Quattro-klunk: Noen med en endelig løsning?

Anbefalte innlegg

Ser mange sliter med det, men ser også at mange sliter med å bli kvitt det. Nå har jeg riktignok ikke fått kjørt bilen over grava og sett/kjent noe enda, så det jeg lurer på er om noen har fått eliminert dette? Er lite sugen på å bytte en og en del kun for å finne ut at det ikke hjelper.

 

Av en eller annen grunn merker jeg det mye bedre nå som bilen er hevet 1cm for vinteren enn jeg gjorde med høyden jeg hadde i sommer. Før var det knapt merkbart. Begge girkassefestene er byttet ettersom det ene festet hadde en knekt bolt. Tror det egentlig ble verre etter at den første snøen kom og jeg måtte kjøre på noen dårlig brøyta veier, med dype hjulspor og hardpakket snø/is i midten, som da selvfølgelig subbet i understellet. Føler det også vibrerer mer ettter dette. Kan jo være en tilfeldighet.

 

Merker det ved giring/gassing i alle gir, utenom 5. og 6. og muligens ved giring fra 3. til 4. hvis jeg er heldig med clutch og gass. Det er definitivt noe bak og ikke foran - merket det også bedre når jeg hadde to folk baki bilen i helga.

 

Bilen det er snakk om er en 2005 Passat 131hk TDI 4Motion, som akkurat har rundet 370 000km, så er på ingen måte en ungfole.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter og leser litt nå og kommer over noen som nevner "snub mount":

Jon, the snub mount is located between the motor and the radiator, near the bottom and just off the center towards the passenger side of the car. It is just a big rubber thing mounted on a ****. Its job is to dampen the forward motion of the motor. The most common replacement is made by APR - this is just a doughnut shaped piece of harder plastic that replaces the "squishier" stock mount. I think you can get it for under $50.

 

Hvis denne er utslitt, så kan det jo bli påvirket bakover også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjekk diff foringene og opplagringa av mellomakselen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke jeg, men på siden til hansenmotorsport reklamerer han med stivere diff feste noe som skal eliminere quattro klunk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo være flere kilder til dette. Diff foringer bak, drivknuter, slitt diff ++ Jeg ville fått bilen på bukk og kjent/sett etter før deler ble bestillt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det er opphenget til diffen bak som er klassisk (foringer).

Men du får helt sikkert svar av noen snart som har hatt klunk, fikset og har oppskriften: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har en audi 80 quattro gått 355.000km.. der er det slakk i drivverket som lager slik klonk/rykking når man går av gassen tror jeg... kan bevege mellomaksel mye side til side (rundt) snakk om noen cm... Tror det altså er noe som er slitt inni kasse eller diff. Hjalp ikke å bytte difforinger iallefall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle svar!

 

Ser ut som den nå er tilbake til sitt vanlige jeg, dvs en minimal merkbar slakke, mest merkbart på fjerdegir når man gir på, får litt turbotrykk og slipper gassen. "Løsningen", som jeg egentlig hadde en mistanke om, var tydeligvis noe så enkelt som hardpakket snø og is oppunder bilen. Vært mildt i dag, så var borte igjen når jeg var ute og kjørte i stad. Prøvde å fremprovosere det, men den er som før igjen nå. Godt mulig den er verre igjen når det blir kaldere, at det er noen foringer som blir stive, eller noe sånn, da. Gud veit:p

 

Skal uansett ta å sjekke ut tipsene jeg har fått i denne tråden asap.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg styrte en del med å fjerne slakken på en av mine biler (CQ).

 

På min var det en del slakk i knutene på mellomakslingen. Samtidig var det slakk inni bakdiff. Endte opp med å bytte en knute på mellomaksel og shimse bakdiffen. Resultatet var mye bedre enn det var, men ikke perfekt. Denne bilen har stive (alu og poly) foringer, så all opplevd slakke er i mekanisk overføring. Jeg mistenker at mellomdiffen har resten av slakken.

 

En ting å tenke på før man monterer stive foringer, slik jeg har gjort, er at det ikke er noen ting som "gir" seg lenger. Jeg tror at det kan ta livet av girkasser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan shimser man bak diffen.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det lurer jeg også på, om det eventuelt er noe man lett kan gjøre selv.

 

Min er tydeligvis litt humørsyk, noen dager er den bedre enn andre, virker det som.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan shimser man bak diffen.?

