Quattro-klunk: Noen med en endelig løsning?

Anbefalte innlegg

Katalogbildet er tross alt bare en illustrasjon, og ikke en nøyaktig blåkopi. 034 sin tilsvarer 11 som er komplett del. Hvis du vil ha originaldel så er det nr 12 som er riktig ja. Ser også at Rexbo har denne fra Lemförder, til €8,40 for stykket. Søkte bare opp delenummeret 4B3 599 381. De har også den bakre foringen (5) til €14,70 for stykket. 4B3 599 257A

 

Det skal være grei skuring å bytte foringen hvis du har tilgang til en presse, det er stort sett likt som bakakselforingen på en FWD VW. Her er det spesielt enkelt siden du kan bolte av braketten foringen sitter i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er disse noe man får skiftet med basic verktøy, eller er man avhengig av presse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skiftet en tilsvarende type foring på min Mondeo i fjor, fremre på bakakselen på den. Da brukte jeg en lang bolt, store skiver og deler fra hjullagerverktøysettet mitt. Endel olje til smøring brukte jeg også, samt en god dose svette, blod og bannskap. Som sagt, det er nok en hel del enklere når du kan skru løs braketten og jobbe på benken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel sikkert gå med noe mellomlegg og skrustikke også. Da får jeg kjøpe 12 i første omgang og skifte denne, siden denne tydeligvis burde være lett å skifte og blir utpekt som synderen til klunken på biler med høy km-stand. De to andre (5) ser verre ut å bytte, men får kjøre den over grava så fort Bimmeren som står der er borte og se nærmere på det.

 

Takk for gode svar, Per Henrik: ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott tråd dette......:)

 

Den vanlige quattro-klunken kommer av at det et enkelt sted, eller summen av mange steder, i drivverket er så stor slakk at mellomakselen rekker å få litt fart før den bråstopper når all slakk er tatt inn. Ved denne bråstoppen oppstår det resonans i den hule mellomakselen.

 

Så feilen kan ligge nærmest hvor som helst og/eller summen av alle steder:

- oppheng til motor

- oppheng til girkasse

- oppheng til bakdiff

- opplagring til mellomaksel

- inni girkassas diff

- inni bakdiff

- i drivledd indre/ytre/foran/bak

- i mellomakselens ledd

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er klart det ikke er lett å finne ut av, spesielt ikke når bilen har gått 380 000km - kan være så mangt da. Men begynner med det lettvinne og billigste for å se om det blir bedring før man går til verks på det dyrere og mer avanserte:)

 

Girkassefester er nye, så disse kan man utelukke. Dog så kjørte jeg veldig lenge før jeg fant ut at det ene festet manglet en skrue, så er jo en sannsynlighet at motorfestene kan ha fått gjennomgå litt på den tiden. Inspiserte ihvertfall etter lekkasjer fra motorfestene sist sommer og så ingenting da. Må som sagt få kjørt den over grava for å inspisere litt nærmere igjen, bryte og bende litt på ting som kan ha innvirkning.

 

Ihvertfall flott med forslag, da jeg ikke er den eneste som sliter med dette!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt framre feste/foring på bakdiffensialen og stramme boltene gjennom girkassefestene. Originalforingen på bakdifferensialen slites etter ett drøyt år og er dårlig er hvertfall min erfaring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags fabrikat er det du har kjøpt da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 80 q har gått 359.000km, der er det nok gir eller diff som er slitt, kan bevege mellomaksling mye rundt fram og tilbake.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at forskjellig dekktrykk / forskjell i dekk-slitasje er nok til å forverre quattro-slakka:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har jo en felg som lekker noe, men er påpasselig med å ha riktig dekktrykk:) Har en dekktrykkmåler fra Biltema som jeg sjekker med en gang iblant.

 

Er stygt redd for at det er noe mekanisk i selve drivverket mitt som også er slitt, men får prøve å bytte den nevnte foringen i første omgang - er jo så billig at det er verdt forsøket.

 

Har noe slakke i et par bærearmer også, så ikke umulig det kan virke inn. Forstillingssett er på vei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.