakk jeg meg ut på sidelinjen og drakk kaffe og leste avis til han hadde gjort ferdig sin kontroll. ;)

 

Bilen godkjent som den var foruten ryggelysene som hadde en gåen sikring, men etter det var fikset var den godkjent.

 

IMG_0409.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Øyvind, takk for erfaringsutvekslingen. Blåskjorta skal strykes og resterende inntrykksfaktorer skal jeg også få til :) Flott Merce forresten 👍

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Øyvind, takk for erfaringsutvekslingen. Blåskjorta skal strykes og resterende inntrykksfaktorer skal jeg også få til :) Flott Merce forresten

 

Jo takk for det jeg er fornøyd med bilen, ja har vert å besøkt disse kontrollørene ved flere anledninger og med varierende resultat men denne strategien følte jeg virket veldig godt. Det er viktig at de får inntrykk av at dette er det kun de som kan noe om.

 

Dette kombinert med høflighet og dannelse tror jeg de liker, det er nesten utrolig hva folk har fått godkjent.

Men det er klart om det kommer en velkledd herre på 52 år med en noe oppjazzet Evo Lancer, han har med seg haugevis med papirer og kvitteringer og de er fint sortert i en mappe, bilen har gjerne en historie som streker seg et par år tilbake i tid med mail korrespondanse o.l. samt at alt arbeid er gjort skikkelig. Du har mye større mulighet da, en at en ungdom på 20 år iført "seggebukse" og caps og 3 dagers dun på haka kommer. Han har gjerne den samme bilen men kvitteringer og papirer ligger i en haug i hanskerommet o.l. samt at han gir inntrykk av at han vet mer en de om bil.

 

Jeg har vel også inntrykk av at kontrollørene på biltilsynet setter pris på ein litt grom og fin veteran i god stand, for etter så mange år i jobben som mange av de har så må de val ha et snev av bil interesse. Så på litt eldre biler som skal veteranregistreres tro jeg de senker skuldrene og legger listen litt lavere.

Det var vel på et tidspunkt 5-6 kontrollører som vrimlet rundt Mercedesen min samtidig da den ble kontrollert. De pekte og tittet inni, under og over alt så jeg satt å skulte over avisen et god stykke unna og tenkte at dette blir nok en krevende runde. Men slik ble det ikke ;)

 

Lykke til med registrering....: ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.