 

Du monterer, måler hvor stort slark det er, demonterer og legger inn riktig tykkelse shims. Akkurat som med mekaniske ventilløftere på en VW, eller endeslark på veivakselen på en luftkjølt VW.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hos meg forsvant "klunket" når eg fikk ny clutch og svinghjul.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det lurer jeg også på, om det eventuelt er noe man lett kan gjøre selv.

 

Min er tydeligvis litt humørsyk, noen dager er den bedre enn andre, virker det som.

 

Om feilen ikke er konstant kan det være motorkomponenter som er årsak, hadde en som ble bra etter bytte av plugger, lamda, pluggledninger, bensin og luftfilter :) kunne virke som at den kuttet for "hardt" når man gikk av gassen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plugger og den slags er det ikke, ettersom det er en diesel. Heller ingen feilkoder på noe, men ikke umulig at f.eks ei dyse eller to er slitte. Selv om jeg er temmelig sikker på at det ikke er relatert til motorfeil.

 

Så fort en flytter ut av verkstedet og en annen flytter bilen sin fra grava, får jeg stikke under og sjekke litt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Shimser man for mye så får du uling fra drevene... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får man kjøpt disse shimsene noe sted, eller må man lage til noe selv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hos meg på min S2 coupe har jeg fysiske bevis i karosseri og eksos. Kjøpte Meyle diff puter, men de var like myke som de gamle. Så putene slår oppi nevnte deler. Bestilt stivere puter. Spent! Men kan være så mye på hver bil. Alt fra slark diff, mellomaksel osv. Ikke gi opp! Så finner du problemet til slutt[emoji4]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får man kjøpt disse shimsene noe sted, eller må man lage til noe selv?

 

Tror ikke du bør lage de selv. Nei, de ligger i ETKA, jeg ser 11 forskjellige tykkelser på 0.49 til 0.89. Tror ikke du greier å lage de selv ;)

 

Nr.5 på listen: (Vet ikke om dette er riktig side for din bil)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg også opplever klunk i drivverket på Audien min (99mod. 2.4 quattro med Tiptronic). Har byttet motor og girkassefester, byttet girolje, olje i bakdiffen og generelt gått over drivverket. Det jeg har funnet er at det er ganske mye slakk i fremre diff, noe som lager akkurat samme "klunk" når jeg vrir på fronthjulene mens bilen er på bukk. Det er heller ikke noen av drivleddene. Det kommer også en liten klunkelyd når jeg setter den i revers. Ingen problemer ellers med girkassa, da den ikke slår i revers eller gir slik de pleier å gjøre når noe er galt.

 

Jeg tenkte å prøve å bytte olja i fremre diff først for å se om det hjelper noe, ellers så må jeg nok shimme opp diffen. Vet ikke om man får slike shims hos Møller/Dahles, men det finnes å få kjøpt i utlandet. Delenummer står i partkatalogen for 5HP19 girkasse fra ZF. Bare å søke etter den på google.

 

Legger ved en link med problemet her:

http://forums.quattroworld.com/a8/msgs/69890.phtml

 

 

Edit: Ser først nå at lyden din kommer bakfra... Da gjelder ikke det jeg skrev. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har delenummer på de originale diff-festene jeg trenger? Å bruke flere tusen på de fra Hansen Motorsport er ikke aktuelt, dessverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lett på samtlige delekataloger jeg har lagret, men blir ikke klokere av den grunn;)

 

034 har denne foringen som skal eliminere klunken, og den klarer jeg ikke å finne noen andre steder eller å finne delenummer til den på noen av delekatalogene:

C5_A6_Diff_Mount.jpg

 

Eneste jeg finner på delekatalogene som kan ha noe med dette å gjøre, er 5 og 12 på bildet - der MECA skaffer disse foringene:

9f8852df7dfa38142c98a9222787b94e.png

 

Derfor er jeg usikker og vil være sikker på at jeg kjøper riktig del, for gidder ikke å feile og prøve i det uendelige. Noen på dette forumet må vel kunne ha et svar?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at du ikke ser sammenhengen er at du ser på 12, som er foringen isolert sett, men det er 11 som er foring inkludert brakett, og søker man opp et bilde av originaldelen så ser den ikke ulik ut til den fra 034, med tanke på bolthullene. 034 sin er nemlig også med brakett, og ikke bare selve foringen

 

618531_x800.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, så da er det altså nummer 12 jeg må handle? Synes heller ikke braketten på katalogbildet ligner noe særlig på bildet du la ut, men det kan jo være at det ikke er så veldig detaljert. Ser jo at boltene på diffen ligner boltmønstret.

 

Hvordan er det så å bytte bare denne foringen, noen som har erfaringer der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.